בימים קשים אלה, כמעט לכל אדם ממוצע יש דעה מוצקה בנוגע למבצע צוק איתן. במקום תמונות סלפי עם ביקיני בשפת הים, בקיץ הזה הפייסבוק מופגז באמירות קיצוניות וגזעניות בעד ונגד התנהלות המדינה, הצבא, השמאל והימין.

 

אנשים מפרסמים תמונות קשות וסרטונים מהמבצע, בהם מופיעים חיילים פצועים ובתים הרוסים בעזה ולא נחסכות מילים על מנת לתאר את התחושות והרגשות.

 

כדרכה של הרשת החברתית, הפרסומים מגיעים לעיניהם של גולשים רבים, ביניהם גם המעסיקים והממונים הישירים בעבודה. ישנם מעסיקים שמזועזעים למראה הסטטוסים ושוקלים בכובד ראש האם להמשיך להעסיק את אותו אדם, בשל דעותיו הקיצוניות.

 

בתקופה זו עולה השאלה האם מותר לפטר עובד בגין דעותיו הפוליטיות ופרסומים שהעלה באופן פרטי לדף הפייסבוק, לטוויטר, או לאתרים חברתיים אחרים.

 

האם יש גבול לחופש הביטוי של עובדי מדינה?

 

לאחרונה פרסמה עובדת דואר סטטוס בדף הפייסבוק שלה, הקורא לשלוח שמאלנים לתאי גזים. גולשים זועמים הביעו את מחאתם על האמירה הגזענית ודרשו לפטר אותה מתפקידה הציבורי. בתגובה השיב מנהל רשות הדואר, כי הוא אינו אחראי להתבטאויות של עובדיו וישראל היא מדינה דמוקרטית, בה כל אדם רשאי לבטא את דעותיו בחופשיות.

 

מקרה נוסף אירע בבית חולים בירושלים, כאשר רופא בכיר פרסם בפייסבוק תמונה של ראש הממשלה עם שיני ערפד נוטפות דם ומתחתיו ילד קטן פצוע. בשל קריאות של גולשים רבים לפטרו, הרופא הושעה מתפקידו על ידי הנהלת בית החולים.

 

על פי החוק, הרופא רשאי להגיש תביעה נגד בית החולים ובית המשפט יפסוק האם מעשיו אכן פגעו בתדמית מקום עבודתו והאם השעייתו הינה חוקית.

 

עובדי הוראה אינם רשאים לקחת חלק בתעמולה פוליטית

 

על עובדי הוראה בין אם הם עובדי מדינה מטעם משרד החינוך והרשויות המקומיות ובין אם הם מועסקים ישירות על ידי מוסדות החינוך, חל איסור על תעמולה והתבטאות פוליטית שאינה הולמת. על כן איש חינוך שמביע אמירות גזעניות נגד התנהלות המדינה או הצבא, צפוי לסנקציות בהתאם.

 

כך לדוגמה, פסיכולוגית מאגף החינוך של עיריית לוד, פוטרה בעקבות גילויי שמחה שהביעה בדף הפייסבוק האישי שלה, על מותם של חיילי חטיבת גולני ואף ייחלה למותם של חיילי צה"ל נוספים. ראש עיריית לוד שנחשף לדברים הקשים, הודיע חד משמעית כי אין מקום באגף החינוך לאנשים גזעניים כמותה ופיטר אותה לאלתר.

 

האם מותר לפטר עובדים במגזר הפרטי בגין פרסומים גזעניים?

 

הסנקציות קיימות גם במגזר בפרטי, עובדי חברת סלקום למשל, שכתבו סטטוסים גזעניים התבקשו להסיר מהרשת החברתית את האמירות הקיצוניות, לאחר שהגולשים איימו להתנתק מהחברה. העובדים קיבלו אזהרות מהממונים, התבקשו לשמור על איפוק ורגישות ואף חלקם הושעו מתפקידם.

 

חופש הביטוי מגן על זכותו של כל עובד להביע כמעט כל דעה בפייסבוק, ודעותיו של אדם המובעות מחוץ לעבודתו אינן רלוונטיות למעסיקים. עם זאת המעסיק רשאי להגביל את חופש הביטוי וההתבטאויות הפוליטיות במהלך יום העבודה ויכול לאסור על שימוש במחשבים של העסק לצורך כתיבת פרסומים אישיים.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר

 

על פי חוקי העבודה, אסור לפטר עובד בשל פרסום דעותיו האישיות מחוץ לתחומי העבודה, והבוס אינו רשאי לפגוע בתנאי ההעסקה בגין מעשים אלה. עובד שפוטר בשל פרסומים שכתב בפייסבוק האישי, רשאי להגיש תביעה נגד המעסיק בבית דין לעבודה ולדרוש להשיב אותו לתפקידו או לחילופין לתבוע פיצויי פיטורין.