רגע לפני סיום המבצע, אנחנו עומדים מול ים של שאלות בנוגע לזכויות שלנו. בין אם אנחנו עובדים שנאלצו להיעדר מעבודתם, בין אם אנחנו חיילי מילואים שלא קיבלו משכורות, ובין אם אנחנו תושבי הדרום או המרכז.


אין זה סוד כי מרבית מהאנשים אשר זקוקים כעת לשיקום, התאוששות ולמענה על שאלות לגבי זכויותיהם החוקיות, הינם תושבי הדרום. מדריך זה נוצר גם עבורם, אך גם עבור יתר תושבי המדינה שנאלצו לחרף נפשם במבצע, לצאת למילואים, ולזנוח את שגרת חייהם מאחור.

 

נזקי רכוש: מי אמור לפצות בגין הרס של רקטה?


נכון, יש לנו כיפת ברזל יעילה ביותר, אך קרו מקרים, לדאבוננו הרב, בהם נאלצה משפחה שלמה לצפות בביתה ההרוס בחדשות. מי אמור לפצות אותם על הנזקים הרבים?


ובכן, במקרה בו נהרס בית, או כל מבנה שהוא, יש לפנות מיד, ועד שבועיים לאחר האירוע, למס רכוש ולדווח על הנזק. נציגי מס הרכוש, יגיעו לביתכם ויבצעו הערכת הנזק באמצעות אנשי מקצוע כגון שמאים. בתום בחינת הנזק, בעלי הבית יפוצו בהתאם להערכת השמאי, ויקבלו פיצויים בגובה הסכום שנדרש על מנת לטפל בנזקים.


מה קורה אם נגרם נזק לעסק בעקבות ירי רקטה?


גם כאן, יש לפנות למס רכוש, כאשר בעל העסק יפוצה בעבור הנזקים בהתאם להערכת השמאי, ובהתאם לשווי הציוד בשוק בזמן האירוע. כמובן שבמקרה זה, יהא על בעל העסק להוכיח את בעלותו על הציוד שנפגע.


הרקטה פגעה ברכב, האם אני זכאי לפיצוי?


התשובה היא כן. בעל הרכב יהא זכאי לפיצוי בגין הוצאות התיקון. במידה והרכב יימצא ככזה שאינו בר תיקון, בעל הרכב יפוצה בסכום שיקנה לו את האפשרות לרכוש רכב דומה.


בכל המקרים יש לפנות למס רכוש, ולהגיש תביעה תוך 30 יום ממועד האירוע. במידה ואינכם יכולים לפנות למס רכוש בזמן הזה, מפאת המצב הביטחוני או אחר, עליכם לבקש דחייה ובכל מקרה לדווח על המקרה בתוך שבועיים. ההחלטה תתקבל בתוך ששה חודשים, והפיצויים יתקבלו כחודש לאחר קביעתם.


זכויות העובדים: האם מותר לפטר אותי במהלך המבצע בשל היעדרות?


במהלך המבצע, רבים נאלצו להיעדר מעבודתם, הן בשל מילואים והן בשל הצורך להישאר בבית עם הילדים, שלא היה להם לאן ללכת בעקבות סגירת הגנים והקייטנות, במיוחד ביישובי הדרום. אך האם היעדרות זו עלולה להפיל עליכם פיטורים בלתי רצויים? בהחלט לא!

 

חוק ההגנה על עובדים בשעת חירום אשר נקבע בשנת 2006, קובע בפירוש כי המעסיק אינו רשאי בשום אופן לפטר אדם בגין היעדרות בשל מצב חירום, כמו זה של מבצע צוק איתן.


כלומר, במידה והעובד נעדר, מכל סיבה שהיא, שנגרמה באופן ישיר או עקיף על ידי המבצע, אין לפטרו לפי חוק. כך למשל, אין לפטר עובד בשל הישארותו בבית על מנת להשגיח על ילדיו, במידה והוא ההורה המשמורן או היחידי של הילד, או במקרה בו בן הזוג הלך לעבודה, ועל כן הוא נאלץ להישאר עם הילד.


איסור הפיטורים בגין מצב חירום, נמשך עד לחודשיים לאחר סיום המצב וחזרה לשגרה.


אסור לפטר, אך האם חייבים לשלם משכורת בגין ההיעדרות?


בהתאם למתווה הפיצויים שנקבע בסוף חודש יולי האחרון, ב-24 לחודש, על המעסיק לשלם לעובד משכורת בעבור הימים בהם נעדר, כאשר לאחר מכן הוא יקבל פיצויים על כך מהמדינה.


העובדים שהנם זכאים למשכורות מלאות הינם אלו הגרים עד 40 ק"מ מרצועת עזה, ואשר נעדרו מעבודתם בעקבות הנחיות פיקוד העורף, או כתוצאה מסגירת מוסדות החינוך.


בנוסף, אדם אשר סובל ממוגבלות פיזית אשר מונעת ממנו לשהות במקום עבודתו, או להגיע אליו, ולפיכך לא יוכל לעמוד בהנחיות פיקוד העורף, זכאי לקבל משכורת עבור ימי ההיעדרות מהמעסיק.


ומי יפצה את המעסיק?


כל מעסיק המצוי בקו האש של רצועת עזה בטווח של עד 40 ק"מ מהרצועה, יהא זכאי לפיצוי עבור השכר ששילם לעובדיו אשר נעדרו מעבודתם עקב המבצע.


בנוסף, בעל עסק יוכל להגיש תביעות פיצויים בגין ירידה במחזור העסקי, וכן בגין הנזק התפעולי עקב המבצע.


כדאי למעסיקים ולבעלי עסקים באזור הדרום, להתעדכן ברשות המסים, ובמשרד התמ"ת לגבי הליך הגשת התביעה, הטפסים הנדרשים וכו'.

 

המוסד לביטוח לאומי: מה עם מקבלי דמי אבטלה?


כידוע לכל אדם אשר מקבל דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי, שאחת מהדרישות העיקריות של המוסד הינה חתימת המבוטח אחת לשבוע. אולם, מה קורה במקרה בו המבוטח אינו יכול להגיע לחתום בלשכה עקב המצב הביטחוני ומאחר והלשכות עצמן סגרו את שעריהם?


בהתאם לכך, נקבע כי אדם יוכל להגיש תביעה לדמי אבטלה במוסד לביטוח לאומי, גם במקרה בו הוא אינו מחזיק באישור מלשכת התעסוקה על התייצבות לחתימה. המבוטח יהא זכאי לכך, במידה והלשכות היו סגורות עקב המצב הביטחוני ולכן נבצר ממנו להגיע למקום.


דחיית תשלום עבור ביטוח לאומי ודחיית דיווח בעקבות המבצע

 

בעודנו דנים במוסד לביטוח לאומי, עולה השאלה, מה קורה במידה והעובד או בעל העסק אינו יכול, עקב המצב, לשלם במועד את דמי הביטוח או את הדוחות לרשויות המס כגון מע"מ וכיוצא בזה.


לפיכך, קבעו הן רשות המסים והן המוסד לביטוח לאומי, כי בעקבות המצב התשלומים יידחו, וזאת עבור תושבי הדרום והגרים עד 40 ק"מ מהרצועה. כך למשל, ניתנה ארכה בתשלום המסים התקופתיים עד ל-25 ביולי, ולכל יתר בעלי העסקים בארץ ניתנה ארכה עד ל-20 ביולי.

 

כמו כן, המוסד לביטוח לאומי דחה את תשלום דמי הביטוח לתושבי הדרום, עד ל-25 ביולי.


חשוב להתעדכן באתרי הרשות והביטוח, על מנת לוודא כי הנכם זכאים לתנאים שפורטו, ולבדוק האם הנכם יכולים ליהנות מזכויות נוספות, כמו ביטול קנסות, וביטול הפרשי הצמדה וריבית בגין המבצע וכו'.

 

זכויות בנקאיות: האם מותר לבנק לבצע הגבלות חשבון לחיילי מילואים?


המדינה והרשויות מתחשבים בחיילי המילואים ובתושבי הדרום, אך האם גם הבנקים מחויבים לכך? לפי הודעת המפקח על הבנקים, בתחילת חודש יולי, המערכת הבנקאית אף היא מחויבת לפעול לפי הנחיות פיקוד העורף, ועל כן יינתנו הקלות לציבור בהתאם.


כך למשל, הבנקים יימנעו מהגבלת חשבונות בסניפים דרומיים המצויים בסמוך לרצועה, כמו כן הבנקים יאשרו חריגות אשראי, ללקוחות שנמצאו מתאימים לכך מפאת המצב הביטחוני ועוד.


תוכלו להתעדכן בסניפי הבנק השונים, בנוגע לזכויותיכם, וכן במחלקת פניות הציבור אצל המפקח על הבנקים.

 

זכויות בגין פגיעה בגוף או בנפש


כל אדם שנפגע בגופו או בנפשו, בין אם הוא תושב הדרום ובין אם הוא מתגורר ביתר חלקי הארץ, זכאי להגיש תביעה במחלקת נפגעי איבה במוסד לביטוח לאומי. התביעה תיבחן על ידי המוסד ונכותו תיקבע על ידי ועדה רפואית שתידון בעניין. לאחר מכן, במידה ותיקבע נכות למבקש, הוא יקבל פיצויים בעבור נכותו, או קצבה בהתאם לה.


כמו כן, נפגעי האיבה זכאים לזכויות נוספות כגון, החזרה בעבור ההוצאות הרפואיות, מימון טיפולים פסיכולוגים או אחרים ועוד. לצורך בדיקת זכאותכם יש לפנות למוסד לביטוח לאומי ולהגיש תביעה בעניין.


בירור זכויות נוספות


בנוסף על כל אלו, ישנן אוכלוסיות נוספות אשר זכאיות להקלות שונות בעקבות המבצע, כמו למשל סטודנטים אשר יצאו למילואים ונעדרו מימי לימוד או מבחנים, אלה אשר ביצעו עסקאות טרם המבצע והם מבקשים לבטלם או לקבל את כספם בחזרה לאחר עיכוב באספקה ועוד.


יש לך שאלה?

פורום צוק איתן: מה הזכויות שלנו?

 

כל אזרח אשר סבור כי הינו זכאי לזכויות שונות ולהקלות בגין המצב הביטחוני, יכול לברר ברשויות השונות וכן במוסדות הרלוונטיים, ורצוי שיעשה זאת בהקדם, על מנת למצות היטב את זכויותיו לפי חוק.