שני זוגות הורים לפעוטות כבנות שנה הגישו תביעה נגד בעלי משפחתון ושתי מטפלות לפיצוי בגין נזקי גוף. בית משפט השלום בתל אביב - יפו פסק בשבוע שעבר (יום ה') כי הנתבעים ישלמו לקטינה אחת 54,000 שקל ולקטינה שנייה 47,000 שקל.

 

בחודש מאי 2009, שתי קטינות ששהו באותו משפחתון הובאו על ידי הוריהן לבית חולים בהפרש של יום אחד, כאשר לכל אחת מהבנות, האחת בת תשעה חודשים והשנייה בת 13 חודשים, אובחן שבר ברגל ימין. במהלך האשפוז דיווח בית החולים על חשד לפגיעה בחסר ישע וחוקרי משטרה הגיעו לבית החולים וגבו עדויות מההורים.

 

לשתי הקטינות נמצא שבר באותו מקום בדיוק

 

אחת האמהות סיפרה כי כאשר הגיעה לאסוף את בתה בסוף היום היא היתה חסרת מנוחה וכשנגעה ברגלה, על מנת לגרוב לה גרביים, היא פרצה בבכי. בבית התינוקת שהיתה אז כבת תשעה חודשים לא הצליחה להתהפך, לכן לקחה אותה לבית החולים.

 

האם השנייה סיפרה כי לאחר שהחזירה את בתה הביתה מהפעוטון, הילדה לא רצתה בשום אופן להיות על הרצפה, היא נאלצה להרים אותה על הידיים ובמהלך כל הלילה בכתה ללא הרף. בבוקר למחרת הבחין האב כי הפעוטה אינה עומדת על הרגל ובקושי נשענת עליה ומבקשת לשכב או לשבת בלול, ולקח אותה לחדר מיון.

 

בשל סמיכות האירועים והאבחנה כי לשתי הבנות בדיוק אותו שבר ברגל ימין, ההורים הגישו את תביעותיהם במאוחד. התובעים טענו כי הבנות נפצעו במהלך שהותן במשפחתון, וכי המטפלות ובעלי המשפחתון התרשלו בטיפול ובהשגחה ובכך גרמו להן נזקים.

 

התובעים הציגו בפני בית המשפט את תצהיר החקירה במשטרה ואת מסמכי המיון והאשפוז של הקטינות מבתי החולים ומקופת חולים.
מנגד הכחישו הנתבעים את המיוחס להם ושללו בתוקף את האפשרות של התעללות. עוד טענו כי הקטינות כלל לא נפגעו במסגרת המשפחתון וההורים ניסו "להלביש" עליהם אחריות למקרים שאירעו בזמנים אחרים. עם זאת אחת המטפלות לא שללה אפשרות שהפגיעה אירעה כתוצאה מזחילה על משחק, או התגלגלות של ילד אחר עליהן.

 

על פי חוות דעת רפואית, לשתי הקטינות יש בדיוק אותו שבר ברגל ימין שנגרם ככל הנראה מתזוזה חזקה של הירך. לדברי הרופאים התזוזה עלולה להיווצר מפגיעה מכוונת של מבוגר, כגון: החתלה אלימה במיוחד, דריכה על ילד, או מנפילה מגובה.

 

בעלי הפעוטון והמטפלות הפרו את חובת ההשגחה

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים והעדויות השונות, שלל בית המשפט את אפשרות של התעללות מכוונת, עם זאת קבע כי הנתבעים הפרו את חובת זהירות מושגית ואת חובת השגחה מוגברת כלפי הקטינות, במסגרת אחריותם כבעלי משפחתון ומטפלות לפעוטות, וכן נקבע כי קיים קשר סיבתי בין הפרת החובות לבין הנזקים שנגרמו להן.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

לפיכך הוריה של התינוקת הצעירה יותר שרגלה גובסה למשך חודש ימים ונאלצה לעבור טיפולי פיזיותרפיה במשך כמעט שנה יפוצו בסך של 54,000 שקל, והוריה של התינוקת השנייה, ששוחררה מחדר המיון לאחר שעברה בדיקות יפוצו בסך של 47,000 שקל. בנוסף הנתבעים ישלמו לכל אחד מהתובעים סך של 3,000 שקל עבור הוצאות משפט.

 

ת"א 38853-08-11