בית דין האזורי לעבודה בתל אביב - יפו קבע בשבוע שעבר (יום א') כי עורך הדין לא התחייב להעסיקו כמתמחה, אך עם זאת הוא חייב לו סך של 10,000 שקל עבור שכר מינימום והוצאות רכב.

 

טרם החל הסטודנט לעבוד אצל העורך דין, הנתבע ייצג אותו בתיק פלילי שהתנהל נגדו. ההליך הפלילי הסתיים ללא הרשעה, ולאחר כחודש ימים התובע החל לעבוד אצל הנתבע במשך כחצי שנה. בתקופה הרלוונטית רישיון הנהיגה של הנתבע נשלל, והתובע הסיע אותו ברכבו הפרטי ושימש לו כשליח. כאשר חזר רישיונו של הנתבע, הוא ביקש לסיים את יחסי העבודה בין הצדדים.

 

האם הסטודנט ביצע עבודה משפטית במסגרת טרום התמחות?

 

כשבועיים לאחר הפיטורין הסטודנט הגיש תלונה במשטרה נגד הנתבע בגין קיפוח, עושק וגזל, אך התלונה נגנזה. בהמשך הנתבע הגיש תלונה נגד התובע על סחיטה באיומים בגין שכר עבודה שלא שולם, וכתוצאה מכך התובע הורחק מהנתבע למשך 30 יום, תוך איסור על יצירת קשר עם הנתבע.

 

לטענת התובע, סוכם בין הצדדים כי הוא יבצע עבודה משרדית בתקופת טרום התמחות ויקבל 25 שקל לשעה, ובנוסף יקבל תוספת שכר על עבודתו כנהג. וכן, העורך דין הבטיח לו התמחות במשרדו לאחר שיסיים את לימודיו.

 

התובע ציין כי במהלך כל תקופת עבודתו שולם לו סכום של 7,400 שקל בלבד עבור שישה חודשי עבודה, כאשר הוא עבד בממוצע 10 שעות ביום, למעט בתקופת מבחנים. התובע דרש לקבל סך 158,000 שקל, הכולל: שכר עבודה, שעות נוספות, הוצאות דלק ורכב ופיצוי בגין הפרת חוזה.

 

מנגד טען העורך דין כי לאחר שסיים את הטיפול בתיק הפלילי של התובע, התובע הציע לו לעבוד אצלו במשרה חלקית. הנתבע הבהיר לו שהוא נמצא בשלילת רישיון וכי הוא זקוק לנהג, לרבות ביצוע שליחויות עבור המשרד, והדגיש כי מעולם לא הבטיח להעסיקו כמתמחה.

 

לטענת הנתבע, במסגרת עבודתו התובע היה אוסף אותו בבוקר מביתו ומסיעו למשרד ומשם לבית המשפט, הוא עבד בממוצע כארבע שעות מידי יום, ובשאר הזמן היה פנוי לעיסוקיו. לאחר כחודש של עבודה סיכמו הצדדים כי ישולם לתובע שכר גלובלי בגובה של 3,500 שקל, הכולל את הוצאות הרכב. הנתבע צירף לעדותו תלושי שכר ואישור מרואה חשבון.

 

הסטודנט ניסה לסחוט באיומים את עורך הדין וגנב ממנו כספים

 

לטענת הנתבע, הסטודנט הינו עבריין שהורשע בעבירות אלימות קשות וחולה נפש. הוא ניסה לסחוט אותו ואיים כי יפגע בו פיזית. כמו כן, התובע גנב ממנו אלפי שקלים, במסגרת ביצוע השליחויות ולכן הגיש תביעה שכנגד ועתר להשבת סך של 3,200 שקל, ואף ביקש פיצוי של 10,000 שקל בגין פגיעה בשמו הטוב.

 

לאחר שמיעת הצדדים, השתכנע בית המשפט כי התובע הועסק כנהג ושליח. הוא לא ביצע עבודה משפטית ולא הובטחה לו התמחות בתום הכשרתו. על כן קבע כי דין התביעה להידחות ברובה כולל התביעה לפיצויים בגין הפרת חוזה.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה עבודה
פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )

 

בסופו של דבר קבע בית המשפט כי הנתבע ישלם לתובע סך של 10,000 שקל, הכולל: החזר הוצאות דלק ורכב, השלמת שכר מינימום ושכר עבור החודש האחרון בעבודה. התביעה שכנגד התקבלה בחלקה ונקבע כי התובע ישיב לעורך דין סך של 3,200 שקל, בגין כספים שנטל שלא כדין.

 

ס"ע 15991-08-10