יום עבודה סטנדרטי על פי חוק שעות עבודה ומנוחה, נע בן שמונה עד תשע שעות, ושבוע עבודה לא יעלה על 45 שעות, אלא אם נחתם בין הצדדים הסכם הקובע תנאים אחרים. על כל שעה מעבר לשעות המוגדרות בחוק, המעסיק נדרש לשלם גמול עבור שעות נוספות.


העובדים זכאים למינימום 36 שעות רצופות שעות למנוחה שבועית. שעות המנוחה יכולות להיות בימי שישי, שבת או ראשון, או בכל יום אחר, בהתאם לסוג העבודה. בכל מקרה חל איסור לחייב אדם לעבוד ביום המנוחה שלו. על פי החוק, ביום המנוחה אסור להעסיק עובדים ולפתוח בתי עסק, מפעלים וחנויות.


מהו שבוע עבודה מקוצר?


שבוע עבודה מקוצר כולל חמישה ימים בשבוע, כאשר כל יום נמשך כתשע שעות.


כמה זמן נמשכת הפסקת אוכל?


ביום עבודה בן שש שעות ומעלה, העבודה תופסק לצורכי מנוחה ואוכל למשך שלושת רבעי שעה. הפסקה רצופה תתקיים במשך חצי שעה, במהלכה העובד רשאי העובד לעזוב את מקום העובדה לצרכיו האישיים. חשוב להדגיש שהפסקה לא תימשך מעבר לשלוש שעות.


כמה פעמים ניתן ללכת לחדר השירותים?


עובד רשאי לקחת הפסקות במהלך כל יום העבודה, לצורך שימוש בחדר שירותים לפי רצונו וצרכיו. הפסקות אלה אינן באות על חשבון ההפסקה הרציפה.


האם יש הגבלה לשעות הפסקה בין יום עבודה אחד לשני?


בין יום עבודה אחד למשנהו תחול הפסקה של שמונה שעות לפחות לצורך מנוחה.


האם מותר לשבת במהלך הפסקות?


בזמן ההפסקה העובדים זכאים לשבת, ולרשותם יעמיד המעסיק כיסאות או ספסלים עם משענת גב. מספר מקומות הישיבה יהיו לפחות כמספר האנשים בעבודה ומצב הכיסאות יהיה תקין.

 

על מי לא חל החוק?

 

חוק שעות עבודה אינו חל על תפקידי הנהלה או תפקידים מנהליים שדורשים אחריות מלאה ואמון מיוחד. החוק אינו חל גם על עובדים שהמעסיק אינו יכול לפקח על שעות העבודה והמנוחה על פי נסיבות ותנאי העסקתם, כמו למשל על אנשים שעובדים מהבית.


עובדים נוספים שהחוק לא חל לגביהם הם: שוטרים ועובדי שירות בתי הסוהר, עובדי מדינה שנדרשים לעבוד מתוקף תפקידם מחוץ לשעות הרגילות, אנשי צוות אוויר, עובדי דיג ויורדי ים.


כיצד חל פיקוח על שעות העבודה?


המעסיק מחויב לנהל פנקס רישומים בו מפורטות שעות העבודה ושעות המנוחה. בפנקס צריך להיות רישום על גמול שעות נוספות ותשלום על עבודה במנוחה השבועית.


מתי מקבלים שכר עבור שעות נוספות?


יום עבודה לא יעלה על 10 שעות ושבוע עבודה לא יעלה על 45 שעות עבודה. מעבר לשעות אלה, המעסיק נדרש לשלם לעובדים גמול עבור שעות נוספות.


האם יש הגבלה על שעות נוספות?


אסור להעסיק עובדים למעלה מ- 12 שעות ביום. העובדים יכולים להמשיך בתפקידם עד 4 שעות נוספות ביום, אך לא יותר מ- 12 שעות נוספות בשבוע אחד. עובדי מפעל רשאים לעבוד עד 15 שעות נוספות שבועיות.


כיצד מחשבים שעות נוספות?


בשעתיים הראשונות העובד זכאי לקבל תוספת של 25% מעבר לשכר הרגיל. החל מהשעה השלישית, העובד יקבל תוספת של 50%.


מהי התוספת על עבודה בשבת?


ביום שבת, או ביום מנוחה אחר של העובד, הוא זכאי לקבל תוספת של 75% על השעתיים הראשונות ועוד 200% על כל שעה נוספת.


מהן שעות המשמרת של מלצרים שעובדים בלילות?


משמרת לילה של מלצרים ועובדי אירועים נמשכת כשש שעות, החל מהשעה השביעית הם זכאים לתשלום עובר שעות נוספות.


כמה שעות עובדים בערבי חג?


בערבי חג לא עובדים יותר משבע שעות בשלום עבור שמונה שעות. במקומות בהם חל שבוע עבודה מקוצר עובדים בערבי חג עד שמונה שעות. בערב יום כיפור עובדים שש שעות בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה
פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה


בחוק מוגדר זמן קבוע לעבודה וזמן למנוחה והפסקה. המנוחה חשובה לא פחות מהעבודה עצמה. מעבר לזמנים המוגדרים בחוק העובדים זכאים לקבל גמול עבור שעות נוספות.