הנושא של הטרדה מינית במקום העבודה הוא נושא בעל חשיבות ציבורית החורג הרבה מעבר לגבולותיו של ההיבט הפלילי. בישראל, המודעות לנושא עלתה לאורך השנים, במיוחד מאז חוקק החוק למניעת הטרדה מינית וכיום אף מתנהלים דיונים בכנסת במטרה להרחיב את החוק ולהחילו ביתר חומרה גם על עובדי ציבור.

 

החוק למניעת הטרדה מינית בעבודה נועד להגן על חירותו של אדם, על כבודו ועל פרטיותו. מטרה נוספת של החוק הינה לקדם את השוויון בין המינים. מסגרת יחסי עבודה כוללת על פי החוק את מקום העבודה וכן כל מקום אחר שבו מתנהלת פעילות מטעם העבודה.

 

כיצד מוגדרת הטרדה מינית במקום העבודה?

 

ככלל, הטרדה מינית הינה מצב שבו אדם מתייחס לאדם אחר במקום העבודה באופן מיני שאינו לרוחו של הנפגע. הפגיעה יכולה להיות במעשה, או במילים, כגון הצעות בעלות אופי מיני וניבולי פה.

 

פרט לאיסור על ביצוע של מעשים מגונים במקום העבודה, מציין החוק ארבע התנהגויות אסורות נוספות: סחיטה של עובד לביצוע מעשה הנושא אופי מיני, התייחסות מבזה או משפילה למינו של או לנטייתו המינית, הצעות חוזרות בעלות אופי מיני והבעת התייחסות חוזרת למיניותו של העובד.

 

במקרים שבהם נעשית הפגיעה תוך ניצול של יחסי מרות, יחשבו התנהגויות אלה להטרדה מינית גם כאשר העובד אינו מביע את התנגדותו למעשים. הסיבה לכך, היא הקושי של עובדים להביע אי הסכמה למעשיו של אדם לו הם כפופים, מחשש שיופעלו נגדם סנקציות כגון הורדה בשכר או פיטורין.

 

בנוסף, אוסר החוק על התנכלות בעלת רקע מיני במקום העבודה, כגון עיכוב קידומה של עובדת המסרבת להצעות מיניות, או הרעה בתנאי עבודתו של עובד לאחר שהתלונן על הטרדה.

 

מהי חובת המעביד במניעה וטיפול של הטרדה והתנכלות?

 

כל מעביד באשר הוא מחויב לפי החוק לנקוט באמצעים שונים בכדי למנוע התנכלות או הטרדה מינית במסגרת יחסי העבודה. על המעסיק לקבוע נוהל יעיל להגשת תלונה ולבירורה, לטפל בכל מקרה שבו נודע לו על הטרדה וכן להרחיק את המטריד מהמתלונן ולעשות כל אשר ביכולתו על מנת למנוע את הישנות המעשים.

 

מעבר לכך, בכל ארגון המעסיק מעל ל-25 עובדים, על המעסיק לעגן בתקנון את עיקרי הוראות החוק למניעת הטרדה מינית, לפרט כיצד ניתן להגיש תלונה במקרה הצורך ולקבוע מי האדם האחראי לטפל בתלונות מסוג זה (רוב יהיה זה מנהל משאבי האנוש של הארגון). מעביד שלא עושה כן, יהיה אחראי לכל פגיעה שנעשתה עקב הטרדה מינית במסגרת מקום העבודה ואף צפוי לקנס כספי.

 

נתקלתי בהטרדה מינית בעבודה, כיצד אוכל להתלונן?

 

אדם הסבור שהוטרד מינית במקום העבודה יכול לנקוט בשלוש פעולות אפשרויות: הגשת תלונה במקום העבודה, הגשת תלונה במשטרה (הליך פלילי) והגשת תביעה אזרחית בבית משפט. מומלץ להיעזר בעורך דין המתמצא בנושא כדי להחליט על דרך הפעולה המתאימה ביותר לנסיבות.

 

בהליך פלילי, העונש על הטרדה מינית הוא עד שנתיים מאסר. בנוסף, כל ניסיון לפגוע או להתנכל למתלונן בשל הגשת התלונה, נחשב אף הוא עבירה פלילית, והעונש עליה הוא עד שלוש שנים מאסר.

 

תביעה אזרחית ניתן להגיש לבית המשפט עד 3 שנים מביצוע העבירה ובמסגרתה ניתן לתבוע הן את מבצע הטרדה, הן את המעסיק. ניתן לתבוע עד 50 אלף שקלים, ללא צורך בהוכחת נזק. מעבר לכך ניתן להוסיף לתביעה דרישות לפיצויים על נזק נפשי או הפסד השתכרות, כתלות בנסיבות המקרה.

 

האם כדאי להגיש תלונה במסגרת מקום העבודה?

 

כאמור לפי החוק, עומדת לזכות העובד האפשרות להגיש תלונה במסגרת מקום העבודה עצמו. עובד המעוניין בכך, יפרט בתלונתו את זהות המעורבים במקרה וכן עדים לאירוע במידה וישנם כאלה. בנוסף יש לציין בתלונה את מקום האירוע וכן להסביר האם הוא הראה למטריד שהתנהגותו מפריעה לו.

 

כאשר מתקיימים יחסי מרות בין המעורבים, יש לכלול זאת בדיווח. במידה והתלונה הוגשה בעל פה לאחראי על הנושא בארגון, ירשום הוא את תוכן הדברים והעובד המתלונן יאשרם בחתימתו. המעסיק מחויב לטפל בבירור התלונה בהקדם האפשרי, תוך הגנה על כבודם ופרטיותם של כל המעורבים בדבר.

 

במציאות, הגשת תלונה במסגרת מקום העבודה אינה תמיד הפתרון המומלץ, במיוחד כאשר המטריד הינו בדרגה גבוהה ונחוץ מאוד לארגון. מרגע שהוגשה התלונה, קשה לסגת ממנה ולעיתים ההשלכות עשויות להיות מרחיקות לכת. על מנת לקבל את ההחלטה הטובה ביותר לגבי אופן הפעולה המומלץ, כדאי ללכת לייעוץ משפטי לפני שמתחילים בתהליך.

 

הוגשה נגדי תלונת שווא, מה עלי לעשות?

 

המודעות הרבה לנושא ההטרדה המינית במקום העבודה, יוצרת לעיתים מציאות מעוותת כך שמרוב דאגה לכבודו ולפרטיותו של המתלונן, שוכחים שגם לצד השני בסיפור יש זכויות. חשוב לזכור, כי בכל מקרה שבו מוגשת תלונה כנגד הטרדה במקום העבודה, יהיה זכאי האדם נגדו הוגשה התלונה להלין הוגן ולהזדמנות להעלות את טענותיו.

 

למרבה הצער, ישנם מקרים בהם מתלוננים מנצלים לרעה את רגישות הנושא כדי לסגור חשבונות אישיים עם אדם אחר בעבודה, אם על רקע סכסוך מקצועי או בעקבות מערכת יחסים שלא עלתה יפה. טיפול לא נכון בתלונת שווא עשוי לפגוע פגיעה אנושה בכבודו ובפרנסתו של אדם.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון
פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית

 

על מנת להתמודד ביעילות מול תלונת שווא, יש להבין את לעומק את נסיבות התלונה ואת אופן ניהול החקירה בגינה ובהמשך לכך להציג את גרסתו של הנאשם בדרך סדורה תוך הצגת מסמכים ועדויות התומכים בגרסתו לאירועים. אדם שהוגשה נגדו תלונת שווא, כדאי שידאג בהקדם לייצוג משפטי הולם.