בחורה דתייה הגיעה לראיון עבודה לתפקיד פקידת מודיעין בקניון במרכז הארץ. לאחר שעברה בהצלחה את הראיון והחלה תהליך של התלמדות וחפיפה, היא התבשרה על ידי המעסיק כי התפקיד כולל גם משמרות בימי שבת.

 

בשל סירובה לעבוד ביום המנוחה השבועי, התובעת לא התקבלה לעבודה. בנסיבות אלה עתרה לתשלום פיצוי בסך של 50,000 שקל בגין אפליה אסורה על רקע דת.

 

בית דין האזורי לעבודה בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום ו') את התביעה באופן חלקי, וקבע כי התובעת תפוצה בסכום צנוע יותר של 7,000 שקל, בשל נסיבות הסירוב לקבלה לעבודה על רקע השקפתה הדתית.

 

בחודש אוקטובר 2011 פנתה התובעת לחברת כוח אדם לצורך איתור מקום עבודה. התובעת ציינה כי אין לה ניסיון קודם, או השכלה אקדמית ואף הדגישה כי הינה שומרת מצוות, לכן אינה זמינה לעבודה בשבת.

 

לפי גרסת התובעת, חברת כוח האדם הפנתה אותה לראיון עבודה בחברה העוסקת בניהול קניון בראשון לציון, לתפקיד פקידת מודיעין. נאמר לתובעת כי מדובר בעבודה במשמרות, ומכיוון שהיא שומרת מצוות, לא תחויב לעבוד בשבתות.

 

התובעת התקבלה לעבודה ואף החלה בהתלמדות

 

לאחר הראיון המועמדת התקבלה לתפקיד עוד באותו היום. היא החלה בהליך חפיפה, ואף התבקשה להתייצב למחרת היום להמשך התלמדות. ביום למחרת התקשרה אליה נציגה מטעם החברה, והודיעה לה טלפונית, שהתפקיד אינו מתאים לה בשל סירובה לעבוד בשבת. לאחר השיחה התובעת המאוכזבת ניסתה להתקשר אל המעסיקה במטרה לשכנעה לקבל אותה לעבודה, אך ללא הועיל.

 

מנגד טענה המעסיקה, כי היא פנתה לחברת כוח אדם בבקשה להפנות אליה מועמדים לאיוש תפקיד פקידות, הכולל בין היתר, זמינות לעבודה בשבת. התובעת הגיעה לראיון יחד עם מועמדים נוספים לתפקיד, ועברה הדרכה שכללה גם הסבר על המשמרות, כולל הדרישה לעבודה ביום שישי ושבת.

 

לטענת הנתבעת, במהלך ההדרכה, הודיעה לפתע התובעת כי היא אינה מוכנה לעבוד בשבת, על כן היא לא עומדת בדרישות התפקיד לפקידת מודיעין בקניון ולא ניתן לקבלה לעבודה.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע בית הדין כי התובעת לא התקבלה לתפקיד, רק בשל סירובה לעבוד ביום המנוחה השבועי שלה, ואף הנתבעת לא ניסתה להתאים את הדרישות, לפי אמונתה של המועמדת שהתאימה לעבודה.

 

השופט ציין כי תכליתו של חוק שוויון הזדמנויות, היא לקדם את השוויון בתחום התעסוקה ולמנוע אפליה, לרבות על רקע השקפה דתית וכן, על פי חוק שעות העבודה והמנוחה, דחייה על הסף של מועמד, בשל סירובו לעבוד ביום המנוחה השבועי, אינה מוצדקת, וחלה על המעסיק חובה להתאים מבחינה טכנית את דרישות התפקיד, למועמד המתאים בכישוריו.

 

על מנת לקבוע את מתחם הסבירות וההכרעה בביצוע ההתאמות, במטרה לאפשר העסקה של מועמד מתאים, יש לקחת בחשבון את גודל העסק, מגבלות התקציב, המאמץ הנדרש לביצוע השינויים, והיקף הפגיעה שעלולה להיגרם.

 

הנתבעת לא הציעה תפקיד חלופי למועמדת המתאימה

 

במקרה זה, השתכנע השופט כי המועמדת התאימה בכישוריה לתפקיד, אך הנתבעת, לא ניסתה לבצע התאמות סבירות, או הציעה לה תעסוקה חלופית, על מנת לאפשר את העסקתה, על כן היא הפרה את חוק שוויון הזדמנויות, ואת חוק שעות העבודה והמנוחה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדי קבלן | חברות כוח אדם וחשיפת שחיתות בעבודה
פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין

 

למרות שהתובעת דרשה פיצויים בסך של 50,000 שקל, שהוא סכום המשקף את הרף הגבוה כפיצוי בגין אפליה בתעסוקה, קבע בית הדין כי יש לפסוק לטובתה סכום צנוע יותר, וקבע בסופו של דבר כי המעסיקה תשלם לתובעת סך של 7,000 שקל, בגין אי קבלתה לעבודה. ובנוסף ישולמו לה הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך של 500 שקל.

 

ס"ע 41794-02-12