חייב בהוצאה לפועל, אשר אינו מסדיר את חובו מסתכן בצו עיכוב יציאה מהארץ, מעצר וגם בעיקול כל נכס המצוי בבעלותו, כגון: רכב, דירה, כספים, משכורות, ניירות ערך, ועוד. חייב שלא משלם את חובותיו, מהרגע שקיבל אזהרה, מסתכן בהופעת מעקלים בביתו, אשר עלולים לעקל רכוש, רהיטים וציוד חשמלי.

 

מהי מטרת העיקולים?

 

העיקולים השונים מהווים פעולה משפטית של הזוכה בתיק הוצאה לפועל נגד האדם החייב לו כספים. מטרת העיקול הינה להגביל את יכולתו של החייב ברכושו ובנכסיו, על מנת שהזוכה יוכל לפרוע את חובו. העיקול הנפוץ ביותר הוא עיקול מיטלטלין המצויים בידי החייב, או בידי צד ג', כמו בנקים, קרנות פנסיה, דמי שכירות וכדומה.

 

כיצד מתנהל הליך העיקול?

 

ראשית כל החייב מקבל בדואר רשום הודעת אזהרה, בו מודיעים לו שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל. במידה והחייב לא מסדיר את חובו תוך זמן קצוב, מגיעים לביתו פקידים מטעם ההוצאה לפועל, במטרה לרשום את כל הרכוש המצוי בבית. בתום הרישום החייב, או בן משפחה אחר שנמצא בבית, נדרשים לחתום על טופס העיקול, ולהתחייב בפני הפקידים, כי הם לא יוציאו מהבית את הרכוש הרשום החל מאותו רגע. 

 

מה קורה אם מסרבים לחתום על הודעת אזהרה?

 

במידה והחייב, או מי מבני הבית סרבו לחתום על הטופס, הפקידים רשאים להוציא מיד את הרכוש, ולאחסן אותו במחסנים של ההוצאה לפועל.

 

מהו עיקול מיטלטלין?

 

במידה והחייב אינו פורע את חובו ניתן לעקל את רכושו הנייד ולמכור אותו לצורך תשלום החוב לזוכה. תוך 14 ימים ממועד העיקול, תתבצע מכירת הרכוש, אלא אם החוב שולם בתקופה זו. הכסף מהמכירה ישמש לפירעון החוב.

 

מה מותר ומה אסור לעקל מביתו של החייב?

 

המעקלים רשאים להיכנס לדירת החייב, או לכל מקום אחר בו נמצא רכושו, ולעקל ציוד חשמלי, כמו: מחשב, טלוויזיה, מצלמה, וגם רהיטים וחפצי נוי ואמנות. מיטלטלין שאינם ניתנים לעיקול הם חפצים חיוניים לקיומו הבסיסי של האדם, כגון: מוצרי מזון, מיטות, סדינים ושמיכות, בגדים, ציוד רפואי ותרופות, מקרר, כלי מטבח ואוכל. בנוסף אסור לעקל חיות מחמד ותשמישי קדושה.

 

מתי חל עיקול מקרקעין?

 

לאחר שלושים יום ממועד רישום העיקול, רשאי רשם ההוצאה לפועל לעקל את המקרקעין של החייב, כולל דירת מגורים שלו, או כל נכס אחר הנמצא ברשותו. הרשם אף רשאי במקרים מסוימים להורות על מכירתם של הנכסים.

 

האם ניתן לעקל דירה מאוכלסת?

 

אם בנכס מתגוררים החייב ובני משפחתו, צו העיקול לדירה יוצא רק לאחר שיימצא להם תחליף הולם למגורים.

 

מהו עיקול בידי צד שלישי?

 

במידה והחייב לא עמד בצו התשלומים, ניתן להטיל צו עיקול על נכסים או חובות אחרים הנמצאים בידי צד שלישי, כמו למשל: קופות גמל או תכנית חיסכון בבנק, שיועברו אל הזוכה. הצד השלישי נדרש לשתף פעולה עם הרשם ולמסור לו פרטים ומידע על רכושו ונכסיו של החייב. 

 

כיצד מתבצע עיקול רכב?

 

עיקול על רכב פרטי מתבצע במשרד הרישוי. ברגע שבוצע העיקול, החייב אינו יכול למכור את הרכב. לצורך פירעון החוב, יש לתפוס את הרכב, ולמכור אותו.

 

יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ
פורום הסדר חוב | מחיקת חובות

 

העיקול נועד לסייע לזוכה בתיק הוצאה לפועל לפרוע את חובו, תוך כדי הגבלת החייב על הכספים שברשותו, רכוש ונכסים. במידה והחייב אינו מסדיר מיד את החוב, המיטלטלין והמקרקעין יימכרו, והתמורה תועבר לזוכה.