אב שהכה את בנו באמצעות מחברת מגולגלת, הורשע בשבוע שעבר (יום ב') בתקיפת קטין הגורמת לחבלה של ממש, כאשר בית משפט השלום בפתח תקווה גוזר עליו חודש מאסר בפועל אשר ירוצה בעבודות שירות, וכן מאסר על תנאי לחצי שנה.


לפי כתב האישום, באוקטובר 2010, פנה האב אל בנו, בשעות הערב, ושאל אותו אם הכין את שיעורי הבית שניתנו לו. כאשר הבן ענה לו בשלילה, לקח האב את אחת החוברות שהיו מונחות על השולחן, גלגל אותה והכה באמצעותה בחוזקה את הילד על כתפו, כאשר הוא גורם לו לחבלות בגופו.


צעקות הילד נשמעו למרחוק, והשכנים מיהרו לבית הקטין ובמקביל אף הזמינו את המשטרה, האב נעצר והודה במעשיו. בעקבות נסיבות חייהם של האב וילדיו, הורה בית המשפט לשירות המבחן לערוך תסקיר בעניינו של הנאשם טרם גזירת העונש.


לפי התסקיר, הנאשם, כבן 36, הנו אב לשתי בנות אשר מצויות במסגרות חינוכיות מחוץ לבית ולבן המצוי במשמורתו והמתגורר עמו. המשמורת על ילדיו הועברה לו לאחר שגרושתו, אם הילדים, אובחנה כסובלת מבעיות נפשיות.


לאחר תחקיר של שירות המבחן ותשאול גורמי הרווחה השונים, נראה כי המשפחה מוכרת היטב לשירות הרווחה, והאב נתפס כמי שמסרב לשתף פעולה עם תכניות שונות שהוצעו לו במהלך השנים, לשיפור היחסים שלו עם ילדיו.


הנאשם מצדו, ניסה למזער את חומרת העבירה, וטען כי למרות שהוא מודה במעשיו ולוקח עליהם אחריות מלאה, ההתפרצות אירעה בעקבות הזלזול שהפגין בנו כלפיו וכי לא יכול היה להשתלט על כעסו.


לנוכח התרשמות השירות כי האב מבין ומזהה את הגורמים להתנהגות האלימה שהפגין, ביקש לנסות ולשלבו בהליך טיפולי ולדחות במידת האפשר את ההליך המשפטי בעניינו. אולם, האב נותר עיקש בסירובו לשתף פעולה עם גורמי הרווחה, ולא היה מוכן לקחת חלק בטיפול שהוצע לו. לפיכך, המליץ שירות המבחן להשית על הנאשם עונש ממשי.


תפנית בהתנהגותו של האב תוביל להקלה בעונשו?


ואמנם, חלה תפנית בהתנהגותו של האב באפריל האחרון, כאשר לאחר שנים של התחמקות מכל הצעה וניסיון להביאו לטיפול, הוא יזם שיחה עם שירותי הרווחה וביקש להשתלב בהליך טיפולי שיועיל לו ולבנו. ואכן, תוך זמן קצר, שולב הנאשם בקבוצה טיפולית המיועדת לגברים אלימים, והתגלה כאדם סבלני ופעיל בקבוצה, ונראה כי הוא עובר תהליך אמיתי של שינוי חיובי.


לפיכך, חזר בו שירות המבחן מהמלצתו הראשונית, והמליץ לבית המשפט להשית עליו צו מבחן למשך שנה, ללא עונש ממשי.


לעומת השירות, ציינה המאשימה בטיעוניה לעונש את עברו הפלילי של הנאשם, הנושא בחובו שתי עבירות קודמות בגינן הושם בצו מבחן, אשר לאור האירועים האחרונים לא עשה דבר על מנת למנוע את התנהגותו האלימה. כמו כן, טענה המאשימה כי הוא ניסה לאורך כל ההליך המשפטי להמעיט מחומרת העבירה שביצע, ואף תירץ את התנהגותו בלחצים שאינם קשורים כלל ועיקר להכאת בנו הקטין.


לבסוף, ציינה המאשימה אף את התנהגותו במהלך הדיון המשפטי, אשר הובילה לכך כי באת כוחו ביקשה להתפטר מייצוגו, כאשר הוא נעדר מדיונים ומזלזל בהליך כולו.


להגנתו, טען הנאשם באמצעות בא כוחו, כי האינטרס השיקומי גובר במקרה זה על יתר טענות המאשימה, וכי הוא זהה למעשה לאינטרס הציבורי, שכן ילדיו מצויים במשמורתו ונשענים עליו בכל תחומי החיים ומאסר בפועל יכול לפגוע בהם רבות. כמו כן, ציין בא כוחו, כי האב למד את הלקח, נמצא בהליך טיפולי ומוכן לשנות את דרכיו לו רק תינתן לו ההזדמנות.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע השופט כי למרות השיפור שחל בהתנהגותו של הנאשם, עדיין אין הוא מקבל את המלצת שירות המבחן שלא להשית עליו עונש מאסר כלל.


לדבריו, אין להתעלם מהעובדה כי הוא נושא על כתפיו שתי הרשעות בעבירות קודמות, אשר קשורות אף הן לאלימות, כאשר הוא הורשע בתקיפת בת זוגו דאז ובאיומים עליה. כמו כן, אין להתעלם מכך שהוא אכן נעדר מדיונים רבים, סירב זמן רב לקחת חלק בהליך טיפולי, ואף ביקש פעמים רבות למזער את גודל העבירה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום אלימות במשפחה


יחד עם זאת, מאחר ועונש מאסר בפועל יפגע קשות בחייו כמו גם בחיי בנו ובנותיו, קבע השופט כי העונש יינתן לתקופה קצרה בלבד בת חודש, וירוצה בעבודות שירות.


לבסוף, השית בית המשפט עונש מאסר מותנה על האב למשך חצי שנה, וכן צו מבחן למשך שנה.


ת"פ 33394-09-12