אישה שנרשמה לשירותי שידוך, ואף נישאה כתוצאה משידוך מוצלח, נדהמה לגלות כי לאחר נישואיה דורש המתווך תשלום נוסף. בית משפט השלום בקריות קבע כי הסכום התובע אינו זכאי לסכום שביקש, אולם חייב את הנתבעת בהשלמת הסכום המקורי.


באוקטובר 2010, פנתה הנתבעת למשרד ההיכרויות שבבעלות התובע, וחתמה עמו על חוזה לפיו היא תלווה על ידי המשרד כאשר במהלך שנה שלמה תקבל ייעוץ והכוונה למטרת מציאת חתן.


בחוזה שנחתם בין הצדדים, צוין כי על הלקוח לשלם סכום של 5,150 שקלים עבור שירותי השידוך, ובסעיף נוסף נכתב כי במידה ומאמצי המשרד יישאו פרי והלקוחה תינשא בעקבות השידוך, עליה לשלם סך של 5,500 שקלים.


לפי תביעת בעל המשרד, מכיוון שהלקוחה אכן נישאה בשעה טובה בעקבות שידוך שסידר המשרד, הינה מחויבת לפיכך בתשלום נוסף של 5,500 שקלים, בתוספת מע"מ. הוא אף הציג בתביעתו את הסעיף בחוזה המורה על התנאים, וכן מכתב ששלח אליה לאחר נישואיה בבקשה להסדיר את חובה.


אלא שמנגד, טענה הלקוחה כי בעוד היא חתמה על הסעיף המורה על תשלום הסכום במעמד החתימה, לא ידעה כלל כי היא תחויב בסכום נוסף באם תינשא. יתרה מכך, טענה הנתבעת, כי כבר במעמד החתימה שילמה לתובע סכום של 5,150 שקלים, ולכן לכל היותר היא יכולה להיות מחויבת בסכום של 350 שקלים לצורך השלמת התשלום.


כמו כן, לפי טענת בא כוחה של הנתבעת, בשום מקום בחוזה לא מצוינת המילה "בנוסף" לצד הסכום שמבקש התובע, ועל כן ניתן לפרש את התנאי ככזה שבסך הכל מבטיח את התשלום הסופי בסך 5,500 שקלים, לאחר הנישואים, במידה ונקבע סכום נמוך יותר במעמד החתימה.


בית המשפט: הנתבעת לא תשלם סכום נוסף בגין נישואיה


טרם הגיע השופט להחלטתו, ביקש לעיין בסעיפי החוזה שנחתם בין הצדדים. וכך נראה, כי בסעיף המציין את הסכום עבור שירותי המשרד, הסכום נכתב בכתב יד, דבר המלמד על כך שלא מדובר בסכום קבוע ואחיד, ועשוי להיות אף נמוך יותר ממה שהוחלט עם הלקוחה.


לעומת זאת, בסעיף נשוא התביעה, הסכום המציין את התשלום שיתקבל על ידי הלקוחה לאחר נישואיה, נכתב מבעוד מועד, ועומד על 5,500 שקלים בתוספת מע"מ. כמו כן, בחוזה לא נרשם כי הסכום שהתבקש על ידי התובע הוא בנוסף לסכום שכבר שולם על ידי הנתבעת.

 

יתרה מכך, התגלה כי בעלה של הנתבעת, שהיה אף הוא מטבע הדברים מנוי על שירותי המשרד, לא שילם סכום נוסף, ואף עמד על כך במעמד ההרשמה כי לא יירשם כל סכום אחר בחוזה מלבד זה ששולם בעבור שירותי השידוך. לפי כל אלה, נקבע כי הנתבעת אינה חייבת לשלם סכום נוסף למשרד לאחר נישואיה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום דיני חוזים / הסכמים


יחד עם זאת, קיבל השופט את תביעתו של בעל המשרד באופן חלקי, וקבע כי על הנתבעת לשלם לתובע את יתרת החוב כך שהסכום הכולל יעמוד על סך 5,500 שקלים בתוספת מע"מ.


לפיכך, חויבה הנתבעת בתשלום 350 שקלים בצירוף 930 שקלים עבור המע"מ, וכן בהוצאות משפט ובשכר טרחת עו"ד בסך 1,242 שקלים.


תא"מ 889-04-13