חברה פרטית העוסקת בייבוא ושיווק עתרה לבג"צ, לאחר שמשרד הבריאות אסר עליה לייבא ולשווק סיגריות אלקטרוניות בישראל. בעקבות עיון מעמיק בפקודת הרוקחים, בית המשפט הגיע השבוע (יום ד') לכלל מסקנה כי החלטת משרד הבריאות ניתנה ללא כל סמכות משפטית, ופגעה בחופש העיסוק של התובעת.

 

בחודש אפריל 2012 חברה המבקשת לייבא ולשווק בישראל סיגריות אלקטרוניות פנתה אל מנהלת אגף רוקחות במשרד הבריאות, על מנת לוודא כי אין מניעה לייבא את המוצרים ארצה ולשווקם.

 

בתגובה נטען כי לא ניתן לשווקם ללא רישום כדין, מאחר וחל איסור לייבא או לשווק סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין, אלא אם תוכח יעילותן ובטיחותן והן יירשמו כתכשיר לפי פקודת הרוקחים.

 

בעקבות תגובת משרד הבריאות, הגישה החברה תביעה משפטית וטענה כי אין מדובר כלל בתכשיר לפי הגדרת הפקודה, והוסיפה כי ההחלטה ניתנה בחוסר סמכות, מכיוון שמשרד הבריאות נדרש לפקח על רעלים רפואיים, ואין לו הסמכות לפקח על מוצרי צריכה שהם אינם רפואיים, לרבות הסיגריות האלקטרוניות.

 

החברה ציינה כי הגבלת יבוא ושיווק הסיגריות האלקטרוניות פוגעת בחופש העיסוק שלה, ואף הדגישה שהיבטים שונים הקשורים בצריכת סיגריות רגילות המכילות ניקוטין, הוסדרו באמצעות דברי חקיקה נפרדים, והפיקוח על שיווקן אינו מוסדר במסגרת פקודת הרוקחים, על כן המחוקק לא ביקש ממנהלת אגף רוקחות לאסור שיווק של מוצרי עישון.

 

משרד הבריאות טען כי הוא רשאי להגביל מוצרים המכילים ניקוטין

 

מנגד טען משרד הבריאות כי יש בידיו הסמכות לפקח על סיגריות אלקטרוניות, מאחר והן מכילות ניקוטין, שהוא בגדר רעל רפואי. לפיכך הוא רשאי להגביל מוצרים העושים שימוש בניקוטין, גם שלא לצרכים רפואיים, משיקולים של הגנה על בריאות הציבור.

 

עוד נטען כי על פי ממצאים שפרסם ארגון הבריאות העולמי, קיימת סברה שהשימוש בסיגריות אלקטרוניות עלול להיות כרוך בסיכונים בריאותיים שונים, ואף במספר במדינות נאסר לחלוטין שיווקן, אולם ברוב המדינות אין עדיין הגבלה.

 

בית המשפט נדרש להכריע האם למשרד הבריאות יש סמכות חוקית להגביל עד כדי איסור יבוא ושיווק סיגריות אלקטרוניות, ולבחון האם מדובר ברעלים רפואיים על פי הגדרת פקודת הרוקחים.

 

לאחר עיון בפקודה, הגיע למסקנה כי קיימות שתי פרשנויות אפשריות מן הבחינה הלשונית, בנוגע לשימוש ברעלים רפואיים ובמוצרי צריכה, כאשר ההבדל נעוץ בייעוד השימוש בחומר הרעיל. על כן נקבע כי יש לבחור בפרשנות שמגשימה את תכלית החקיקה בצורה הטובה ביותר.

 

בסופו של דבר הגיע בית המשפט למסקנה כי ההחלטה של מנהלת אגף רוקחות לאסור יבוא סיגריות אלקטרוניות ניתנה בלא מקור סמכות שהוענקה לה לפי חוק, והיא אינה רשאית להגביל את פעילותה של החברה המעוניינת לשווק את המוצר בישראל, מאחר והחברה אינה עוסקת בתחום הרפואה והתרופות.

 

יש לך שאלה?

פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות
פורום רישוי עסקים | רישיון עסק

 

בנסיבות אלה העתירה התקבלה, ושלושת השופטים המכובדים הסכימו כי החלטת משרד הבריאות לאסור יבוא סיגריות אלקטרוניות פגעה בחופש העיסוק של התובעת, מבלי שניתנה לכך הסמכות החוקית. על כן משרד הבריאות חויב לשאת בהוצאות משפט בסך של 20,000 שקלים.

 

בג"ץ 6665/12