תלמיד תיכון כבן 16 דקר למוות עובד מכולת צעיר, על רקע השתייכותו הפוליטית והמשפחתית. הנער לא לקח אחריות על מעשיו החמורים, והודה כי ביצע את העבירה על מנת להוכיח את גבריותו בפני חבריו.

 

במסגרת הסדר טיעון הורשע הקטין בביצוע תקיפה בנסיבות מחמירות, הריגה ונשיאת סכין שלא כדין. בית משפט לנוער, בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, גזר עליו בשבוע שעבר (יום ב') מאסר בפועל בן שמונה שנים וחצי, מאסר על תנאי ותשלום פיצויים להורי המנוח בסך של 180,000 שקלים.

 

בחודש נובמבר 2008, על רקע הבחירות שהתקיימו מספר חודשים מאוחר יותר, ניגשו הנאשם וחברו, למכולת בה עבד המנוח שהיה כבן 18 שנים, וביקשו ממנו להכין להם כריכים. לאחר שקיבלו את מבוקשם, הם הודיעו למנוח כי אינם מתכוונים לשלם בשל אופן הצבעתו הפוליטית. 

 

בהמשך החבר תפס את המנוח מאחור, והנאשם תפס את הסכין ששימשה להכנת כריכים, ודקר אותו בעוצמה רבה בצד גבו. הדקירה גרמה נזק חמור לריאה השמאלית, והביאה לאובדן דם מסיבי, וכעבור זמן קצר נפטר המנוח מפצעיו. הנאשם וחברו נמלטו מהמכולת, זרקו את ילקוטי בית הספר לבור ביוב, והנאשם השליך את הסכין המגואלת בדם בוואדי וכיסה אותה בעפר.

 

האינטרס של הנאשם בביצוע העבירות היה להוכיח כי הוא "גבר"

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנאשם, יליד 1992, בן למשפחה שמצבה הכלכלי סביר, אביו בעל מוסך ואמו עקרת בית. הוא היה תלמיד בינוני בבית ספר, שקט וביישן, ללא בעיות התנהגות, עד למעצרו. הנאשם לא לקח אחריות מלאה על העבירה, וטען כי הוא ניסה להוכיח לחבריו כי הוא "גבר", על כן דקר את המנוח, אולם הביע חרטה ורגשות אשמה ובושה על תוצאות העבירה החמורה.

 

המאשימה עמדה על חומרת המעשים ונסיבותיהם, ועל הצורך בהרתעת הרבים, וגינתה את תופעת האלימות האכזרית שקטינים נוטלים חלק ממנה. עוד ציינה כי הנאשם הגיע למנוח ללא כל התגרות מצדו, כאשר המנוח היה הקרבן, והנאשם יצר את הסיטואציה האלימה, מתוך מניעים מרושעים. המאשימה עתרה לכבד את הסדר הטיעון, לפיו בית המשפט יגזור על הנאשם עונש מרבי של שש שנות מאסר.

 

הסנגור ציין כי מאז שביצע את העבירה, הנאשם לא הסתבך עוד בפלילים. לדבריו הוא התבגר והשתנה, והוכיח התנהגות טובה לאורך זמן רב. כיום הוא עובד במוסך של אביו ושומר על אורח חיים נורמטיבי. עוד הוסיף כי על חברו של הנאשם, שהיה שותף לביצוע העבירה, נגזרו 20 חודשי מאסר בלבד, והדגיש את עקרון האחידות בענישה.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום רישום פלילי

 

בית המשפט לא קיבל את החלטת המאשימה לוותר על החובה לגמול בענישה הולמת את הריגתו של אדם צעיר וחף מפשע, ודחה את הסדר הטיעון לאור חומרת המעשים ותוצאותיהם. בנסיבות אלה גזר על הנאשם מאסר בפועל בן שמונה שנים וששה חודשים, ועוד שנתיים וחצי מאסר על תנאי ופיצויים בסכום כולל של 180,000 שקלים להורי המנוח.

 

ת"פ 515-08