אשה כבת 80, השתתפה בטיול מאורגן לקובה, ובעת בילוי במועדון ג'אז בהוואנה, נפלה ממדרגה בה לא הבחינה ונחבלה קשות. האשה הגישה תביעה לפיצויים נגד חברת הנסיעות שארגנה את הטיול, בטענה כי המועדון שאליו נלקחה אינו מתאים לאנשים מבוגרים כמותה.

 

בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב - יפו קיבל בתחילת השבוע את התביעה באופן חלקי, וחייב את מארגנת הטיול לפצות את התובעת בסך של 1,300 שקלים בגין עגמת הנפש והסבל שנגרם לה.

 

בסוף שנת 2013, הצטרפה התובעת, ילידת שנת 1935, לטיול מאורגן של קבוצה מעורבת לכל הגילאים בן תשעה ימים לקובה. בערב השני של הטיול, יצאה הקבוצה בליווי מדריך ישראלי לבילוי במועדון ג'אז. בעת השהייה במועדון, שהיה לדברי התובעת צפוף, רועש וחשוך, היא הלכה לחדר השירותים, ובדרך מעדה על מדרגה.

 

התובעת נפלה ארצה, הסתחררה ונחבלה ברגל ובחלקי גוף נוספים. כתוצאה מפציעתה, היתה מרותקת שלושה ימים למיטתה במלון, ומאז האירוע היא נזקקת לטיפולי פיזיותרפיה, והפכה להיות מוגבלת ותלויה לחלוטין בעזרת הזולת.

 

מארגנת הטיול היתה צריכה לסמן בשלט את המדרגה המסוכנת

 

לטענת התובעת, חברת הנסיעות התרשלה, מאחר והמועדון בו בילו חברי הקבוצה אינו מתאים לאנשים מבוגרים בשל תנאיו, והמארגנת היתה אמורה לדעת כי במקום קיימים מפגעים בטיחותיים, כמו מדרגה שחורה על רצפה שחורה, שלא ניתן היה להבחין בה בחושך, והיא נדרשה להזהיר את חברי הקבוצה ואף לסמן את המפגע בשלט או בסימון אחר.

 

בנסיבות אלה פנתה לבית משפט לתביעות קטנות ודרשה פיצויים בסך של 7,400 שקלים, בגין הוצאות רפואיות, עזרת צד ג' ונזק לא ממוני. 

 

חברת הנסיעות טענה כי היא אינה אחראית לאירוע, מאחר והתובעת נרשמה לטיול מאורגן באמצעות חברה אחרת, ובשום שלב לא הודיעה לסוכנות על צרכיה המיוחדים, ואף סירבה לרכוש ביטוח נסיעות.

 

המדריך הישראלי שהתלווה לטיול העיד כי האירוע התרחש במסעדה בהוואנה, ולא במועדון לילה, והמקום לא היה צפוף או חשוך, וכן המדרגה ממנה נפלה היתה בתוך האולם, בגובה של חמישה סנטימטרים בלבד.

 

עוד הוסיף כי ראה את התובעת שרועה על הארץ, אולם היא לא התלוננה בפניו על פציעתה, ואף המשיכה להשתתף בפעילות גם לאחר נפילתה, ולא היתה מרותקת למיטה כפי שנטענה.

 

סוכנות הנסיעות אינה אחראית לשיבושים בדרך אותם לא ניתן היה לצפות

 

השופטת ציינה כי לפי הפסיקה, חלה על סוכנות נסיעות חובה מקצועית כלפי לקוחותיה, והיא נדרשת לבדוק מידע רלוונטי בנוגע לטיול, אולם אין היא אחראית לשיבושים או מפגעים שאותם לא ניתן היה לצפות.

 

השופטת דחתה את טענה סוכנות הנסיעות כי אין לה כל חובה כלפי התובעת משום שנרשמה דרך חברה אחרת, מאחר והיא קיבלה את כספה של התובעת, ארגנה את הטיול והדריכה אותה טרם יציאתה. עם זאת לא מצאה מקום להטיל עליה חבות קונקרטית ואחריות בגין הנפילה בבילוי.

 

עוד נקבע כי התובעת לא הוכיחה כי המדרגה היתה בגדר מפגע בטיחותי, ולא הציגה כל ראיה לגבי התנאים במועדון, או תיעוד רפואי בדבר פגיעותיה הנטענות, על כן תביעתה לפיצויים בגין הוצאות רפואיות ועזרת צד ג' נדחתה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום רשלנות מקצועית

 

בנסיבות אלה קבעה השופטת כי התובעת זכאית לפיצוי בגין נזק לא ממוני בסך של 1,300 שקלים, מאחר והמדריך הישראלי לא יצר עמה קשר לאחר נפילתה, ולא טיפל בה או בענייניה, אלא השאיר אותה לטיפולו של המדריך המקומי, והיא נותרה בגפה במלון בקובה, חסרת אונים ללא מדריך דובר עברית.

 

ת"ק 5921-08-14
 


עודכן ב: 03/02/2020