בני זוג ששכרו דירת גן בת שלושה חדרים וחצי במרכז הארץ הגישו תביעה נגד בעלת הבית בבקשה להשיב את סכום הערבות הבנקאית בסך של 6,000 שקלים בתום תקופת השכירות, ודרשו בנוסף פיצוי בגין עגמת נפש והוצאות משפט. בעלת הדירה טענה מנגד כי כספי הערבות שימשו לקיזוז הוצאות תיקון במועד סיום השכירות, ואף הגישה תביעה שכנגד ודרשה סכום נוסף עבור הנזקים שהותירו אחריהם לאחר הפינוי.

 

בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום א') את תביעת השוכרים וחייב את בעלת הבית להשיב את סכום הערבות הבנקאית שחולטה, ואף לפצותם בגין עגמת נפש שנגרמה להם כתוצאה ממימוש הערבות.

 

על פי עובדות כתב התביעה, דירת הגן עברה שיפוץ יסודי כשנה לפני שהשוכרים נכנסו לגור בה, בשנה הראשונה מיד לאחר השיפוץ, התגוררה בדירה בעלת הבית, ולאחר כשנה נמסרה לשוכרים.

 

לטענת התובעים, במועד חתימת חוזה השכירות, הנכס היה מוזנח ומלוכלך, עם סדקים וקילופים בתקרה ובקירות, גינה לא מטופחת, משקופים שבורים, מזגן מקולקל ואפילו כלים בכיור, עם זאת למרות כל הליקויים הם אהבו את הבית והתגוררו בו משך כשנתיים.

 

בסיום השכירות הם החזירו את הנכס כשהוא נקי ומסויד, ואף צבעו את המשקופים ואת דלת הכניסה. התובעים הציגו בפני בית המשפט שלל תמונות המתעדות את תהליך הקבלה והמסירה חזרה של המושכר.

 

בעלת הדירה טענה מנגד כי מסרה לשוכרים נכס משופץ מהיסוד, נקי ומסויד עם גינה מטופחת, ולאחר כשנתיים של שכירות, היא קיבלה חזרה נכס מוזנח, צבוע חלקית עם גינה הרוסה. על כן פעלה כדין במימוש הערבות הבנקאית לשם גביית הוצאות הטיפול ותיקון הנזקים. עוד טענה כי סכום הערבות אינו מכסה את כל ההוצאות והגישה תביעה שכנגד בגין תיקוני צביעה וניקיון הנכס.

 

בעלת הדירה תשיב לשוכרים את סכום הערבות בצירוף פיצוי בגין עוגמת נפש

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים ועיון בתמונות של המושכר, התרשם בית המשפט מעדותם הכנה והאחידה של התובעים, וקבע כי יש לקבל את התביעה בתיק העיקרי, ולדחות את התביעה שכנגד. עוד ציין כי בעלת הדירה לא היתה יכולה לצפות כי כעבור שלוש שנים ממועד השיפוץ, הנכס יוותר כפי שהיה, והיה עליה לצפות לבלאי לנכס בו נעשה שימוש.

 

עם זאת חייב את השוכרים בעלות תיקונים קלים ונקודתיים של צביעה בסכום של 750 שקלים ואף דרש מהם לשלם עבור חוסר טיפול בגינה, לאור התחייבותם בהסכם השכירות לטפל בה באמצעות גנן.

 

יש לך שאלה?

פורום פינוי שוכר ומקרקעין, פירוק שיתוף
פורום חוזה שכירות - יחסי שוכר משכיר ושכירות הוגנת

 

בסופו של דבר קבע בית המשפט כי על התובעים לשאת בעלות תיקוני הצביעה בדירה ובעלות טיפול בגינה בסכום כולל של 1,000 שקלים, וחייב את בעלת הדירה להשיב לשוכרים סך של 5,000 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ופיצויים בגין עגמת נפש בסך של 1,000 שקלים.

 

ת"ק 8810-06-14