בית משפט השלום בתל אביב גזר היום (יום א') על בכיר לשעבר במנהל מקרקעי ישראל, עונש של חמישה חודשי עבודות שירות ותשלום קנס בסכום של 80 אלף שקלים, בגין השמטת הכנסות מדוחות שהעביר לרשות המסים.


הנאשם הודה והורשע בשתי עבירות של העלמת מס, ולבית המשפט הוגש לאישור הסדר טיעון שסוכם בין הצדדים, הקובע עונש של ריצוי חמישה חודשי עבודות שירות. הצדדים לא הגיעו להסכם לעניין שאר מרכיבי הענישה, ובייחוד לעניין גובה הקנס שעליו לשלם.


כתב האישום הציג שני אישומים. לפי האישום הראשון הורשע הבכיר לשעבר כי לא רשם ולא דיווח על סכום של 495 אלף שקלים, שהתקבל כשכר טרחה במסגרת עסקה בין בנק לאומי וחברה הולנדית שהיה בבעלותה בנק ברומניה. הנאשם לא סיפק הסבר להשמטת הסכום מהדוח.


לפי האישום השני הבכיר ויועץ המס שלו העלימו מהדוח הכנסה בסכום של 280 אלף שקלים, שהתקבלה כשכר טרחה בעסקת נדל"ן. גם בגין השמטת הכנסה זו לא סיפק הבכיר לשעבר הסבר שיניח את הדעת.


פרקליטות מחוז תל אביב, המאשימה, טענה כי מדובר בעבירות חמורות בהתחשב בכך שנעשו בחוסר זהירות ובמעמדו הציבורי הבכיר בעבר. לפיכך עתרה כי יש לגזור עליו קנס בסכום משמעותי.


הבכיר לשעבר: העלמת המס נעשתה בטעות וללא כוונה פלילית


ההגנה הדגישה כי מדובר בעבירות שנעשו בשוגג וללא כוונה, ולכן דרגת חומרתן נמוכה באופן יחסי. עקב עבודות השירות שנגזרו עליו וכן נסיבותיו האישיות, העובדה שלקח אחריות על מעשיו באופן מיידי להסרת המחדלים והפגיעה האישית הקשה בו עקב מעמדו הציבורי, עתרה ההגנה להטיל עליו קנס בסכום מתון בלבד.


הבכיר אף הביע צער על מעשיו, שהגדיר כמעידות טיפשיות אשר נעשו בשוגג, והוסיף כי כבר נענש בחייו האישיים והמקצועיים בגין מעשים אלו.


בהקשר זה ציין בית המשפט כי טענה להתנהגות בתום לב, כאשר נעשתה טעות שאינה נחשבת סבירה, אינה פוטרת מאחריות לעבירה. הדבר מקבל משנה חשיבות כאשר מדובר בעבירות מס הפוגעות בקופה הציבורית ובאינטרס הציבורי הקולקטיבי, ומדיניות הענישה בקשר לעבירות אלו מחמירה מאוד.


בבואו לקבוע את גובה הקנס הכספי שיוטל על הבכיר לשעבר, ציין בית המשפט כי הוא אמנם לא התכוון להשתמט מתשלום מס במרמה, אך בסופו של דבר מעשיו גרמו לנזק מוחשי לקופת המדינה. כמו כן מבחינת פסקי דין שניתנו בגין עבירות מס דומות, עולה שעל העוברים עבירות אלה נגזרים קנסות בסכומים גבוהים של עשרות אלפי שקלים, ללא קורלציה בהכרח בין הסכום שהושמט וגובה הקנס.

 

יש לך שאלה?

פורום הלבנת הון
פורום עבירות מס


לאחר בחינת הנסיבות אישר בית המשפט את הסדר הטיעון שהציגו בפניו הצדדים, וגזר על הנאשם עבודות שירות שירוצו במשך חמישה חודשים, על פי הקבוע בהסדר. נוסף על כך קבע בית המשפט על תשלום קנס בסכום של 80 אלף שקלים, או חודשיים של מאסר בפועל תמורתו.


ת"פ 48935-70-45