אדם הורשע בבית המשפט המחוזי על עבירות הימורים וניהול משחקים אסורים, ונגזר עליו עונש מאסר של 12 חודשים. הוא ערער על גזר הדין לבית המשפט העליון, ובשבוע שעבר (יום ד') התקבל הערעור, ונקבע כי עקב הימשכות לא סבירה של ההליכים נגדו יש להפחתי את עונשו לתשעה חודשי מאסר.


העונש שנקבע בבית המשפט המחוזי נגזר במסגרתו של הסדר טיעון, שבו הודה המערער בעבירות של ניהול משחקים אסורים והימורים. ההימורים בוצעו בתחנות לוטו ובבתי קפה-אינטרנט אשר הותקנו בהם מחשבים המקושרים לאתר אינטרנט, שדרכו נוהלו ההימורים.

 

ההכנסות מההימורים הגיעו אל שתי חברות בבעלות המערער שאף ניהל אותן. כמו כן העלים המערער מס ולא דיווח על הכנסותיו לרשויות המס בסכום של יותר מ-20 מיליון שקלים.


המערער הסכים במסגרת הסדר הטיעון לטווח ענישה של עד 12 חודשי מאסר, ואכן הושת עליו עונש מאסר של 12 חודשים, בהתחשב בחומרת העבירות, כאשר יזם וניהל את המשחקים האסורים וגרף לכיסו חלק נכבד מהרווחים.


בית המשפט המחוזי ציין במתן פסק הדין, כי אמנם קיימות נסיבות אשר מצדיקות הקלה בעונש, כגון הימשכות ההליכים נגדו יותר מעשור וכן מצבו הכלכלי הקשה מאז שהחלו ההליכים, אך נוכח העבירות החמורות לא ניתנה הקלה בעונשו ואף נגזר עליו קנס כספי בסכום של 250 אלף שקלים.


אף שהעונש אשר נגזר על המערער נמצא בטווח הענישה שהוסכם עליו, יש מקום להקל בעונשו


במסגרת הערעור טען המערער כי בית המשפט המחוזי הסתמך על עבירות שיוחסו לו אשר לא הודה בהן, כגון אי דיווח על הכנסות לרשויות מע"מ בסכום של שני מילון שקלים. כמו כן, טענתו המרכזית הייתה כי לא יוחס משקל הוגן לכך שחלף זמן רב מעת ביצוע העבירות ועד מתן פסק הדין, כאשר העבירות בוצעו בין השנים 2002-1998, ואילו פסק הדין ניתן בשנת 2014.


המדינה השיבה על כך כי העונש שנגזר עליו נמצא בתוך טווח הענישה שסוכם עליו בהסדר הטיעון, ולכן אין מקום לטענת עיוות דין. היא הודתה כי יוחסו לו עבירות שלא הודה בהן, אך טענה כי אין לתת לכך משקל רב מאחר שמדובר בפליטת קולמוס ותו לא, אשר לא השפיעה על העונש.


כמו כן הודתה המדינה כי ההליכים המשפטיים בעניינו אכן נמשכו זמן רב, אך זאת משום כמות הראיות הגדולה שהצטברה. בהמשך לכך טענה המדינה כי הימשכות ההליכים הובאה בחשבון בהסדר הטיעון, ולכן מלכתחילה ביקשה עונש מופחת מכפי שהיה ניתן לבקש על פי חומרת העבירות שיוחסו לו.


בית המשפט העליון דן בגוף הטענות, והגיע למסקנה כי על אף הסדר הטיעון שבו קיימת הסכמה מצד המערער לטווח הענישה, קיימות נסיבות חריגות במקרה זה המצדיקות את קבלת הערעור באופן חלקי.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום עבירות מס


בית המשפט ציין כי ייחוס עבירות למערער כאשר הוא לא הודה בביצוען אינו טעות קולמוס כפי שטענה המדינה, אלא מדובר בסיבה להפחתת העונש. נוסף על כך, הימשכות ההליכים במשך יותר מעשור, אף על פי שזכותו של כל מי שהועמד לדין כי המשפט בעניינו יסתיים במהירות האפשרית, גם היא נסיבה המצדיקה הקלה בעונש. לפיכך קיבל בית המשפט העליון את הערעור, והפחית את עונש המאסר שנגזר עליו לתשעה חודשים.

 

ע"פ 7696/14