אב לשני פעוטות שנפטרו ונקברו בבית העלמין הישן בעכו, לא הצליח במשך שנים רבות לאתר את חלקות הקבר, גם לא באמצעות שירותיו של חוקר פרטי. על כן הגיש תביעה נזיקית כספית נגד המועצה הדתית עכו ודרש פיצויים בגין עגמת הנפש הרבה שנגרמה לו עקב העלמות קברי ילדיו.

 

הנתבעת טענה מנגד כי יש לדחות את התביעה מחמת שיהוי, ואף במהלך המשפט טענה כי מצאה את הקברים האבודים אולם לא הוכיחה זאת. בית משפט השלום בקריות קיבל בשבוע שעבר (יום ה') את התביעה וחייב את המועצה הדתית עכו בסך של 200,000 שקלים.

 

בעת ניהול התביעה נפטר האב, ובנו הגיש את התביעה בשמו. הבן טען כי מאז שנת 2000 נודע למשפחה על העלמות שתי חלקות הקבר, בהם נקברו שני אחיו שנפטרו בעודם פעוטות. ואף ציין כי בקבר בו היה אמור להיות קבור אחיו, קבורה למעשה נפטרת אחרת.

 

התובע העיד אביו כי לא מצא מנוחה לנפשו בעקבות איבוד חלקות הקבר, שהיו אמורות להיות משכבם האחרון של ילדיו. על כן המשפחה שכרה חוקר פרטי בכדי לנסות ולאתר את הקברים, אולם מאמציו של החוקר עלו בתוהו. לדברי התובע הרישומים בספרי הנפטרים לעניין מקום הקבורה אינם תואמים כלל את המציאות בשטח, ואף הטענה של המועצה הדתית עכו כי מצאה את הקברים, מופרכת ואינה נכונה.

 

עוד הוסיף כי הנתבעת הודתה בכל השנים האחרונות כי אין היא מצליחה למצוא את חלקת הקבר. היא לא זימנה לעדות את יו"ר המועצה הדתית שחתם על התצהיר לכתב התביעה, ולא הביאה את הממונה על בתי העלמין בעכו שהיה מעורה בניסיונות האיתור, לפיכך ישנה הודאת בעל דין לכך שעמדת התביעה נכונה.

 

יש לייחס אשם תורם למשפחה שלא טרחה במשך שנים לעלות לקברים

 

המועצה הדתית טענה מנגד כי יש לדחות את התביעה על הסף. לטענתה המשפחה ידעה כבר משנת 2000 על אפשרות שקברי יקיריהם נעלמו, אולם המתינה שנים רבות להגשת התביעה בחלוף תקופת ההתיישנות.

 

עוד טענה כי הקברים נמצאו בפועל לאחר פעולת מיפוי בית העלמין, ואף הפנתה את האשם כלפי התובעים, בטענה כי הפסיקו לפקוד את קברי יקיריהם ולא בנו מצבות, על כן יש לייחס להם אשם תורם בגין הסבל הרב והנזקים שנגרמו להם.

 

הנתבעת ציינה שהחוקר הפרטי ששכרה המשפחה פעל בשיטה שאינה מובהקת, על ידי צילום חלקות הקבר, ומכיוון שמדובר בקברים ללא מצבות, שיטה זו לעולם לא היתה מסייעת להם לאתר את הקברים.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים קבע בית המשפט כי יש לדחות את הטענה לשיהוי התביעה, כל עוד לא הוכח שהקברים נמצאו, ואף ציין כי אין לזקוף לחובת התובעים את העובדה שלא ביקרו את קברי המנוחים במשך עשרות שנים, מאחר וזכותו של כל אדם להתמודד עם אבל ושכול בדרך שהוא רואה לנכון.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום רשלנות מקצועית

 

בנסיבות אלה קיבל בית המשפט את התביעה, וחייב את המועצה הדתית עכו בגין הסבל הרב ועגמת הנפש שנגרמו לתובעים בסך של 200,000 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

 

ת"א 3115-12-12