התובע תכנן לטוס יחד עם אשתו ושני ילדיו למיאמי דרך רומא באמצעות חברת תעופה איטלקית "אליטליה". בפועל הטיסה לרומא יצאה לאחר עיכוב של כ- 14 שעות ולטענת התובע התנהלות החברה במהלך ההמתנה ולאחריה גרמה לו ולבני משפחתו עגמת הנפש רבה, על כן תבע פיצויים. בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום ו') את התביעה, וחייב את חברת התעופה לשלם לתובע סכום כולל של 12,500 שקלים.

 

בחודש מרץ 2013, בשעה 05:30 בבוקר היו התובע ובני משפחתו ערוכים ודרוכים בשדה התעופה בן גוריון לקראת החופשה המשפחתית. אולם הם נאלצו להמתין כ- 14 שעות עד העלייה למטוס לרומא. ואף במהלך ההמתנה בשדה, נציגי "אליטליה" סירבו לתת להם הסברים לגבי סיבת העיכוב ולגבי הסדר טיסת ההמשך למיאמי.

 

סמוך לחצות הגיעו בני המשפחה לרומא, שם הובטח להם כי יקבלו כרטיסים לטיסה למיאמי בבוקר למחרת. אולם כאשר הגיעו לדלפק בשדה התעופה ברומא, נמסר להם כי אין מקום עבורם בטיסה למיאמי, ובמקום הושגו כרטיסי טיסה לניו יורק.

 

החופשה המשפחתית החלה באיחור של יומיים

 

בשעת צהריים נחתו בניו יורק, ולאחר המתנה של כחמש שעות המריאו לשדה תעופה בפרברי מיאמי, שאינו שדה התעופה אליו תכננו להגיע. לאחר עיכוב של למעלה מ-30 שעות, הם הגיעו ליעד כשהם עצבניים, תשושים, ללא מקום לינה וללא רכב, מאחר שהזמנת הרכב בוטלה בשל השיהוי המשמעותי. על כן נאלצו לשכור רכב מחברה אחרת ולהוסיף להזמנה סכום של 308 דולר.

 

עם החזרה ארצה, פנה התובע אל חברת התעופה, במטרה לקבל פיצויים עבור עגמת הנפש שנגרמה לו ולבני משפחתו עקב העיכוב בטיסה, אולם ניסיון זה העלה חרס. על כן עתר לבית משפט ודרש פיצויים בסך של 29,000 שקלים.

 

מנגד טענה חברת התעופה האיטלקית כי העיכוב בטיסה מישראל לרומא נכפה עליה בשל תנאי מזג האוויר הקשים, ובשל ערפל כבד ששרר באזור נתב"ג. לטענתה, רשויות הבקרה והפיקוח על הטיסות החליטו על סגירת השדה לנחיתות מטוסים ומטעמי בטיחות נאלצה להפנות את הטיסות לשדות תעופה חליפיים, כך שלבסוף נדחתה הטיסה לשעות הערב.

 

עוד הוסיפה כי לא ניתן היה לצפות את העיכוב שגרם לתובע ולבני משפחתו להחמיץ את טיסת ההמשך מרומא למיאמי, אולם היא הסדירה על חשבונה את השהות בבית מלון עד לטיסה החלופית.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, סברה השופטת כי הנתבעת לא נקטה בכל האמצעים שהיו עשויים להידרש באופן סביר כדי למנוע את הנזקים שנגרמו לתובע ולבני משפחתו, מאחר שכבר ביום הקודם לטיסה התקבלו תחזיות שעלול לשרור ערפל, על כן היה עליה להיערך בהתאם לתרחיש זה. ואף ניתן היה לצפות כי היא תדאג להם לטיסת המשך חלופית אולם לא עשתה זאת.

 

יש לך שאלה?

מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה
פורום רשלנות מקצועית

 

בנסיבות אלה חייבה השופטת את חברת התעופה "אליטליה" לשלם לתובע ולשלושת בני משפחתו, סכום של 12,500 שקלים, בגין האיחור המשמעותי בהמראת הטיסה מתל אביב לרומא, בצירוף הוצאות משפט בסכום של 500 שקלים.

 

ת"ק 13552-10-13