סופרת ילדים ומתרגמת תבעה שני בעלי חנויות ספרים על שמכרו עותקים מזויפים של ספרים שכתבה ושתרגמה לשפה הערבית. לאחרונה קיבל בית המשפט המחוזי בחיפה חלקית את התביעה, וחייב אחד מבעלי החנויות לפצות אותה בסכום של 60 אלף שקלים, וכן לשלם את הוצאות המשפט בסכום של 5,000 שקלים.


התובעת היא בעלת זכויות היוצרים של כמה ספרי ילדים שערכה ותרגמה לערבית, ושניים מהם אף כתבה. הספרים המזויפים נכרכו בכריכה רכה, מהודקת בסיכות, ונמכרו במחיר זול יותר ממחירם של הספרים האמיתיים.


בעל החנות הראשון טען כי קנה בתום לב את הספרים בכריכות הרכות, ולא ידע שמדובר בזיופים. מיד לאחר שגילה כי הספרים מזויפים, הסיר אותם מהחנות. לפיכך טען שאין מקום לתשלום פיצויים על הפרת זכויות יוצרים במקרה שלו.


מוכר הספרים השני אישר שמכר את כל הספרים המדוברים, הן בכריכה קשה והן בכריכה רכה, לאחר שרכש את הספרים המזויפים בתום לב ממשווקים בשטחים. כשנודע לו שמדובר בזיוף, הפסיק את מכירתם. משכך טען שלא הפר את זכויות היוצרים, והעלה ספק אם לסופרת יש זכויות יוצרים בספרים אלו.


שני המוכרים טענו כי מקור הספרים המזויפים הוא מירדן, ולכן הספרים אינם יכולים להיחשב "עותק מפר", וזאת מאחר שהחוק בישראל לא חל עליהם.


התובעת הציגה אסמכתאות לכך שהיא המחברת של שניים מהספרים, ושקיבלה אישור לתרגם ולהפיץ בשפה הערבית את היתר, אישור שכלל בתוכו זכויות יוצרים על עבודת התרגום.


המוכרים לא זייפו בעצמם את הספרים, אך אחד מהם ידע שמדובר בזיופים


בדיון בבית המשפט נקבע כי לא הוצגה הוכחה שהמוכרים עצמם עסקו במלאכת הזיוף, ושכפלו או העתיקו את הספרים המזויפים. אי לכך לא מדובר בהפרה ישירה של זכויות היוצרים. כמו כן נקבע שלא הוכח כי בעל חנות הספרים הראשון ידע על כך שמדובר בעותקים מפרים, או שבעלת הזכויות היא התובעת.


עם זאת, הטענה כי החוק הישראלי אינו חל על הספרים המזויפים שהובאו מירדן נדחתה מכל וכל, ונקבע שבמקרה זה חלה הפרה עקיפה של הזכויות על ידי הנתבע השני, אשר מכר בחנותו את הספרים המקוריים ואת הספרים המזויפים זה לצד זה, כאשר הספרים המזויפים נמכרו במחיר זול יותר. אף טענתו כי לא ידע שקיימות זכויות יוצרים על ספרים שאינם ספרי לימוד נדחתה.


בית המשפט קבע כי הנתבע השני צריך היה לדעת שהספרים בכריכה רכה הנמכרים בחנותו הם בבחינת עותק מפר, מכיוון שקנה אותם ממקור אחר תוך ידיעה שמקור זה אנו המקור המוסמך להפיץ עותקים של הספרים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות
פורום סימני מסחר | מדגמים


אילולא בחר לעצום את עיניו, מוכר הספרים יכול היה לדעת שמדובר בזיופים מעצם העובדה שמכר שתי גרסאות של הספרים. הוא אף כנראה ידע על כך, ולכן מכר את הזיופים במחיר נמוך. משכך בית המשפט דחה את טענתו כי מכר את הזיופים בתום לב, קיבל את התביעה כנגדו ופסק כי עליו לפצות את הסופרת בסכום של 60 אלף שקלים, וכן לשאת בהוצאות המשפט שלה בסך 5,000 שקלים.

 

ת"א 10634-01-12