מרצה ערבייה שהוזמנה לשאת הרצאה בכנס אקדמי בטוניס, נאלצה לבטל את טיסתה, עקב עיכוב בבידוק ביטחוני בנתב"ג, במהלכו נלקח ממנה מחשב נייד, עליו היה שמור חומר ההרצאה שלה. המרצה הגישה תביעה כספית נגד רשות שדות התעופה ונגד המדינה בעילה של פגיעה בפרטיות. בית משפט השלום בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום א') את התביעה באופן חלקי, וחייב את הנתבעות לפצותה בסך של 7,500 שקלים בגין עגמת נפש שנגרמה לה.

 

בחודש נובמבר 2011, הגיעה התובעת, אזרחית ישראלית ערבית, מרצה בכירה באוניברסיטה העברית בירושלים, לנמל התעופה בן גוריון, כדי לטוס לכנס בטוניס, בו היתה אמורה להרצות. במהלך שהותה בשדה היא עוכבה למעלה משלוש שעות לצורך חקירה ותשאול ביטחוני. 

 

לדבריה, החיפוש החל עוד בשער הכניסה לנמל התעופה, שם עברה בדיקה של המונית עמה הגיעה, וחיפוש בגופה, בתיק יד ובמזוודה. באולם הנוסעים היא עברה תשאול ובידוק נוסף על ידי ששה אנשי צוות, במסגרתו כל תכולת מזוודתה הושמה על דלפק ארוך בצורה מבולגנת, וארנקה רוקן מכל הפריטים שהיו בו.

 

הבודקים הניחו במכוון את הנעליים על התמונה המשפחתית 

 

לטענתה, הבודקים שאלו שאלות פרטיות ופוגעניות, והשפילו אותה בכך ששמו את נעליה על תמונה משפחתית שלקחה עמה בתיק, ואף לעגו למצולמים בתמונה. בנוסף הם לקחו את הטלפון הסלולארי שלה ומנעו ממנה את השימוש בו, ואף לקחו את המחשב הנייד, ואמרו לה כי תקבל אותו רק בטוניס.

 

כתוצאה מהחוויה הקשה שעברה במהלך הבידוק, ולאור העדר היכולת לעבוד על חומר ההרצאה בעת הטיסה, היא החליטה לוותר על השתתפותה בכנס וביטלה את הטיסה. התובעת טענה כי היחס של הבודקים הביטחוניים כלפיה היה משפיל, מתנשא ומבזה, והם פגעו בכבודה באופן בלתי מוצדק ופגעו בפרטיותה ובחירותה, על כן הגישה תביעה לפיצויים בסך של 75,000 שקלים.

 

הנתבעות ציינו כי הנהלים לביצוע בידוק ביטחוני נקבעים על ידי מדינת ישראל, במטרה להבטיח את שלומם וביטחונם של הנוסעים והטיסה. כחלק מאמצעי הביטחון, מחויב כל נוסע לעבור בידוק ביטחוני טרם עלייתו למטוס, כולל בדיקה של הכבודה ובדיקת גופו.

 

לטענת הנתבעות, לא נפל כל דופי בהתנהלות אנשי הביטחון במהלך הבידוק של התובעת, והם פעלו בצורה מקצועית ומהירה, תוך שמירה על כבודה ופרטיותה, ודאגו כי לא תפספס את הטיסה.

 

המפקד התורן העיד שהתובעת היתה עצבנית והתייחסה לצוות שטיפל בה באופן מתנשא ומזלזל. עוד עלה מהעדויות כי התקבלה התרעה לגבי התיק ובו המחשב הנייד, על חשד להימצאות שרידי חומר נפץ, לכן נדרש היה להפריד את המחשב מהתובעת ולהטיסו בבטן המטוס. אולם התובעת סירבה לעלות על הטיסה ללא המחשב משיקוליה האישיים, למרות שלא היתה מניעה לכך.

 

בית המשפט השתכנע שהתובעת חשה מושפלת כתוצאה מהבדיקה

 

בית המשפט קיבל את גרסת הנתבעות, לפיה הצוות פעל על פי הנהלים בעת הבידוק הביטחוני, ואף הסביר לתובעת, מבלי למסור לה את הסיבה, כי המחשב יימסר לה בעת הנחיתה. עם זאת השתכנע כי קיים גרעין של אמת בעדות התובעת לגבי ההתנהגות האטומה והמעליבה של אנשי הביטחון וההשפלה שעברה, וקבע כי הצוות לא הקפיד לשמור על כבודה ופרטיותה במהלך הבדיקה.

 

יש לך שאלה?

מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה

 

בנסיבות אלה קיבל בית המשפט את התביעה באופן חלקי, וחייב את רשות שדות התעופה והמדינה לפצות את התובעת בסך של 7,500 שקלים, עקב פגיעה בפרטיות, בצירוף הוצאות משפט בסך של 2,500 שקלים.

 

ת"א 6783-11-09