אלמן שנפטר בשיבה טובה ערך צוואה הדדית עם בת זוגו. לאחר מותו תבעה בת הזוג לקיים את הצוואה שנערכה לטובתה, לאחר שקרובה של האישה המנוחה התנגדה לכך. בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב דחה לאחרונה את ההתנגדות לקיום הצוואה, והכריע כי יש לקיים אותה כרצונו של המנוח. כמו כן תשלם הנתבעת את הוצאות התובעת בסכום של 15 אלף שקלים.


המנוח הלך לעולמו בגיל 93, לאחר שהתאלמן מאשתו בשנת 2011. לזוג לא היו ילדים. בשנת 2009 ערך צוואה הדדית עם התובעת, שהייתה בת זוגו.


הנתבעת היא בת דודתה של האישה המנוחה. היא ביקשה לבטל את הצוואה משנת 2009, וחלף זאת לקיים את הצוואה שערך המנוח בשנת 1994. בהתנגדותה לצוואה לא נטען כי המנוח לא היה כשיר לערוך את הצוואה, אך עם זאת טענה כי התובעת השפיעה עליו לשנות את צוואתו כך שתהיה לטובתה, לאחר שהיה תלוי בה לחלוטין.


הנתבעת הוסיפה כי התובעת יזמה את עריכת הצוואה החדשה, ומכל מקום המנוח לא יכול היה לכתוב אותה מפני שערך צוואה הדדית עם אשתו המנוחה.


המנוח היה קשיש צלול ופעיל חברתית, שנהג ברכבו עד גיל 90


לאחר שעיינה בחוות דעת פסיכיאטרית שניתנה על המנוח בעת עריכת הצוואה, קבעה השופטת כי הנתבעת לא הצליחה להוכיח שהתובעת השפיעה על המנוח באופן בלתי הוגן. לפי חוות הדעת המנוח הבין את המשמעות שבעריכת הצוואה מחדש, והיה כשיר לעשות זאת. עדויות נוספות תמכו במסקנה כי המנוח היה עצמאי ולא תלוי באיש, ואף נהג במכוניתו עד גיל 90.


נוסף על כך הוכח שהמנוח היה פעיל חברתית, ולא היה בודד ונתון לחסדיה של בת זוגו, כפי שניסתה לטעון הנתבעת. הוא היה מגיע למפגשים חברתיים, ואפילו הגיע לחתונת בנה של הנתבעת ורקד עמה ברחבה.


גם עורכות הדין שערכו את הצוואה העידו כי המנוח היה צלול וכשיר, והשופטת לא מצאה שקרה שם דבר מה יוצא דופן, ואפילו להיפך.


לעניין טענת הנתבעת כי התובעת יזמה את עריכת הצוואה החדשה, קבעה השופטת כי אין בה טעם של ממש, בייחוד לאור העובדה כי מדובר בצוואה הדדית שחתמו עליה המנוח והתובעת, שלפיה לאחר מותו של אחד מהם יעבור עזבונו לאחר. עורכת הצוואה אף העידה כי התובעת לא הייתה נוכחת בזמן עריכת הצוואה.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה
פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


בנוגע לטענה האחרונה שהעלתה נתבעת, כי לא ניתן לערוך צוואה חדשה לאור הצוואה ההדדית הקודמת, קבעה השופטת כי לא קיים כל בסיס משפטי לכך, וממילא הנתבעת אינה אמורה לרשת דבר על פי הצוואה הקודמת. למנוח עמדה זכות חוקית לשנות את הצוואה אם אשתו המנוחה נפטרת לפניו, ולכן הנתבעת אינה יכולה להסתמך על הצוואה הקודמת.


לאחר שדחתה את כל טענותיה של הנתבעת, דחתה השופטת את ההתנגדות לקיום הצוואה משנת 2009, והוציאה צו לקיומה. כמו כן נקבע כי הנתבעת תשלם את הוצאות המשפט של התובעת בסכום של 15 אלף שקלים.


ת"ע 44975-09-13


ת"ע 45034-09-13


ת"ע 45033-09-13