המוסד לביטוח לאומי ערער על פסק דין שקבע כי עליו להעמיד הלוואה להוריו של נכה לצורך רכישת מכונית, בטענה כי הם מתגוררים במרחק רב מדיי מבנם ועל כן אינם זכאים לעזרה ברכישת הרכב. בשבוע שעבר (יום א') דחה בית הדין הארצי לעבודה את הערעור, וחייב את המוסד לביטוח לאומי להעמיד את ההלוואה כדין. כמו כן חויב המוסד לביטוח לאומי בתשלום שכר טרחת עורכי דין בסכום של 7,000 שקלים.


מדובר בצעיר כבן 24, הסובל משיתוק מוחי ובעיות ראייה קשות. שיעור הנכות הרפואית שלו הוא 100% והוא מוגבל בניידות בשיעור 80%. הוריו הם האפוטרופוסים שלו.


המשפחה מתגוררת בקיבוץ, ובבית ההורים יש יחידת דיור המותאמת לצורכי הצעיר וכוללת את כל החפצים הדרושים לו. לאחר שסיים את לימודיו מצאו ההורים מסגרת שתתאים לו במעון לדיור מוגן אשר נמצא בעיר קרובה, שמרחקה כ-18 ק"מ מביתם בקיבוץ. דיירי הדיור המוגן משולבים בקהילה בהתאם ליכולותיהם, ומועסקים במסגרות שונות.


בפסק הדין שניתן בבית הדין האזורי, נקבע שכתובתו של הצעיר נותרה בקיבוץ הוריו, כאשר ההורים מסיעים אותו לטיפולים קבועים פעמיים בשבוע ולקיבוץ, והוא שוהה בביתם בסופי שבוע.


ואולם, כאשר הגישו ההורים בקשה להלוואה לצורך רכישת רכב שישמש להסעות, דחה המוסד לביטוח לאומי את הבקשה, מהסיבה שהם מתגוררים במרחק גדול מהמותר מבנם, שנקבע על 500 מטר.


האם מגורים חלקיים של המוגבל בבית ההורים מספיקים לקבלת ההלוואה?


דחיית הבקשה על ידי המוסד לביטוח לאומי ניתנה בהתאם להסכם הניידות, אשר מעניק הטבות שונות למוגבלים בניידות, ובין היתר הלוואה לרכישת רכב למורשה נהיגה הדואג לצורכי נכה ללא רישיון נהיגה. כדי להיות זכאי להלוואה, מורשה הנהיגה צריך להיות קרוב משפחה ולהתגורר במרחק שלא יעלה על 500 מטר מהנכה.


הקרבה הפיזית נקבעה במטרה לדאוג לזמינות הסעת הנכה, וכן לאפשרות המוסד לביטוח לאומי לפקח על כך. בית הדין האזורי קבע שבמקרה הזה ההורים עומדים בתנאים שבהסכם הניידות, מאחר שהם ממשיכים לגור בקביעות עם בנם במשך לפחות 40% מהזמן, והמוסד יכול לפקח על כך.


המוסד לביטוח לאומי חלק על פסק הדין שניתן, והגיש ערעור לבית הדין הארצי, בטענה כי הקביעה שמגורי הצעיר נותרו בבית הוריו מוטעית.


בית הדין הארצי בחן מחדש את הנסיבות, וקבע כי תחילה יש להכריע היכן מגוריו הקבועים של הצעיר, כאשר במקרה הזה אין מחלוקת שהוא גר בהיקף חלקי גם בבית הוריו. בית הדין הוסיף כי הדרישה בהסכם הניידות לכך שהמוגבל וקרוב המשפחה יתגוררו יחדיו בקביעות, אינה בהכרח דורשת כי הקביעות חייבת להיות במשך כל ימות השבוע.

 

יש לך שאלה?

פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות
פורום תאונות קשות, נכויות ופגיעות גוף קשות


בית הדין הגיע למסקנה בדעת רוב כי מאחר שהרכב משמש להסעות הצעיר הן כשהוא נמצא בבית הוריו והן כאשר הוא שוהה במעון, יש לדחות את ערעור המוסד לביטוח לאומי, וחייב אותו להעמיד להורים הלוואה לצורך רכישת הרכב. כמו כן על המוסד לשלם להורים הוצאות שכר טרחת עורכי דין בסכום של 7,000 שקלים.


עב"ל 28047-09-13