הסדר פשרה הושג בתביעה ייצוגית נגד חברה המייבאת חסילונים קפואים בגין הטעיית צרכנים, לאחר שנמצא כי המשקלים שנרשמו על מוצריה גבוהים מהמשקל האמיתי. בשבוע שעבר (יום א') אישר בית המשפט המחוזי בחיפה את הסכם הפשרה, שלפיו תשווק החברה את המוצרים בהנחה של 18%. כמו כן תשלם החברה לתובע המייצג סכום של 13 אלף שקלים והוצאות שכר טרחה בסכום של 17 אלף שקלים.


בשנת 2014 רכש המבקש מהחברה ארבעה סוגים שונים של מוצרי חסילונים קפואים. על שלוש מהאריזות צוין משקל של 1.25 ק"ג. המבקש חשד שמשקלן נמוך יותר ולכן שקל את האריזות בעצמו. בבדיקה התחוור לו שהמשקל של שלושת המוצרים הוא ק"ג אחד בקירוב, בניגוד למשקל הרשום עליהם.


בעקבות הגילוי, הגיש המבקש את תביעתו והתמקד בהטעיה הניכרת שביצעה החברה לגבי משקל החסילונים, אשר לדעתו הובילה לגביית כספים ביתר ושלא כדין מציבור הצרכנים שרכשו את המוצרים, תוך התעלמות החברה מחובת הגילוי המוטלת עליה בהתאם לחוק הגנת הצרכן.


החברה הודתה שנפלה טעות בשלושה מוצרי חסילונים שייבאה מתאילנד, בנתוני המשקל הכולל שהיו מוצגים על האריזות. ואולם, לטענתה לא מדובר בכלל האריזות של מוצרים אלה, אלא אך ורק בכ-7,400 שקיות שיובאו במכולה אחת. החברה הוסיפה ש-40% משקיות אלה נמכרו למסעדות אשר רוכשות את החסילונים בצורה שונה מצרכנים פרטיים, ולכן לא נגבה מהן סכום עודף עקב הצגת משקל לא נכון.


בבדיקה שערכה החברה התגלה שנפלה טעות נוספת לטובת הצרכנים, ומוצרים יקרים נמכרו במחיר זול יותר


החברה העידה שפעלה באופן מיידי לתיקון הטעות עם קבלת התביעה, והדביקה תווית מתקנת על שקיות המהוות שליש מהתכולה שהייתה במכולה. היא הוסיפה ששליש נוסף מהמכולה עדיין לא שווק.


נוסף על כך, לדבריה, כשערכה בדיקה לגבי שיווק השקיות שמקורן באותה מכולה גילתה טעות נוספת, אך הפעם לטובת הצרכנים. במסגרת הטעות נמכרו יותר מ-500 אריזות של מוצרים בגודל גדול במחיר של המוצר הקטן והזול יותר.


לפי הסדר הפשרה שסוכם בין הצדדים, החברה התחייבה לשווק ללקוחות פרטיים את המוצרים מאותה מכולה שטרם הספיקה לשווק, שמספרם כ-1,500 שקיות, בהנחה של 18% מהמחיר המקורי. כמו כן התחייבה החברה שבמהלך שנת 2015 תמכור עוד 1,000 אריזות של מוצרי חסילונים קפואים בהנחה של 18%.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות
פורום דיני חוזים / הסכמים


מלבד זאת, בהסדר הפשרה סוכם כי החברה תשלם למבקש סכום של 13 אלף שקלים, וכן סכום של 17 אלף שקלים בגין שכר טרחת עורך דין. בהסדר הפשרה הובאה בחשבון עמדתה של החברה כי נגרם לציבור נזק בהיקף מצומצם יחסית, וההסדר שסוכם יביא להשבת הכספים שנגבו ביתר מקהל הלקוחות.


הסדר הפשרה הוגש לאישורו של בית המשפט, והבקשה פורסמה בתקשורת כפי שנדרש. בית המשפט עיין בהסדר הפשרה, וקבע כי הוא הסדר מאוזן וסביר. אי לכך אישר בית המשפט את הסדר הפשרה ונתן לו תוקף של פסק דין.


ת"צ 43719-05-14