שני אחים שהורשעו בחבלה עקב תקיפת אדם ודקירתו ערערו על גזר הדין בעניינם, שלפיו עליהם לרצות כמעט ארבע שנים במעצר ולפצות את הקורבן בסכום של 50 אלף שקלים כל אחד. ביום ג' קיבל בית המשפט העליון את הערעור, והפחית את עונשי המאסר שלהם ל-35 חודשים ול-42 חודשים. נוסף על כך נקבע כי פיצוי ששילמו המערערים למתלונן במסגרת סולחה, בסכום של 45 אלף שקלים, יחליף את הפיצוי שנקבע בגזר הדין.


במהלך קטטה שפרצה מחוץ לבית קפה, דחף המתלונן את האח הצעיר שהיה קטין באותה עת, והוא איים לנקום בו על כך. לאחר זמן קצר שב למקום עם אחיו הגדול, כשהם מצוידים בחפץ חד ובמוט. כשמצאו את המתלונן החלו לתקוף אותו. הוא ניסה לברוח, אך האחים השיגו אותו והמשיכו להכותו. במהלך התקיפה השתמש האח הצעיר בכלי החד שהחזיק ודקר את המתלונן בבטנו. כתוצאה מהדקירה נגרם למתלונן נקב במעי, והא הובהל לניתוח חירום בבית החולים ונזקק לאשפוז.


האחים ביקשו להתחשב בגילם הצעיר ובסולחה שערכו עם המתלונן


בית המשפט המחוזי הרשיע את האחים בהתאם להודאתם בחבלה בכוונה מחמירה. מתסקיר השירות בעניינם עלה שגילו של האח הצעיר היה 17 וחצי בעת האירוע, לא היה לו כל עבר פלילי ואורח חייו היה נורמטיבי. כשהיה בן 13 נחטף והוכה על ידי שני אנשים, דבר שהותיר בו טראומה שלא טופלה מעולם. הוא הביע חרטה ולקח אחריות על מעשיו.


האחים באו ממשפחה שחוותה קשיים כלכליים ואישיים רבים. האח הגדול, שהיה בן 21 בזמן התקיפה, נפלט ממערכת החינוך כבר כשהיה בכיתה י', וקצין המבחן התרשם כי עדיין לא גיבש את זהותו. בניגוד לאחיו הצעיר הוא לא הביע אמפתיה כלפי הקורבן ולקח אחריות חלקית בלבד על המעשים.


האח הצעיר טען כי העונש שהוטל עליו חמור ממה שנהוג, וכי הוא נקבע מבלי להתחשב בכך שהיה קטין באותו מועד. לעניות דעתו אין מקום לגזור עליו עונש של מאסר בפועל אשר ימנע ממנו להשתקם, והוסיף כי בינתיים נערכה סולחה בין הצדדים, ויש להקל בעונשו לנוכח עובדה זו.


האח הגדול טען כי חלקו באירוע היה קל יותר מזה של אחיו, ולכן הוא ראוי לעונש קל יותר. הוא הוסיף כי היה "בגיר צעיר" במועד התקרית וזו עוד סיבה להקל בעונשו. שני האחים הוסיפו כי הפיצוי בסכום 100 אלף שקלים שנגזר עליהם הוא גבוה מדיי.


בית המשפט התחשב בעובדה שהאחים הביעו חרטה ושהקורבן סלח להם


בית המשפט העליון בחן את הנסיבות והשתלשלות העניינים מאז שניתן פסק הדין, וראה כי האחים שהחלו לרצות את מאסרם בינתיים השתלבו בהצלחה במסגרות טיפוליות בכלא. נוסף על כך, הונח בפניו הסכם הסולחה שנערך עם המתלונן, שממנו עלה כי האחים הביעו חרטה וכי הקורבן סלח להם. במסגרת הסולחה הם אף שילמו לו פיצוי בסכום של 45 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


בית המשפט העליון התחשב גם בגילם הצעיר של האחים בזמן התקיפה, והחליט לקבל את הערעור ולהקל בעונשם. לפיכך נקבע כי תקופת המאסר של האח הצעיר תעמוד על כשלוש שנים, ושל האח הגדול על שלוש שנים וחצי. כמו כן נקבע כי הפיצוי ששילמו האחים במסגרת הסכם הסולחה יחליף את הפיצוי שנגזר עליהם בבית המשפט המחוזי.


ע"פ 8144/13