חברה תבעה נהג משאית אשר התנגש ברכב ב.מ.וו בבעלותה שבו נהג עובד החברה, כאשר זה חנה ברחוב מרכזי בתל אביב, בטענה שהתרשלות נהג המשאית גרמה לנזק ברכב. ביום א' התקבלה התביעה בבית משפט השלום בחיפה, אשר קבע את סכום הפיצויים לאחר קיזוז אשם תורם של נהג הרכב על סך של כ-18 אלף שקלים. כמו כן ישלם בעל המשאית שכר טרחת עורך דין בסכום של 2,000 שקלים.


לגרסת נהג הרכב, בזמן שהתכוון לחנות ברחוב בין שתי מכוניות בכביש חד סטרי והיה בעצירה מוחלטת, כאשר חלקו הקדמי של הרכב בולט בנתיב וחלקו האחורי בתוך החניה, הופיעה לפתע המשאית במהירות גבוהה בדרך שלא אפשרה לו לסיים את החניה, ופגעה בחזית המכונית.


לפי עדותו, בשעת ההתנגשות הייתה מהירות הנסיעה הרחוב איטית למדיי בשל תנועה ערה, והוא הדגיש כי המשאית התנגשה בו בעת שהרכב היה בעצירה מוחלטת וחלקו הקדמי נמצא בנתיב הנסיעה.


גרסתו של בעל המשאית הייתה שונה בתכלית, ולפיה הוא נהג באיטיות בפקק לפני רמזור, כאשר פתאום ללא כל התראה זינק הרכב ממקום החניה וניסה להידחף לפניו, מבלי מתן זכות קדימה לרכבים שנסעו על הכביש, ותוך כדי ניסיונו להשתלב בתנועה פגע במשאית.


נהג המשאית הכחיש מכל וכל כי המכונית הייתה בעצירה מוחלטת, וטען כי מדובר בטענה שקרית הגובלת בעזות מצח מצד נהג הרכב, אשר התנהג ברשלנות בהתפרצותו לכביש חרף צפירותיו של נהג המשאית וגרם לתאונה שלא ניתן היה למנוע ללא זמן תגובה.


בית המשפט העדיף את גרסתו של נהג הרכב, וקבע כי עדותו של נהג המשאית לא הייתה חד משמעית


בית המשפט נדרש להכריע באשר למחלוקת על נסיבות התאונה, כאשר הנתונים היחידים שלא הייתה מחלוקת לגביהם היו כי ההתנגשות אירעה מטרים ספורים לפני רמזור וכן כי חזיתו של הרכב בלטה לתוך הנתיב.


לאחר שבחן את העדויות, העדיף בית המשפט את גרסתו של נהג הרכב כי עמד בעצירה מוחלטת. בית המשפט קבע שעדותו הייתה מהימנה וקוהרנטית, ועמדה בניגוד לגרסתו של נהג המשאית שלא הייתה חד משמעית. לדוגמה, נהג המשאית נתן כמה גרסאות סותרות לגבי השאלה אם הבחין ברכב סמוך למועד התאונה. כמו כן, בעדותו אף אישר נהג המשאית את גרסת נהג הרכב, שלפיה הרכב בלט לתוך הנתיב.


מכיוון שהשתכנע כי גרסת נהג הרכב אמינה, קבע בית המשפט שנהג המשאית צריך היה לנהוג במשנה זהירות בזמן שנסע בכביש שבצדו חונים רכבים, ולנסוע במהירות סבירה שבה יוכל להבחין ברכב שביקש לחנות, לאפשר לו להשלים את החניה ובכך גם למנוע את ההתנגשות.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פורום תביעת ביטוח


עם זאת, בית המשפט הוסיף כי כללי הזהירות חלים גם על נהג הרכב, והיה עליו לשקול היטב אם יוכל להחנות את הרכב באותו מקום מבלי לסכן נהגים אחרים על הכביש. מאחר שאין מחלוקת כי הרכב יכול היה לסכן אחרים מכיוון שבלט לתוך נתיב הנסיעה, קבע בית המשפט אשם תורם של נהג הרכב בשיעור 40% מסך הנזק שנגרם.


לפיכך נקבע שנהג המשאית ישלם עבור הנזקים שנגרמו לרכב סכום של כ-18 אלף שקלים, וכן סכום של 2,000 שקלים עבור שכר טרחת עורך דין.

תא"מ 67036-10-13