בעלים של חברה אשר הפעילה קפיטריה באוניברסיטת תל אביב, והחברה עצמה, הורשעו בעבירות של העסקת ארבעה עובדים זרים ללא היתר עבודה, ללא חוזה עבודה וללא ביטוח רפואי. לפני כשבוע (יום ו') ניתן גזר הדין בעניינם בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, ובגדרו הוטל על החברה קנס בסכום של 80 אלף שקלים, ועל הבעלים הושת קנס בסכום של 8,000 שקלים. נוסף על כך הם חתמו על התחייבות בסכום של 100 אלף שקלים שלא לבצע עוד עבירות על חוק עובדים זרים למשך שלוש שנים.


החברה הורשעה בשני מקרים. הראשון שבהם אירע בשנת 2002, אז העסיקה עובד מאוזבקיסטן מבלי לבטח אותו בביטוח רפואי וללא היתר עבודה כדין. במקרה השני, בשנת 2006 העסיקה במסעדה במרכז הארץ שלושה עובדים זרים ללא חוזה עבודה וללא היתר כדין, מבלי שהסדירה להם ביטוח רפואי ואף לא מסרה להם פירוט על שכרם.


בעל החברה שהיה מנהלה הפעיל באותה תקופה הורשע אף הוא בגין שני המקרים, לאחר שנקבע כי הפר את אחריותו לפקח, לוודא ולמנוע את העבירות כנושא משרה בחברה.


המדינה עתרה לגזור עליהם קנסות בסכומים הקרובים לרף הענישה העליון, כאשר לטענתה אפשר להפחית את הסכומים במקצת בשל השנים הרבות שחלפו ממועד ביצוע העבירות.


בעל המזנון ביקש להתחשב בכך שפשט את הרגל ולא יעמוד בקנס גבוה


הנאשם ביקש מבית הדין להתחשב במצבו הכלכלי הרעוע, וסיפר כי הוא ואשתו פשטו את הרגל ואיבדו את ביתם ואת כל רכושם. יש להם שלושה ילדים שהם צריכים לדאוג להם, ובמצבם כרגע הכסף שנותר למשפחה למחיה מועט מאוד, מאחר שהוא ואשתו עובדים תמורת משכורות נמוכות ומחויבים לשלם לכונס הנכסים תשלומים חודשיים גבוהים.


הנאשם הוסיף שיש מקום להקל בעונשו בשל הזמן שחלף מאז העבירות, וציין כי אין לו הרשעות קודמות מלבד עבירת מס שביצע באותו הזמן במסגרת ההתמוטטות הכלכלית שחווה. בנסיבות אלו ביקש שיוטל עליו קנס נמוך, ושתינתן לו האפשרות לפרוס אותו לתקופה ארוכה.


בבואו לקבוע את גובה הקנס התייחס בית הדין לקנסות שנקבעו במקרים דומים בבתי הדין, ובעיקר לתיק הרשעה של העסקת שישה עובדים זרים, שם גובה הקנס שנקבע לנושא המשרה היה רבע מהקנס שנגזר על החברה.

 

יש לך שאלה?

פורום אשרות עבודה | הסדרת מעמד לעובד זר בישראל
פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה


עם זאת, בית הדין ראה לנכון להקל מעט בגובה הקנס ולהתחשב במצבו הכלכלי הקשה של בעל החברה ובעובדה שהוא פושט רגל שמפרנס רק בקושי את משפחתו. כמו כן בית הדין התחשב בחלוף הזמן מאז ביצוע העבירות ובכך שאין שיקולים אחרים להחמרת העונש, הן בנוגע לנאשם עצמו והן בנוגע לחברה.


בשל כך השית בית הדין על החברה קנס בסכום של 80 אלף שקלים, ועל הנאשם הטיל קנס בסכום של 8,000 שקלים. כמו כן הורה להם בית הדין לחתום על התחייבות שלא יעברו עבירות דומות בנמשך שלוש שנים, או שיחויבו בקנס בסכום של 100 אלף שקלים.


הע"ז 43368-08-10


ת"פ 940/08