שני נאשמים כבני 20 ילידי אוקראינה, פרצו בערב יום כיפור לתשעה רכבים שחנו בסמוך לתחנת הרכבת באשדוד, וגנבו מערכות סטריאו, תיקים ומכשירי נייד. בית משפט השלום בקריית גת גזר עליהם בשבוע שעבר (יום ה') מאסר בפועל לתקופה של 12 חודשים, מאסר על תנאי ותשלום פיצוי לבעלי הרכבים.

 

בערב יום כיפור בשנת 2013 יצאו שני הצעירים למסע לילי ברחבי העיר אשדוד, במהלכו פרצו לתשעה כלי רכב, במטרה לבצע גניבה. לצורך כך הנאשמים פתחו את מכסה המנועים, ניתקו מערכות אזעקה, עיקמו מסגרות דלתות וניפצו שמשות. השניים הצליחו לגנוב מערכת מולטימדיה, מגבר ורמקולים, טלפון מסוג אייפון, ועוד תיקים, ארנקים ושלל חפצים שנשכחו ברכב.

 

במסגרת הסדר טיעון, נשלחו השניים לעריכת תסקיר שירות המבחן. מהתסקיר עלה כי הנאשם הראשון כבן 21, יליד אוקראינה, אשר עלה ארצה בשנת 1997. הוא סובל מאז ילדותו מגמגום ועקב כך התקשה להשתלב בלימודים וסבל מקשיים חברתיים. לפני שנעצר בגין מעשיו עבד בשטיפת כלי רכב יחד עם הנאשם השני, והוא בעל רישום פלילי קודם מבית המשפט לנוער בגין עבירה של סיוע לגניבת רכב בו קיבל פטור בלא צו. בחודש אוגוסט האחרון הוא נעצר בגין הפרת תנאי השחרור ועבירות חמורות נלוות, וכיום הוא עצור עד תום הליכים.

 

הנאשם השני אף הוא כבן 21, עלה בשנת 1999 מאוקראינה בהיותו בן 6. משפחתו סבלה מקשיים כלכליים והוריו עסקו בהישרדות כלכלית. הוא הופנה לשירות המבחן לנוער בגין עבירות של גניבה מרכב ונהיגה ללא רישיון. הנאשם הודה כי התפתה לקחת חלק בעבירות, לאחר שנגרר על ידי אחרים מבלי שהפעיל שיקול דעת ולקח אחריות חלקית על מעשיו.

 

קצין המבחן התרשם כי הרקע לביצוע העבירות הוא הרצון להשתייך לחברה שולית כדרך לחזק את הדימוי בעיני קבוצת השווים, והמליץ לשלבם בניסיון טיפולי בפרויקט "אפיקים". אולם הנאשמים לא שיתפו פעולה ואף שללו נזקקות טיפולית כלשהי או סיוע במציאת עבודה. על כן המליץ על עונש מוחשי של מאסר לריצוי בעבודת שירות, כעונש מרתיע מציב גבולות ועל התחייבות כספית.

 

המדינה עתרה לגזור את עונשם במצטבר על כל אחד מתשעת האישומים

 

עורכת דינם של הנאשמים ביקשה להתייחס לתשעת האישומים כאל מסכת אחת באופן שבו לא ייגזר דינם בנפרד, ואף ביקשה להימנע לחלוטין ממאסר של הנאשם השני, אפילו בעבודות שירות. עוד ציינה כי יש להתייחס אליהם בשל גילם הצעיר כאל בגירים צעירים. מנגד התביעה עתרה לגזור דינם בנפרד ובמצטבר, ולהשית עליהם מאסר בן 18 חודשים לכל אחד מהאישומים.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, התלבט השופט אם יש מקום לחרוג לקולא מהמתחם העונשי הראוי בשל גילם הצעיר, אולם הגיע למסקנה כי במקרה זה לא נתקיימו שיקולי שיקום ממשיים שיצדיקו זאת וקבע כי לא ניתן להסתפק במאסר קצר.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בנסיבות אלה גזר בית המשפט על הנאשמים מאסר בפועל לתקופה של שנה, מאסר מותנה למשך שלוש שנים שלא יעברו עבירת רכוש מסוג פשע, קנס בסך 1,000 שקלים, וכן פיצוי בסך 1,000 שקלים לכל אחד מבעלי תשעה כלי הרכב שנפרצו.

 

ת"פ 30557-01-14