התובע הלווה לחברו סך של 10,000 שקלים לצורך חתונת אחיו, והיה עליו להחזיר את הסכום בתוך שבועיים. החבר טען כי השיב את רוב הסכום, אך לא ביסס טענתו ולא הציג כל ראייה לכך. על כן בית משפט השלום בחיפה חייב בשבוע שעבר (יום א') את הנתבע לשלם לתובע סך של 11,470 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

 

במהלך חודש אוגוסט 2008, הלווה התובע לנתבע סך של 10,000 שקלים לתקופה של שבועיים ללא ריבית. לצורך הבטחת החוב מסר לידי התובע המחאה של צד ג' לביטחון על סך 20,000 שקלים, שמועד פירעונה היה בסוף חודש ספטמבר 2009.

 

מאחר שהנתבע לא הסדיר את חובו, התובע הפקיד את המחאת הביטחון, אולם היא חוללה באי פירעון, עקב חשבון מוגבל של בעל ההמחאה. על כן התובע פנה שוב לחברו וביקש שיסדיר את חובו, אך בקשתו לא נענתה.

 

בחלוף חודשיים התובע הגיש בקשה בסדר דין מהיר לביצוע שטר הביטחון. במסגרת ההתנגדות צירף התובע תצהיר מטעם הנתבע שאישר כי אכן הלווה לו את הסכום וכי אותה המחאה נמסרה כביטחון. עוד ציין כי הליכי הגבייה נגד צד ג' לא הניבו פירות.

 

החבר טען כי שילם לתובע סך של 9,000 שקלים עבור הסדר חוב ההלוואה

 

הנתבע ביקש רשות להתגונן, וטען כי בנוכחות שני אחיו, בבית הקפה שלהם, הוא שילם לתובע סך של 9,000 שקלים, ואף סוכם בין הצדדים כי הוא ישלם את היתרה בסך 1,000 שקלים עם החזרת ההמחאה, וישלם עוד 4,000 שקלים עבור שכר טרחת עורך דין. הנתבע הוסיף כי חרף פניותיו בבקשה להשבת המחאת הביטחון, התובע התחמק ממנו והמשיך בהליכי גבייה במסגרת הוצאה לפועל.

 

חרף תצהירו בנוגע להשבת מרבית סכום החוב, הנתבע נמנע מלהציג ראיות המצויות בהישג ידו, ולא הביא ראיה כלשהי חיצונית שתבסס טענה זו. במהלך חקירתו הנגדית פטר עצמו מעניין זה באמצעות אמירה מתחמקת המסירה את אחריותו ולא נתן הסבר מניח את הדעת לכך.

 

כאשר נשאל כיצד השיב את הכספים לתובע, השיב הנתבע כי חלק שולם במזומן וחלק בהמחאות, למרות שבכתב ההגנה מסר כי שילם את כל הסכום במזומן. מנגד אישר התובע כי הנתבע מסר לידיו המחאה על סך של 6,000 שקלים שחוללה באי פירעון, וציין כי לא הצליח לגבות דבר מצד ג', הן מכוח המחאת הביטחון בסך 20,000 שקלים, והן מכוח ההמחאה הנוספת שנמסרה לידיו.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים והעדים מטעמם, השתכנע בית המשפט כי הנתבע לא עמד בנטל להוכיח כי שילם לתובע סך של 9,000 שקלים, או כל סכום אחר על חשבון ההלוואה שנטל ממנו, ואף לא הוכח כי התובע גבה סכום כלשהו מכוח המחאות אחרות.

 

יש לך שאלה?

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות
פורום גביית חובות

 

בנסיבות אלה קיבל בית המשפט את התביעה, וקבע כי על הנתבע לשלם לתובע סך של 11,470 שקלים עבור תשלום חוב ההלוואה, בתוספת אגרות המשפט בסך 746 שקלים ושכר טרחת עורך דין בסך של 2,500 שקלים.

 

תא"מ 53907-04-13