אישה העסיקה מדי יום עובדת זרה ששהתה בארץ ללא אשרה, ואף הגדילה לעשות והעסיקה אותה ללא ביטוח רפואי כחוק. היא הורשעה בהתאם להודאתה בעבירות, וביום ה' הטיל עליה בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קנס גבוה בסכום של 24 אלף שקלים. כמו כן בית המשפט הורה לה לחתום על התחייבות שלא לבצע עבירה נוספת במשך שלוש שנים, ואם לא תעמוד בה תיאלץ לשלם 58 אלף שקלים.


במסגרת הטיעונים לעונש טענה המדינה כי האישה הורשעה בעבירה חמורה, ויש לנקוט עונשים מרתיעים כנגד מי שמבצע עבירות מסוג זה, מאחר שמדובר בתופעה מתפשטת שחייבים להילחם בה. המדינה הדגישה שמדובר בעובדת שנכנסה לארץ עם אשרת עבודה לתחום הסיעוד, עבור מעסיק אחר, ומאז שפגה האשרה היא המשיכה לשהות בישראל ללא אשרה, אך למרות זאת הנאשמת בחרה להעסיק אותה בעבודות משק בית במשך כשנה.


הנאשמת ביקשה להתחשב בכך שהודתה במעשים, וכן בנסיבות המיוחדות שהובילו אותה להעסיק את העובדת. היא תיארה כי העובדת סעדה את אביה החולה במשך שש שנים עד ליומו האחרון, ועם הזמן הפכה כמעט לחלק מהמשפחה. לאחר שאביה של הנאשמת נפטר היא מצאה עצמה ללא עבודה, וכעבור עשרה חודשים פנתה אל הנאשמת וביקשה עזרה כספית.


הנאשמת חשה חובה מוסרית לעזור לעובדת הזרה, לאחר שזו סעדה את אביה


העובדת שהייתה במצוקה כלכלית הציעה לנאשמת לטפל בבנה הקטן ולעזור בעבודות הבית, והנאשמת הרגישה שאינה יכולה לסרב לה לאחר שטיפלה במסירות כה רבה באביה. רגשות החובה המוסרית שחשה הנאשמת כלפי העובדת התגברו כאשר לאחר שלושה חודשים של עבודה במשק הבית הודיעה לה שהיא בהריון. עקב הנסיבות המקלות לדעתה, ביקשה הנאשמת להטיל עליה קנס נמוך באופן יחסי.


לפני שגזר את העונש, הסביר השופט שלא בכדי מוטלים קנסות מנהליים של אלפי שקלים בגין עבירות של העסקת עובדים זרים שלא כדין, בהתחשב בכך שעבירה כזו מפיקה למעסיקים תועלת כלכלית אמיתית, ואילו הציבור משלם את המחיר על כך, בייחוד במקרים שבהם העובדים הזרים לא שבים למדינותיהם לאחר שתמה אשרת העבודה שלהם.


מלבד זאת, מעסיקים רבים של עובדים זרים מנצלים את חוסר האונים של העובדים, ונוצרה תופעה מכוערת ובהיקף גדול של פגיעה בזכויות היסוד של אותם עובדים. פגיעה זו מזיקה לתדמיתה של ישראל, ולכן בתי המשפט החליטו להיאבק בה באמצעות הטלת קנסות כספיים בסכומים גבוהים, כדי שאכיפת החוק תהיה אפקטיבית ומרתיעה, ותהפוך את העבירות לבלתי משתלמות מבחינה כלכלית.

 

יש לך שאלה?

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה
פורום אשרות עבודה | הסדרת מעמד לעובד זר בישראל


השופט זקף לחובתה של הנאשמת את העובדה שהעבירה מוגדרת כמעשה חמור עם השלכות מוסריות וחברתיות מרחיקות לכת, וכן כי נוספה לכך עוד עבירה והעובדת הועסקה ללא ביטוח רפואי. עם זאת, הוא זקף לזכותה את העובדה שלא ביצעה את העבירות במסגרת משלח ידה, וכן שחסכה זמן יקר כאשר הודתה במעשים בתחילת ההליך. לפיכך גזר עליה קנס בסכום של 24 אלף שקלים, וחייב אותה לחתום על התחייבות על סך של 58 אלף שקלים שלא תבצע עבירה דומה למשך שלוש שנים.


הע"ז 3852-05-12