רשת של בתי אבות גריאטריים בחיפה נהגה לשלם באיחור לאחות שהעסיקה, ואף לא הפרישה לה כספים לפנסיה. כמו כן, פעמים רבות האחות עבדה לבדה במשמרת ללא רופא, בניגוד להוראות משרד הבריאות. היא הגישה תלונה על כך למשרד הבריאות, ופוטרה מיד לאחר מכן. בשבוע שעבר (יום ג') קבע בית הדין לעבודה בחיפה כי פוטרה שלא כדין ומבלי לקבל כספים שמגיעים לה, והמעסיקה חויבה לשלם לה פיצויים בסכום של כ-122 אלף שקלים, ולשאת בהוצאותיה המשפטיות בסכום של 15 אלף שקלים.


בשנת 2011 נרכשה השליטה ברשת, ומאז חלה הרעה בתנאי העסקתה ובתשלום זכויותיה של העובדת. לא פעם משכורתה שולמה לה באיחור וקוצצה ממנה תוספת שקיבלה מתוקף תפקידה כאחראית משמרת, וחמור מכך, התגלה כי המעסיקה הפסיקה להפריש לה כספים לפנסיה, אף שבפועל היא המשיכה לקזז מהמשכורת סכומים עבור רכיב זה.


מלבד אי תשלום עבור זכויותיה הבסיסיות, פעמים רבות מצאה עצמה האחות מוצבת במשמרות לבדה, ללא רופא או אחות מוסמכת, באופן שנוגד את כללי משרד הבריאות ומסכן את המטופלים. לאור הסכנה הרבה שבמצב, היא הגישה תלונה רשמית לפסיכיאטר המחוזי על כך שהיא עובדת במוסד שאינו דואג למענה רפואי עבור מטופליו.


המטופלים נותרו ללא השגחה מתאימה ונשקפה סכנה לחייהם


בעקבות התלונה ערך משרד הבריאות ביקורת בבית האבות למשך מספר ימים, ובמסגרתה התגלה שבמקום יש מטופלים רבים אשר נותרים ללא השגחה, בחלקם התגלו פצעי לחץ שנבעו מהזנחה, לפעמים הם אינם מקבלים מזון, צוות העובדים מתחלף באופן תדיר ויש מחסור חמור באחיות אחראיות ומוסמכות ובמנהל רפואי.


עוד באותו היום קיבלה האחות מכתב פיטורין, שלפיו היא מפוטרת בגלל חוסר נאמנות ורצון להזיק לבית האבות. למכתב הפיטורין לא קדמה שיחת שימוע ולאחות לא ניתנה הזדמנות להגיב. המעסיקה אף הגדילה לעשות ולא שילמה לה פיצויי פיטורין וכספים אחרים שהייתה זכאית להם.


במסגרת המשפט בחרה המעסיקה שלא להתמודד עם הממצאים הקשים שהתגלו בביקורת, והעדיפה לייחס לאחות חוסר תום לב על כך שהגישה את התלונה, ורצון להזיק לעסק על ידי המרדה של העובדים ומשפחות המטופלים.


המעסיקה טענה שהאחות אינה זכאית לפיצויי פיטורין מכיוון שנגרם לה נזק בעקבות הגשת התלונה


השופטת הביעה צער על התנהלות המעסיקה במהלך המשפט ועל כך שהתחמקה מתשובות ענייניות, והעדיפה ללא היסוס את גרסתה של התובעת. היא מצאה קשר ישיר בין התלונה שהגישה לפיטוריה באותו היום, ללא שימוע או התראה, וקיבלה את טענותיה כי פוטרה שלא כדין.
כמו כן, השופטת ביטלה את טענת המעסיקה כי האחות גרמה לה נזק בכך שהגישה את התלונה, ולכן היא אינה זכאית לפיצויי פיטורין, והדגישה שהתלונה שהגישה מוצדקת וטוב שעשתה כן, בהתחשב במה שהתגלה בביקורת.

 

יש לך שאלה?

פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )
פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין


נקבע שהמעסיקה אף לא שילמה לאחות ימי חופשה, דמי הבראה וחגים, וכאמור אף חדלה להפריש לה כספים לקרן הפנסיה, ולפיכך התביעה התקבלה, ורשת בתי האבות חויבה לשלם לאחות כ-122 אלף שקלים בגין פיטורין שלא כדין ושאר הרכיבים שלא שולמו לה כחוק. נוסף על כך נקבע שהמעסיקה תשלם את הוצאותיה המשפטיות בסכום של 15 אלף שקלים.


סע"ש 12741-12-12