מה עונשו של שיפוצניק אשר ביצע עבירות מס בהיקף גדול של עשרות אלפי שקלים? בשבוע שעבר (יום ה') הטיל בית משפט השלום בירושלים על הנאשם, שהשתמש בחשבוניות פיקטיביות, ביצע שיפוצים ללא הוצאת חשבוניות והשמיט הכנסות מהדוחות השנתיים שלו, עונש מאסר בפועל לשמונה חודשים, מאסר על תנאי של עשרה חודשים וקנס בסכום של 30 אלף שקלים.


הנאשם הודה בכך שבין השנים 2008-2007, במסגרת עבודתו בבניה ובשיפוצים, רכש 25 חשבוניות ממספר חברות שלא נתנו לו כל שירות, בסכום של 880 אלף שקלים, כאשר גובה סכום המע"מ בהן הוא 118 אלף שקלים. לאחר מכן מסר את החשבוניות הפיקטיביות ללקוחותיו ששוכנעו כי הוא מורשה למסור אותן מטעם אותן חברות.


מלבד זאת ביצע הנאשם שיפוצים בסכום של 200 אלף שקלים עבור 12 לקוחות ולא הוציא בגינם חשבוניות, וכמו כן בשנים אלו השמיט הכנסות מהדוחות שהגיש למס הכנסה בסכום של 725 שקלים.


המדינה עתרה לענישה מחמירה כנגד הנאשם ששלח ידו לקופה הציבורית, וציינה כי ביצע את העבירות במשך שנתיים ובצורה מתוחכמת.
הנאשם לעומת זאת ביקש להתחשב בנסיבותיו האישיות ולהטיל עליו עבודות שירות בלבד, כפי שהומלץ בתסקיר המבחן שנערך בעניינו. הוא ציין כי לאמו בעיות רפואיות שונות ורבות וכי הוא המטפל היחיד בה, וכן כי לבנו ליקויי למידה קשים.


הנאשם: השתקמתי מאז ביצוע העבירות, היום אני מגדל יונים


הנאשם הוסיף והעיד כי חל שינוי רב בחייו מאז ביצוע העבירות, ומאז הוא מגדל יונים ומטפל בהן ואף משמש יושב ראש של מועדון חובבי היונים הארצי. הוא גם הציג דוח שנערך בתום חקירתו ברשויות המס, שלפיו הוא שיתף פעולה בחקירה והגדיל לעשות ואיתר את לקוחותיו שנקראו לעדות, ואפילו נסע עד באר שבע לשם כך. גם המפקח שהיה אחראי החקירה רשם שהנאשם הוא אדם חיובי שמעד.


לסיכום טענותיו הסביר הנאשם כי הצליח להסיר את המחדלים רק חלקית וטרם השיב את המע"מ שנגזל, אך זאת בשל מצבו הכלכלי הקשה והעובדה שהוא בפשיטת רגל, והוסיף כי הוא חש בושה בגין המעשים שביצע ולוקח אחריות מלאה עליהם.


השופט בחר להתייחס לשורת המעשים שביצע הנאשם במשך שנתיים כאירוע אחד. הוא ציין שהעבירות שביצע חמורות וגרמו לנזק כלכלי ממשי לציבור האזרחים ולקופת המדינה, והזכיר שניתן משקל נמוך לנסיבות האישיות במקרים של עבירות מס, ונהוג להטיל עונשים חמורים שמטרתם להרתיע.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס
פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה


למרות זאת, בבואו לקבוע את גובה הקנס שיוטל על הנאשם, הביא בחשבון השופט את מצבו הכלכלי, וכמו כן בחר להתחשב בכך שהודה במעשים, במצבו במשפחתי המורכב, בזמן שעבר ובתרומתו לחברה, אך לא התעלם מהעובדה שהנאשם לא תיקן את כל המחדלים ולא שילם את המע"מ.


לאחר שקלול הנתונים הטיל השופט על הנאשם עונש מאסר בפועל למשך שמונה חודשים, מאסר על תנאי למשך עשרה חודשים וקנס בגובה 30 אלף שקלים.


ת"פ 40109-12-11