צעיר כבן 33 עבד בתחנת דלק אחרי שהשתחרר מהצבא, וחווה שני מקרי שוד במהלך עבודתו שם. הוא תבע את תחנת הדלק והמנהל עקב הנזקים הנפשיים שנגרמו לו כתוצאה ממקרי השוד, ובשבוע שעבר (יום ג') קיבל בית משפט השלום בחיפה את תביעתו, וחייב את הנתבעים בתשלום פיצויים בסכום של 324 אלף שקלים. נוסף על כך ישלמו הנתבעים את ההוצאות המשפטיות של התובע בסכום של כ-76 אלף שקלים.


כיום עובד התובע כעוזר טכנאי מעליות לאחר שסיים את הסמכתו בהנדסת חשמל, אולם הוא עדיין זוכר היטב את רגעי הפחד והאימה שחווה במהלך אותם מעשי שוד, כאשר עבד כמתדלק במסגרת עבודה מועדפת לאחר שחרורו.


בשנת 2005 עבד במשמרת לילה בתחנת הדלק. הוא ניקה שולחנות כאשר גבו מופנה לעמדת התדלוק, ולפתע הרגיש חפץ חד מוצמד לצלעותיו. אלו היו שלושה רעולי פנים שהגיעו במטרה לשדוד את הקופה. הם צעקו עליו, היכו אותו ולאחר מכן נעלו אותו במחסן, שם היה עד אשר הגיעה המשטרה וחילצה אותו.


מעסיקו הגיע למקום מיד לאחר מכן, הביע דאגה לשלומו של הצעיר והבטיח לו כי מעתה ידאג להציב מצלמות אבטחה ויתקין סורגים כדי למנוע מקרי שוד נוספים, ולמחרת היום הוצב מאבטח חמוש לליווי העובדים במשמרות הלילה. ואולם, לאחר שחלפו שבועיים המאבטח חדל להגיע, והמעסיק אף לא דאג למיגון המקום בניגוד להבטחותיו.


תחנת הדלק ידעה שנשקפת סכנת חיים לעובדי משמרות הלילה


שבועיים בלבד חלפו, והצעיר מצא עצמו עובד שוב לבדו במשמרת לילה. הפעם דאג לנעול את דלתות הכניסה והקפיד שלא להפנות את גבו לכניסה. כששמע דפיקות בדלת, ראה שני רעולי פנים שנופפו באקדח וצעקו לעברו. הוא לא איבד את עשתונותיו, רץ לרוקן את הקופה והתחבא במחסן עד שהמשטרה הגיעה, בזמן שהשודדים מנסים לפרוץ את הדלת.


מאז החל לסבול מסיוטים ומלחצים נפשיים, ונשלח לטיפול נפשי על ידי רופאת המשפחה שלו. מצבו הנפשי מנע ממנו לחזור לשגרת העבודה, וגם עכשיו, לאחר שעברו שנים מאותם אירועים, הוא סובל מקשיים בריכוז שמונעים ממנו להתקדם בעבודתו.


בתביעתו טען שתחנת הדלק הפקירה את העובדים ולא סיפקה להם אמצעי הגנה, וגם לאחר השוד הראשון התעלמה מהצורך לדאוג לביטחונם. הנתבעים לעומת זאת טענו שלא התרשלו, וניסו ככל יכולתם להגן על העובדים.


אף על פי שהנתבעים טענו שקיימות סתירות בעדותו של התובע על קרות האירועים, השופטת התרשמה כי לא מדובר בסתירות מהותיות וקיבלה את גרסתו, גם בנוגע לתלונתו על כך שהמעסיק הבטיח להתקין אמצעי אבטחה שונים אך לא קיים את הבטחתו.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת עבודה
פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


השופטת אף הדגישה כי לאירועי השוד האמורים קדמו אירועים קודמים, ואף שהנתבעים ידעו כי קיימת סכנה חמורה לעובדים במשמרות הלילה, הם לא עשו מספיק כדי לדאוג לביטחונם. לפיכך קבעה השופטת שעליהם לשלם על תוצאות הנזק הנפשי שנגרם לתובע, קיבלה את התביעה וחייבה את הנתבעים לפצות את התובע בסכום של 324 אלף שקלים, וכן לשאת בהוצאות המשפטיות בסך של כ-76 אלף שקלים.


ת"א 50623-06-11