עובדת ניקיון כבת 48, שהועסקה במשך עשר שנים באחד הסניפים של חברת הוט, הגישה תלונה נגד מנהל האחזקה החדש, בטענה כי הוטרדה מינית על ידו, בכך שהעיר לה הערות בעלות גוון מיני, ואף ניסה לחבק ולנשק אותה בניגוד לרצונה. בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קיבל בתחילת השבוע (יום א') את התביעה וקבע כי התובעת זכאית לפיצויים בסך של 42,000 שקלים.

 

התובעת, גרושה ואם לשני ילדים, נחשבה לעובדת מוערכת בחברה, ומלבד עבודות הניקיון, היתה אחראית על תחומים נוספים, כמו הזמנת ציוד וביצוע תיקונים שונים. בסוף שנת 2009, מונה אחראי תחזוקה חדש, אשר היה ממונה על עבודתה של התובעת ועל יתר עובדי הניקיון בסניף.

 

לטענת התובעת, עם כניסתו לתפקיד הוא זרק לעברה הערות לגבי ריח הבושם שלה, ואף הצמיד את ראשו לכתפה, כדי להריח אותה, בפעם השלישית שחזר על דברים אלו, היא צעקה עליו, ואמרה לו להירגע.

 

כעבור ימים ספורים, המנהל זימן את העובדת למשרדו וסגר את הדלת, בשעה שהסבירה לו אילו כמויות ציוד יש להזמין, הוא הושיט לפתע את ידו וליטף את פניה. העובדת המבוהלת קמה ממקומה ויצאה מהחדר. לאחר יומיים שוב קרא לה לחדרו וחזר על הליטוף, והיא שוב נרתעה וברחה.

 

בפעם השלישית שקרא לה לחדרו, הנתבע נעמד מאחורי גבה, ולפתע חיבק אותה בכתפיה וניסה לנשקה. התובעת קפצה מהכיסא ויצאה בריצה מהחדר. היא לא דיווחה על אירועים אלו לאיש ונמנעה מכל מגע ומפגש עמו.

 

העובדת חששה לאבד את משרתה, לכן לא התלוננה מיד על המנהל החדש

 

התובעת טענה כי זמן קצר לאחר מכן, הנתבע החל להפיץ שמועות בסניף כי היא אינה מבצעת את עבודתה כראוי, ואף הודיע לה כי עקב שינויים ארגוניים, הוא מפחית 44 שעות חודשיות מעבודתה. התובעת סברה כי הוא מתנכל לה עקב סירובה לשתף עמו פעולה בהטרדותיו המיניות, וכאשר חשה כי הגיעו מים עד נפש, החליטה לשתף את חברותיה לעבודה בהשתלשלות האירועים.

 

החברות פנו מיד לממונה על הטרדה מינית בחברת הוט, ובמקביל פנתה התובעת למנהל האזור והאחראי על הנתבע, וסיפרה לו על הפחתת היקף משרתה ואף שיתפה אותו בעניין ההטרדה המינית. עקב כך הממונה על הטרדה מינית האזורית, הגיעה למשרדי החברה ושמעה את תלונתה של התובעת. לאחר הגשת התלונה התובעת יצאה לחופשת מחלה, ומאז לא שבה עוד לעבודה.

 

הנתבע הכחיש את המיוחס לו בנוגע להטרדות המיניות, ואף טען כי התובעת היא זו אשר ניסתה לפלרטט איתו, אולם הוא דחה את חיזוריה. לטענתו, התלונה נגדו הוגשה עקב קיצוץ שעות עבודתה, זאת לאחר שהתגלה כי היא מקבלת שכר על שעות שאותן אין היא מבצעת.

 

חברת הוט טענה כי פעלה בהתאם לתקנות, וזימנה את הממונה האזורית להטרדה מינית, לצורך בירור העניין, ואף לאחר שהנתבע הודיע על התפטרותו, היא הציעה לתובעת לשוב לעבודתה.

 

בית הדין העדיף את גרסתה של התובעת וקבע כי מדובר בהטרדה מינית

 

בית הדין התרשם כי בין העובדת הוותיקה למנהל החדש התנהל מאבק כוחות סמוי, אשר בא לידי ביטוי בהטרדה מינית, והעדיף את גרסתה של התובעת, אשר סבלה מדיכאון עמוק, לא שבה עוד לעבודתה, ונגשה לטיפול במרכז לנפגעות תקיפה מינית.

 

עוד קבע כי נפל פגם בהתנהלותה של הוט, מאחר שניסתה להגן על הנתבע, בכך שחזרה ואמרה שאין קשר בין הפחתת שעות העבודה לתלונתה, טרם שמעה את גרסתה של התובעת, וכן נפל פגם בדרך ניהול הפרוטוקול והיעדר רישום ותחקור של עובדים אחרים.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית
פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון

 

בסופו של דבר התביעה התקבלה, ונקבע כי הנתבע ישלם לתובעת סך של 7,000 שקלים בגין הטרדה מינית, והוט תפצה אותה בסך של 35,000 שקלים עקב הפרת חובותיה לפי חוק למניעת הטרדה מינית. בנוסף הנתבעים יישאו בהוצאות משפט ושכר טרחת דין של התובעת בסך של 9,000 שקלים.

 

ס"ע 1594-10