בעלה של אשה אשר מצאה את מותה על פסי רכבת ישראל בנסיבות טראגיות, הגיש תביעת עיזבון בשם המנוחה נגד הפניקס חברה לביטוח, בדרישה לתשלום תגמולי הביטוח. בית משפט השלום בחיפה קבע בשבוע שעבר (יום א') כי מדובר במעשה התאבדות, אולם חייב את הנתבעת לשלם לתובע סך של 377,930 שקלים מכוח הכיסוי הביטוחי המורחב למקרה של "מוות עקב תאונה".

 

בחודש מאי 2011, אשה כבת 55, אם לשני ילדים, ששימשה כאחות בטיפול נמרץ, מצאה את מותה על פסי רכבת. טרם מותה, היא היתה מבוטחת אצל הפניקס בשתי פוליסות ביטוח חיים. כאשר שתי הפוליסות מסוג תגמולים לעצמאיים וביטוח חיים הוני, כוללות כיסוי ביטוח יסודי למקרה מוות, והרחבת כיסוי ביטוחי למקרה של "מוות עקב תאונה".

 

בעלה של המנוחה, פנה לחברת הביטוח בדרישה לתשלום תגמולי הביטוח המגיעים על פי הפוליסות. הנתבעת שילמה את סכום הביטוח היסודי בסך של 89,500 שקלים, ולא שילמה את יתרת סכומי הביטוח הכלולים בכיסוי הביטוחי, בטענה כי מותה נגרם עקב מעשה התאבדות, ועל פי הביטוח המורחב אין המקרה עונה על הגדרת "מוות עקב תאונה".

 

התובע טען כי הוא זכאי לסך של 377,930 שקלים, מאחר שמותה של אשתו הוא תוצאה ישירה של חבלה גופנית שנגרמה עקב דריסת רכבת, לכן חלה על החברה החובה לשלם את תגמולי הביטוח במלואם. מנגד טענה חברת הביטוח כי היא פטורה מחבות במסגרת הכיסוי הביטוחי המורחב, מכיוון שהמוות לא נבע מתאונה כהגדרתה בפוליסות, אלא ממעשה התאבדות.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים ועיון בדוחות החקירה של המשטרה ושל הרכבת, הגיע בית המשפט למסקנה כי מדובר במעשה התאבדות, מאחר שהוכח כי המנוחה סבלה מבעיות נפשיות קשות ואף אושפזה מספר פעמים על רקע דחפים אובדניים. עוד הוכח כי כשנה לפני האירוע, היא חמקה מביתה בשעת לילה, נטלה כדורים ושכבה על פסי הרכבת, אולם כאשר הרכבת התקרבה היא נבהלה וקמה מהפסים. 

 

ביום האירוע, המנוחה השאירה מכתב לילדיה שבו כתבה כי היא אוהבת אותם. בשעה שבעלה ישן, היא חמקה לכיוון מסילת הרכבת כשהיא לבושה בחלוק ונעלי בית ונשכבה על הבטן לרוחב שני הפסים. נהג הרכבת שהבחין בה, צפר ובלם בלימת חרום, אך היא לא זזה.

 

בית המשפט קבע כי תגמולי הביטוח של המנוחה מגיעים גם במעשה התאבדות

 

עם זאת לאחר עיון מעמיק בתנאי פוליסת הביטוח של המנוחה, קבע בית המשפט כי מדובר בביטוח חיים לתקופה ארוכה, הכולל ביטוח נוסף למקרה מוות עקב תאונה, ועל פי סעיף 50 של חוק חוזה ביטוח, בביטוח מסוג זה מגיעים תגמולי ביטוח גם אם האדם שחייו מבוטחים התאבד כעבור שנה או יותר מכריתת החוזה.

 

יש לך שאלה?

פורום ביטוח חיים
פורום עיזבון וירושה

 

בנסיבות אלה קבע שעל הפניקס לשלם לתובע את סכומי הביטוח המגיעים על פי הביטוח הנוסף, למרות שמקרה המוות נגרם עקב מעשה התאבדות, לכן חייב את הנתבעת לשלם לתובע סך של 377,930 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בשיעור של 10%. 

 

ת"א 17662-11-11