האם אדם שנפצע באגודלו בזמן שבדק מים ברכבו זכאי לפיצויים כנפגע תאונת דרכים? בשבוע שעבר (יום ב') מצא בית משפט השלום שהפגיעה נכנסת להגדרת תאונת דרכים על פי החוק, ולפיכך קיבל את תביעתו של הנפגע, וחייב את חברת הביטוח לשלם לו פיצויים בסכום של 145 אלף שקלים וכן הוצאות משפט בסכום של 1,500 שקלים.


התובע הוא גמלאי שב"ס בן 45 המתגורר בכפר ירכא, שהתכוון לנסוע עם רכבו לתל אביב כדי לקנות בגדים לילדיו. הוא שאל מכונית מגיסו מכיוון שמכוניתו לא הייתה תקינה לנסיעות ארוכות, ועם עלות השחר התניע אותה והחליט לבדוק את המים לפני שיחל בנסיעה.


הוא פתח את מיכל המים ואז הפקק נפל אל תוך המנוע, והוא האיר את המקום באמצעות הסלולרי שלו בניסיון לחפש את הפקק האבוד. לבסוף הצליח למצוא את הפקק, אך כשהכניס את ידו למנוע כדי להוציא אותו נפצע מהמאוורר שפעל באותה עת. כתוצאה מהפציעה נקטע חלק מאגודלו והוא נותח בבית חולים.


לטענתו, התאונה שעבר נכנסת להגדרת "תאונת דרכים" על פי חוק, מאחר שנפגע בזמן שימוש במכונית לצורך תחבורתי.


מנגד, חברת הביטוח הכחישה את עצם התאונה וטענה שבדה את הסיפור. היא הפנתה לכך שלא היו עדים לתאונה מלבד התובע, והצביעה על כך שעדותו דומה באופן חשוד לגרסה שהתקבלה בבית המשפט בעבר לגבי פציעה שהתרחשה בנסיבות זהות.


כמו כן הוסיפה חברת הביטוח כי מכל מקום לא מדובר בתאונת דרכים במשמעותה המשפטית, מפני שהתאונה אירעה לפני שהתובע החל בנסיעה.


התובע העיד כי לא ידע שהמאוורר פועל כאשר המנוע עדיין קר


אף על פי שעדותו של התובע הייתה עדות יחידה, השופט התרשם כי היא אמינה ומבוססת. תיאור הפציעה התיישב היטב עם סוג הפציעה, וחקירתו הארוכה לא העלתה סתירות מהותיות בגרסתו שהייתה ברורה ועקבית.


פרטים שוליים שזכר מאותו אירוע חיזקו את גרסתו, למשל טענתו כי לא היה מודע לכך שהמאוורר פועל כאשר המנוע עדיין קר ולפיכך הכניס את ידו לשם ללא חשש, או תשובתו לשאלה מדוע התכוון לנסוע לתל אביב, שלה השיב כי התכוון לקנות בגדים לילדיו בשוק הכרמל מכיוון שהבגדים אצלו בכפר יקרים.


גם רישומי בית החולים שבו נותח שלפיהם נפצע בזמן שטיפל ברכב חיזקו את גרסתו, והשופט מצא שלא סביר כי לפני שהגיע למיון חיפש פסק דין שיסייע לו להמציא גרסה לצורך קבלת פיצויים בעוד אגודלו קטוע ומדמם.


באשר לסיווג התאונה כתאונת דרכים על פי חוק, השופט קבע כי ללא ספק נגרם לתובע נזק גופני ממנוע פועל של מכונית, ולכן מבחינה מהותית ולשונית הפציעה נכנסת להגדרה של תאונת דרכים. סיווג התאונה הראוי הוא חלופת ה"נסיעה" המפורטת בחוק, הואיל והיא כוללת מקרים שבהם לא התבצעה נסיעה בפועל אך מדובר בפעולה שקשורה לפעולת הנסיעה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת ביטוח
פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


בנסיבות אלה התביעה התקבלה, ומכיוון שעל פי חוות הדעת הרפואית שניתנה מדובר בפגיעה תפקודית, ונוכח חשיבותה הרבה של האגודל בהתפתחות האדם ובתפקודו, קבע השופט את גובה הפיצויים על סך של 145 אלף שקלים. כמו כן הוחלט לחייב את חברת הביטוח גם בהוצאות המשפט בסכום של 1,500 שקלים.


ת"א 15967-03-11