בעת מילוי תפקידו כנהג להסעת ילדים השמיע הנאשם אמירות גזעניות ופוגעניות כלפי שתי ילדות בנות 12 ממוצא אתיופי. בית משפט השלום לתעבורה בירושלים קבע כי מדובר בהתבטאויות חמורות המעוררת תחושת סלידה וגועל, וגזר עליו אתמול (יום ג') קנס בסך 3,000 שקלים, פסילת רישיון נהיגה לתקופה של חצי שנה ופיצוי לכל אחת מהמתלוננות בסך של 8,000 שקלים.

 

בחודש ינואר 2012, הסיע הנאשם, כבן 47 ללא עבר פלילי, ילדים בהסעה מיוחדת באוטובוס ממרכז הקליטה במבשרת ציון לבית ספר בירושלים, ביניהם היו שתי המתלוננות שהן ממוצא אתיופי. בעת העלייה לאוטובוס הנאשם הטיח בפני הילדות שהן מסריחות ושישימו בושם לפני שהן עולות להסעה, עוד אמר שיש להן מנהג לחפש דברים בזבל ואף אחד לא מוכן לעמוד לידן בגלל הריח ושיחזרו לאתיופיה, ואף דרש מהן לשבת בצד האחורי של האוטובוס, כדי לבודד ולהרחיק אותן מכלל הנוסעים.

 

הנאשם הודה בעבירה המיוחסת לו בכתב האישום, של "התנהגות פסולה במקום ציבורי מתוך מניע של גזענות", אולם טען כי יש לבטל את הרשעתו בשל הפגיעה בפרנסה עקב שלילת הרישיון, לחלופין ביקש להתחשב בעובדה כי הילדות הקניטו אותו.

 

המדינה הדגישה כי מדובר באמירות גזעניות אשר מטרתן לבזות אדם ולהשפילו בשל צבע עורו ומוצאו האתני. ואף הדגישה את אחריותו המוגברת של הנאשם מתוקף תפקידו כנהג רכב ציבורי בהסעות ילדים. עוד הוסיפה כי יש לדחות את הטענה לפיה התנהגותו היתה עקב התגרות של הילדות, וגם היא נכונה מדובר בילדות בנות 12, הנאלצות להתמודד עם קשיי קליטתן בארץ.

 

המדינה ביקשה להשית על הנאשם קנס מעל 5,000 שקלים, פיצוי בסך 30,000 שקלים לכל אחת מהמתלוננות, חתימה על התחייבות בסך 50,000 שקלים למשך שלוש שנים, פסילת רישיון נהיגה בפועל ופסילה על תנאי.

 

הסנגור הדגיש כי הנהג הוקנט על ידי הילדות, אשר התגרו בו והשמיעו לעברו אמירות בוטות. ואף טען כי כוונתן לא היתה תמימה, מאחר שהן הקליטו אותו והגישו נגדו תביעה אזרחית לתשלום פיצויים בסך של 200,000 שקלים שעודנה תלויה ועומדת.

 

הסנגור ביקש להתחשב בגילו של הנהג ובעובדה שבעקבות האירוע נשלל רישיונו להסעת ילדים ופרנסתו נפגעה, לכן עתר להורות על ביטול הרשעתו בפלילים, ולהסתפק בחתימה על התחייבות להימנע מביצוע עבירה.

 

הנאשם פגע באמירותיו בזכות החוקתית לכבוד האדם וחירותו

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, הגיע בית המשפט כי אין מקום לבטל את ההרשעה, מאחר שהנאשם המשמש כנהג הסעות ילדים ברכב ציבורי פגע בכבודם של אותם ילדים עקב התבטאויותיו הגזעניות, וקבע כי מדובר בהתנהגות פסולה המעוררת סלידה, אשר אינה מאפשרת להימנע מהרשעתו.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

השופט ציין כי נהג הסעות שאינו מסוגל לשלוט בכעסו ואינו מסוגל לקיים את חובותיו הבסיסיות כאדם שמשרת את הציבור ולהתנהג כלפי הנוסעים באדיבות ובנימוס, אינו ראוי להמשיך בעיסוקו זה. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהסעת ילדים אשר תפקידו מחייב רגישות מיוחדת עם אוכלוסייה שכזו.

 

בסופו של דבר גזר בית המשפט על הנאשם קנס בסך של 3,000 שקלים, פסילת רישיון לתקופה של שישה חודשים, התחייבות על סך של 50,000 שקלים, ופיצוי בסך של 8,000 שקלים לכל אחת מהמתלוננות.

 

תת"ח 77-03-13