התובעת עבדה בדוכן לממכר קפה ומאפים בקניון שבקרית ביאליק במשך כשנה וחודשיים, וטענה כי פוטרה מעבודתה רק בשל העובדה שהיא החלה בטיפולי פוריות. מנגד טען המעסיק כי התובעת פוטרה לאור התנהגותה הבעייתית, בלא קשר לטיפולים שעברה. בית דין האזורי לעבודה בחיפה קבע בשבוע שעבר (יום א') כי מדובר בפיטורין שלא כדין, בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, וחייב את המעסיק לשלם לעובדת סך של 25,800 שקלים.

 

לטענת התובעת, לפני שהחלה לעבוד בדוכן, היא עבדה בחנות סמוכה למוצרי ספורט. לאור היכרותה עם בעל העסק וניסיון קודם ברשת הקפה, היא הסכימה להתפטר מעבודתה והחלה לעבוד בדוכן, תוך הסכמה מצד המעסיק כי תשובץ למשמרות בוקר בלבד, למרות שהעסק פתוח עד שעות הלילה.

 

כשבועיים לפני שהתבשרה על פיטוריה, הודיעה התובעת למעסיק כי היא נמצאת בטיפולי הפריה לקראת ילדה הראשון, ובקשה לשמור על פרטיותה בעניין. ימים ספורים לאחר מכן, היא איחרה למשמרת בכמחצית השעה, ומסרה אישור על ביקור במרפאה עקב טיפול פוריות. ואף הודיעה כי היא תיאלץ שוב להגיע באיחור, בשל בדיקה נוספת.

 

עוד באותו היום, המעסיק התקשר אליה לאחר שעות עבודתה, ובמסגרת אותה שיחה, הודיע כי היא מפוטרת עקב אילוצים טכניים, וכי מכתב הפיטורין יגיע אליה באמצעות הפקס. התובעת טענה כי פיטוריה הם תוצאה ישירה מהעובדה שהיא הודיעה למעסיק, כי תאלץ לאחר שוב לעבודה ביום למחרת בשל טיפולי הפוריות. על כן היא זכאית לפיצויים בגין פיטורין אסורים, אי עריכת שימוע כדין ופיצוי בגין נזק לא ממוני.

 

מנגד טען המעסיק כי שעות פעילות הדוכן משמונה בבוקר עד עשר בלילה, היו ידועות לתובעת. והכחיש שנתן הסכמתו לכך שהיא תעבוד רק משמרות בוקר. עוד ציין כי יתר העובדים התקשו להסתדר עמה בשל התנהגותה הבעייתית ובשל חוסר גמישות מצידה לעבוד משמרות ערב. 

 

הנתבע טען כי לא התכוון לפטר את התובעת בטלפון, אלא התקשר לשוחח עמה בנוגע לגמישות במשמרות, אולם השיחה נגררה לכיוון זה באשמתה. כמו כן, המכתב שמסרה לו בדבר הטיפולים, אינו עונה על דרישות החוק לעבודת נשים, מאחר שהיא כתבה אותו בעצמה ולא צירפה אישור רפואי על הצורך בהיעדרות, מה גם שהיא כלל לא נעדרה, אלא הגיעה באיחור אשר לא השפיע על העבודה.


המעסיק חשש כי העובדת תיעדר בשל הטיפולים לכן החליט לפטרה

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, העדיף בית הדין את גרסתה של התובעת, אשר הקליטה את השיחה בדבר הפיטורין, והציגה כראייה את תמלול השיחה. בית הדין השתכנע כי המניע לפיטוריה נבעו מעצם היותה בתחילתו של תהליך טיפול פוריות, אשר הצריך ממנה להגיע למשמרת בוקר באיחור בשל בדיקות שעברה, ומחשש של המעסיק להיעדרויות מרובות, כפי שאמר לה במהלך השיחה במסגרתה פוטרה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון
פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין
 

 

בנסיבות אלה הגיע בית הדין למסקנה שהתובעת פוטרה שלא כדין, בשל טיפולי הפוריות, ואף לא נערך לה שימוע כדין. לפיכך חייב את המעסיק לשלם לתובעת פיצויים בסך של 25,800 שקלים בגין פיטורין בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, אי עריכת שימוע ואי מתן הודעה מוקדמת. בנוסף יישא המעסיק בהוצאות משפט בסך של 3,500 שקלים.

 

סע"ש 25231-10-12