חברת אבטחה פיטרה עובדת שלא כדין לאחר שהגישה תלונה במשרד התמ"ת כי לא קיבלה משכורת. החברה הורשעה בכך שפיטרה את העובדת בשל הגשת התלונה, וביום ב' הטיל עליה בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קנס בסכום של 25 אלף שקלים, והורה לה לחתום על התחייבות שלא תבצע עבירה דומה בשלוש השנים הקרובות, ואם לא תעמוד בהתחייבות תשלם את סכום הקנס המרבי.


החברה העסיקה את העובדת כמאבטחת במשך כשנה, ובמסגרת העבודה שיבצה אותה למשמרות במסעדות ובחנויות בבאר שבע.

העובדת, שלא קיבלה משכורת עבור חודש עבודה ואף לא קיבלה תוספת שכר עבור שעות נוספות, הגישה תלונה על התנהלות החברה למשרד התמ"ת.


אחרי שהגישה את התלונה שיבצה אותה חברת האבטחה ליום עבודה אחד, ולאחר מכן לא שיבצה אותה יותר. בפגישה שנערכה בין הצדדים הוזכרה התלונה, והעובדת קיבלה מכתב המאשר את סיום העסקתה.


מטעם המדינה נטען כי לעבירה שבה הורשעה החברה יש השלכות ציבוריות בהיקף גדול, מאחר שהמדינה שואפת לתת לגיטימציה לכל עובד להתלונן על מעסיקו וכך לשמור על טוהר המידות ולחשוף מעשי שחיתות של המעסיקים.


לאור העובדה שהחברה תחילה כפרה במעשים, לא הביעה חרטה ולא לקחה אחריות על מעשיה, עתרה המדינה להטיל עליה קנס משמעותי הן לצורך ענישה והן לצורך הרתעתה מלנהוג בצורה כזו בעתיד.


חברת האבטחה: עצם ההרשעה מהווה עונש כלכלי קשה


לעומת זאת, החברה טענה כי נסיבות העבירה אינן כה חמורות כפי שמנסה להציג המדינה. לגרסתה, מאז שהוקמה בשנת 2004 היא מעסיקה מאות עובדים, וחוץ מהמקרה הנדון והחריג היא לא ביצעה עבירה דומה, מה גם שחלפו מאז חמש שנים ללא אירוע דומה נוסף.


כמו כן טענה החברה כי עצם הרשעתה מהווה עונש קשה מבחינתה שהוביל למצב כלכלי בעייתי, הן לגבי קבלת רישיונות ממשרד התמ"ת והן כאשר היא ניגשת למכרזים. משכך ביקשה החברה לנהוג בה במידה של רחמים, להתחשב בוותק שלה ובעובדה שאינה מפרה חוקים בצורה שיטתית, לתת לה הזדמנות להשתקם ולקבוע את גובה הקנס על הרף התחתון.


השופט התייחס לכך שמערכת המשפט חייבת להגן על עובדים החושפים שחיתות, ואף לעודד אותם לעשות זאת, ולכן התייחס בחומרה לעבירה שבה הורשעה החברה, שפיטרה את המאבטחת אשר כל חטאה היה רצונה לעמוד על זכויותיה שנרמסו והתעקשותה לאכוף אותן.


עם זאת, השופט התחשב בכך שמעשה הפיטורין היה נקודתי בלבד וחד פעמי, שנזק כלכלי כבר נגרם לחברה מאחר שאינה רשאית לגשת למכרזים בעקבות הרשעתה, וכן בעובדה ששיתפה פעולה בחקירתה ובכך שכתב האישום הוגש בשיהוי של ארבע שנים.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר
פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין


בנסיבות אלה הוחלט שגובה הקנס יהיה ברף התחתון האפשרי, ובסופו של דבר הוטל על החברה קנס בסכום של 25 אלף שקלים בלבד. כמו כן חויבה החברה לחתום על התחייבות כי תימנע מלבצע עבירות דומות במשך שלוש שנים, ואם לא תעמוד בהתחייבותה יוטל עליה הקנס המרבי הקבוע בחוק.


ת"פ 19352-05-13