בעלי בית בבאר שבע הגישו בקשה לבית המשפט לצו עשה, שיורה לשכנתם להפסיק להפעיל גן ילדים בביתה, בטענה שהוא מהווה מטרד ואף פועל ללא רישיון עסק. לאחרונה קיבל בית משפט השלום את הבקשה, והורה להוציא צו מניעה קבוע שימנע את הפעלת גן הילדים. הגננת אף חויבה לשאת בהוצאות המשפטיות של המבקשים בסכום של עשרת אלפים שקלים.


המבקשים טענו כי כאשר רכשו את ביתם, לא ידעו על קיומו של גן הילדים, מאחר שהגיעו לראות את הדירה רק בשעות הערב. רק לאחר שעברו להתגורר בבית גילו כי חדר השינה והמקלחת נמצאים "בתוך גן הילדים", אשר פועל במשך שעות ארוכות בכל יום, כולל חופשות וחגים. לטענתם מדובר ברחוב צר, וההורים שמגיעים כדי להביא את הילדים ולקחת אותם גורמים לרעש רב ולמטרד לשכנים.


הפרעה לשכנים וסכנה בטיחותית לילדים


כמו כן הוסיפו המבקשים כי גן הילדים פועל ללא רישיון או היתר לשימוש חריג, וללא אישורים נדרשים לרבות אישור בטיחות וכיבוי אש, וכי הילדים עצמם נמצאים בסכנה.


המשיבה טענה מנגד כי פחות מעשרה ילדים נמצאים בגן, ולכן כלל לא נדרש להוציא לו היתר. תגובתה על כך שהגן מהווה מטרד לשכנים וסיכון בטיחותי הייתה כי כל רצונם של המבקשים הוא להרע לה, מאחר שרוב הילדים מגיעים בהסעה במהלך היום ושוהים בחצר רק במשך שעתיים בצהריים.


הגננת ניסתה לחזק את טענותיה בכך שהמבקשים הם היחידים שדורשים את הפסקת פעילות הגן, וכראיה לכך אף אחד מהדיירים האחרים לא התייצב לדיון, וכן על פי גרסתה הם היו מודעים היטב לקיומו בזמן שרכשו את ביתם.


פחות מעשרה או 16: כמה ילדים באמת היו בגן?


לאחר הצגת הראיות התברר כי אין מחלוקת על כך שהגן פעל ללא רישיון עסק או היתר שימוש חורג, כאשר לפחות בחלק מהשנה יש בו יותר מעשרה ילדים ולפעמים אפילו 16, חלקם נשארים בגן גם בשעות הערב אחרי השעה 18:00.


לגבי מספר הילדים ניסתה המשיבה לטעון כי חלקם הם ילדיה שלה וחלקם אחייניה המגיעים לגן בשל קרבתם המשפחתית, ולכן אין להביא אותם בחשבון, אולם השופטת דחתה טענה זו על הסף, וקבעה שזה לא משנה אם הוריהם של האחיינים משלמים או לא מבחינת הרעש שהם יוצרים והעומס בתנועת המכוניות ברחוב.


גם את טענות המשיבה על כך שהגן כלל אינו מהווה מטרד והשכנים סתם מנסים להרע לה, התקשתה השופטת לקבל. על פי ההיגיון הבסיסי, גן ילדים שפועל כמעט בכל ימות השנה עם בריכה ומתקנים בחצר, אשר נמצאים בו ילדים רבים כמעט 12 שעות בכל יום, מהווה הפרעה למנוחת השכנים מעצם קיומו. כמו כן, השופטת התרשמה כי המבקשים גילו את היקף הפעילות של גן הילדים רק לאחר שעברו להתגורר בביתם בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום תכנון ובניה | היתרי בניה
פורום סכסוכי שכנים


בנסיבות אלה קבעה השופטת כי למבקשים אכן נגרמה הפרעה מהותית לזכותם ליהנות מביתם, ולכן נעתרה לבקשה והוציאה צו מניעה קבוע מהפעלת הגן על ידי המשיבה או כ מישהו אחר. כמו כן הגננת חויבה בהוצאות המבקשים בסכום של עשרת אלפים שקלים.


ת"א 18160-08-14