חבר קיבוץ גבע הגיש המרצת פתיחה לבית המשפט, למתן פסק דין שיקבע כי הקיבוץ קיזז לו ימי חופשה מתקציבו האישי בניגוד לתקנון ובאופן לא חוקי, מכיוון שהוא אינו עובד. ביום ב' קיבל בית משפט השלום את בקשתו, קבע שקיזוז ימי החופשה אינו חוקי והורה לקיבוץ להשיב לתקציבו האישי של המבקש את הסכום שקוזז. כמו כן הקיבוץ חויב בתשלום שכר טרחת עורכי דין בסכום של עשרת אלפים שקלים.


תקנון הקיבוץ קובע שכל חבר יקבל כספים מהקופה המשותפת ללא קשר להכנסה


חבר הקיבוץ, יליד 1948, הוא בן להורים מייסדים המתגורר בקיבוץ עם אשתו, אף היא חברת קיבוץ, ולהם שלושה ילדים בגירים. קיבוץ גבע הוא קיבוץ שיתופי אשר מתנהל לפי תקנון הקיבוץ ופועל במודל הקלאסי של קיבוץ, שלפיו כל חבר קיבוץ תורם לקופה המשותפת כפי יכולתו ומקבל כספים מהקופה המשותפת על פי צרכיו, ללא קשר להכנסה שהוא מכניס.


במשך שנים עבד המבקש במפעל בקיבוץ, עד שפוטר בשנת 1988. לאחר מכן עבד בקיבוץ עברון, ובשנת 2004 עבד בבית הקברות בקיבוץ עד 2007. מאז הוא אינו עובד ולא מכניס כספים לקופה המשותפת.


בשנת 2012 קבעה האסיפה הכללית תקנון עבודה חדש, שלפיו הוטל על כל חברי הקיבוץ הנמצאים בגיל העבודה לעבוד במשך חמישה ימים בשבוע במשרה מלאה. עוד קבע תקנון העבודה כי יוטלו סנקציות כספיות על חבר קיבוץ שלא ימלא את חובתו לעבוד במשרה מלאה, לרבות קיזוז כספים מהתקציב האישי.


בשנת 2014 הודיע הקיבוץ למבקש על כוונתו לקזז כספים מתקציבו בסכום של 16 אלף שקלים בגין שנת 2013 שבה כאמור לא עבד כלל, בהתאם לתקנון החדש.


האם הקיבוץ רשאי לקבוע תקנון עבודה חדש הסותר את תקנון הקיבוץ?


המבקש טען כי הקיבוץ חייב לפעול על פי תקנון הקיבוץ, אשר כוחו רב יותר מתקנון העבודה החדש, ואילו הקיזוז שבוצע מתקציבו אינו חוקי ועומד בסתירה לתקנון הקיבוץ, שלפיו יוטלו סנקציות כלכליות על חבר קיבוץ רק בגין התנהלות לא מוסרית ולפי החלטה של האסיפה הכללית.


המבקש הוסיף כי הטלת האחריות למציאת עבודה על חברי הקיבוץ עצמם והסמכת המזכירות להטיל עיצומים כספיים על מי שאינו עומד במכסת שעות העבודה, פוגעות בעקרונות היסוד של צדק ושוויון שעליהם הושתת הקיבוץ כקיבוץ שיתופי, ויוצרות אפליה של חברי קיבוץ מבוגרים.


מנגד, הקיבוץ טען כי המבקש בחר שלא לעבוד באופן מכוון ואף סירב לעבודות שהוצעו לו, ולכן הפר את חובותיו אל הקיבוץ ואל שאר החברים, ואילו הקיזוז מתקציבו בוצע על פי תקנון העבודה שאישרה האסיפה הכללית, שאינו מפר את התקנון או מנוגד אליו.


השופט עיין בתקנון הקיבוץ ובתקנון העבודה החדש שאישרה האסיפה הכללית, וקבע כי הטלת מלוא האחריות למצוא עבודה על החברים עצמם, קביעת חובה כללית לעבוד במשרה מלאה על כל חברי הקיבוץ ללא הבחנה, וכן קיזוז סכומים מתקציבו של חבר קיבוץ שאינו מצליח לעמוד במכסת העבודה - כל אלו הם סטייה מהותית מעקרונות השוויון והשיתוף של קיבוץ שיתופי.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני מושבים וקיבוצים אגודות שיתופיות | בן ממשיך
פורום דיני פנסיה | פרישה מעבודה


לפיכך התקבלה הבקשה, והשופט הצהיר כי קיזוז הכספים אינו חוקי ונעשה תוך הפרה מהותית של תקנון הקיבוץ. השופט הורה לקיבוץ להשיב למבקש את כל הסכומים שקיזז מתקציבו, וכן חייב אותו בהוצאות שכר טרחה בסכום של עשרת אלפים שקלים.


ה"פ 8362-08-14