אדם שגידל בביתו 188 שתילי קנאביס במעבדה משוכללת, הודה והורשע בגידול סם מסוכן. בית משפט השלום בתל אביב נדרש להכריע האם הסמים גודלו לצריכה עצמית כטענתו, או שמא מדובר בסוחר סמים כטענת המדינה, וקבע כי הראיות מצביעות על כך שהסמים גודלו לא רק לצורכי שימוש עצמי. לאור זאת, ביום ב' נשלח הנאשם לשנת מאסר בפועל, נגזרו עליו שישה חודשי מאסר על תנאי, הוא חויב לשלם קנס בסכום של 25 אלף שקלים ורישיונו נפסל לשנה.


הנאשם הקים את המעבדה לגידול הקנאביס בדירה שכורה שבה התגורר עם משפחתו, וכשנעצר התגלה בה ציוד משוכלל שנועד להפקת סמים באיכות גבוהה, אשר כלל תאורה מיוחדת, מערכת לבקרת מיזוג אוויר, מיכלי דישון, מדי לחות ומערכת השקיה. בזמן מעצרו הוחרמו בדירתו 188 שתילים במשקל של כ-23 קילוגרם.


האם הסמים גודלו לצורכי הפצתם כטענת התביעה, או לשם צריכה עצמית כטענת הנאשם?


טענת התביעה הייתה שהכמות הגדולה שנתפסה והמשאבים שהשקיע הנאשם בגידול הסמים, מעידים על כך שהם לא נועדו רק לצריכה עצמית. מסיבה זו עתרה התביעה להטיל עליו עונש מחמיר כפי שנהוג להשית על אנשים שמגדלים כמויות גדולות של הסם לצורך הפצתו, כדי לגרוף רווחים מהירים ועצומים.


מנגד טען הנאשם שהוא סובל מכאבים קשים וגידל את הסמים להקלה על סבלו ולשימוש עצמי בלבד, וביקש מבת המשפט שיסתפק בעונש קל יחסית שאינו כולל מאסר בפועל, בהתחשב בעובדה שאין לו עבר פלילי. הוא תיאר כיצד עבד כמתכנת עד שמצבו הרפואי מנע ממנו להמשיך ולתפקד, ושהוא סובל מכאבים איומים מאחר שהסחוס ברגלו נשחק ונעלם.


לטענתו, הקנאביס עוזר לו לשכך את הכאב, ואף יש לו היתר לקנאביס רפואי אך לכמות שלא מספיקה לו. כדי להימנע מרכישת הסמים אצל עבריינים, החליט לגדל אותם בעצמו ולצרוך אותם בכמות גדולה שתעזור לו עם כאביו. כנשאל מה תכנן לעשות אחרי שייגמרו הסמים שגידל, טען שחשב להגר למדינה שבה הסמים האלו חוקיים.


הוריו ובת זוגו זומנו כדי להעיד לטובתו. אביו הרופא העיד על הכאבים הקשים של בנו עקב שחיקת הסחוס, אמו העידה שהעבירה לו את הכספים לגידול הסמים מבלי לדעת למה הם מיועדים, ובת זוגו העידה שלא ידעה על גידול הסמים.


השופט התרשם כי הנאשם אכן סובל מכאבים קשים ומשתמש בקנאביס כדי להקל עליהם, אך קבע כי עדותו והראיות שהוצגו מעוררים חשדות כבדים באשר לשימוש בסמים. הכנסותיו של הנאשם נותרו עמומות ומעורפלות, עדותו הייתה רצופה בחורים ובסתירות, הוא לא הביא ראיה לכך שהוא נזקק לכמויות כה גדולות, ואף משקל שהתגלה בדירה עורר חשד רב.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים
פורום רישום פלילי


לאור זאת השופט דחה את גרסת הנאשם וקבע כי היא מיתממת, וכי הסמים גודלו לא רק לצורך שימוש עצמי. מסיבה זו, ואף שהשופט התחשב בפגיעה הצפויה בנאשם ובמשפחתו, בסופו של דבר הוטלו על הנאשם מאסר בפועל למשך שנה, מאסר על תנאי לחצי שנה, קנס בסכום של 25 אלף שקלים ופסילת רישיון הנהיגה למשך שנה.

 

ת"פ 15425-02-14