תושב חוזר שרכבו ניזוק בתאונה עצמית, תבע את חברת הביטוח לאחר שסירבה לשלם לו את התגמולים בנימוק שלא החזיק ברישיון נהיגה ישראלי במועד התאונה. ביום ה' קיבל בית משפט השלום ברמלה את התביעה, וחייב את חברת הביטוח לשלם לתובע סכום של כ-66 אלף שקלים, המורכב מתגמולי הביטוח עבור נזקי הרכב ופיצוי עבור עוגמת נפש. כמו כן חויבה חברת הביטוח בתשלום שכר הטרחה של עורכי הדין בסכום של עשרת אלפים שקלים.


התובע שב להתגורר בארץ בשנת 2007 אחרי תקופה שבה חי בארצות הברית, ומחזיק באזרחות אמריקאית וישראלית. בארץ הוא רכש רכב וביטח אותו בביטוח מקיף, וזמן קצר לאחר מכן היה מעורב בתאונת דרכים עצמית כאשר פגע במעקה בטיחות בזמן שנהג. בעת התאונה החזיק ברישיון נהיגה אמריקאי תקף.


לטענתו, הוא שילם את מלוא הכסף עבור פוליסת הביטוח ואין ספק שהיה לו כיסוי ביטוחי בגין התאונה. הוא הציג הקלטה משיחה שניהל חתנו עם חברת הביטוח, כשהתמקח עבורו לגבי תשלום הפוליסה, שממנה עלה כי נושא רישיון הנהיגה הישראלי כלל לא הוזכר. לסיכום דבריו טען כי העובדה שנהג ברישיון אמריקאי כלל לא רלוונטית, הואיל והצדדים כרתו ביניהם את חוזה הביטוח מבלי להתנות אותו בהחזקת רישיון ישראלי.


חברת הביטוח לא יידעה את התובע שהפוליסה מותנית בהחזקת רישיון ישראלי בתוקף


על פי השיחה המוקלטת בין הצדדים התברר שחברת הביטוח סיפקה לתובע גם ביטוח חובה, ומאחר שלא שאלה אותו לגבי רישיון נהיגה ישראלי אף על פי שהייתה מחויבת לעשות זאת, הגיע השופט למסקנה כי היא קיבלה על עצמה לבטח אותו בביטוח רכוש ובביטוח חובה עבור כל רישיון עם תוקף, לאו דווקא כזה שתקף בישראל.


נוסף על כך, חברת הביטוח לא יידעה אותו בשום שלב כי הפוליסה שרכש מותנית ברישיון ישראלי תקף, ולפיכך היא אינה רשאית להסתמך על התנאי הזה. משכך, הגיע השופט למסקנה שהפוליסה הייתה בתוקף במועד התאונה, גם אם רישיון הנהיגה של התובע היה אמריקאי.


מלבד דרישתו של התובע לתשלום הנזק שנגרם לרכב בתאונה בשווי 61 אלף שקלים, בהתאם לחוות דעת שערך שמאי רכב מטעם חברת הביטוח, דרש התובע גם פיצויים בגין עוגמת הנפש שנגרמה לו ובגין אובדן הזמן שנאלץ לבזבז על נסיעות, התרוצצויות וטלפונים כתוצאה מסירובה של חברת הביטוח לשלם לו עבור נזקי הרכב.


בנוגע לדרישה זו קבע השופט שלחוזה הביטוח אשר נחתם בין הצדדים השלכות משפטיות ככל חוזה אחר, וחלים עליו כל דיני החוזים. מסיבה זו התובע רשאי לדרוש פיצויים בגין עוגמת הנפש שנגרמה לו בעקבות סירובה של חברת הביטוח לשלם לו, מפני שמהות החוזה שנחתם ביניהם היא תשלום תגמולי ביטוח במקרה של תאונה. מכיוון שחברת הביטוח לא עמדה בחלקה בחוזה, קיבל השופט גם את תביעת הפיצויים עבור עוגמת הנפש.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת ביטוח
פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


בסופו של דבר התביעה התקבלה במלואה, וחברת הביטוח חויבה לשלם לתובע כ-66 אלף שקלים עבור נזקי הרכב ועוגמת הנפש. כמו כן חויבה הנתבעת לשלם הוצאות שכר טרחה בסכום של עשרת אלפים שקלים.

 

תא"מ 44990-12-12