נער שהגיע לטיפול באסף הרופא בעקבות פציעה מדקירת סכין שנגרמה על ידי נער אחר, תבע את בית החולים ואת המדינה בגין אבחון וטיפול רשלני שקיבל שם אשר גרם לו לנזקים. לאחרונה קיבל בית משפט השלום בכפר סבא את התביעה כנגד המדינה, מאחר שבית החולים עצמו אינו נחשב אישיות משפטית עצמאית, וחייב אותה לשלם פיצויים בסכום של כ-804 אלף שקלים, וכן לשאת בהוצאות המשפט בסכום של כ-204 אלף שקלים.


הסיפור החל כאשר פונה הנער, שהיה בן 13 באותו מועד, ממקום הדקירה אל בית החולים. הרופא שבדק אותו במיון העיד כי ביצע לו בדיקה שלא הראתה פגיעה בגידים או באיברים פנימיים, ולכן תפר את החתך ושחרר את הנער לביתו.


לאחר מספר ימים שב התובע אל בית החולים בטענה שאין לו תחושה באחת מאצבעותיו, והוא אושפז במחלקה האורטופדית לילדים. שם, אף על פי שהצוות הרפואי אבחן נזק עצבי מסוים ביד, מאחר שהאבחנה הצביעה על כך שמדובר בפגיעה חלקית ולא מלאה, הוחלט לטפל בו בפיזיותרפיה ולא לבצע ניתוח, אם כי הפעלה אינטנסיבית כזו של היד עלולה לגרום לנזק לעצב ולקרע מלא שלו.


ההתנהלות הרשלנית החלה באבחון לקוי והמשיכה בטיפול שגרם נזק


ואמנם, הנער שב לבית החולים עם כאבים עזים ביד והחמרה נוספת במצבו, ולמרות זאת שוחרר שוב מבלי שקיבל כל טיפול אלא רק הנחיות להמשיך ולהזיז את אצבעותיו. מצבו המשיך להחמיר, אך הוא כבר לא שב לבית החולים אלא פנה לבית השומר, שם אובחן אצלו קרע מלא בעצב ופגיעה בכלי הדם ובעקבות זאת הוא נותח.


לאחר ששמע את עדויות הרופאים ועיין בחוות הדעת הרפואית של הרופא המומחה שמינה בית המשפט, קבע השופט כי עובדתית בית החולים התנהל בצורה לקויה ביותר, הן מבחינת האבחון והן מבחינת הטיפול. תחילה הפגיעה העצבית כלל לא אובחנה, ולאחר מכן טיפולי הפיזיותרפיה המיותרים והכואבים הזיקו והפכו את הקרע החלקי לקרע מלא, וכן יצרו את הפגיעה הנרחבת בכלי הדם באזור.


מסקנות השופט לגבי האחריות לנזק הרפואי שנגרם לנער היו כי האבחון הלקוי נבע מבדיקה החורגת מהזהירות הנדרשת מרופא במיון, כי היעדר הטיפול הנכון במשך מספר ימים אף הוא חורג מהנורמות המקובלות, וכי הבחירה לטפל בו בפיזיותרפיה גרמה לו לנזק ישיר. לפיכך נקבע כי מלוא הנכות שנגרמה לנער נובעת מהטיפול הרשלני שקיבל.


הנכות שממנה סובל התובע, כיום בן 20, היא ממשית ותפקודית. הוא סובל משיתוק חלקי בידו השמאלית, אשר פוגע בעבודתו כמתכנת מחשבים. לפיכך החליט השופט לקבוע את שיעור נכותו התפקודית כגובה נכותו הרפואית, בשיעור 20%.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות ברפואת משפחה וילדים
פורום רשלנות רפואית באבחון


לאור הקביעה החד משמעית כי נגרם לתובע נזק כתוצאה מהטיפול הרשלני בבית החולים, התקבלה התביעה כנגד המדינה, והיא חויבה לפצות אותו בגין הפסדי השתכרות, הפסדי פנסיה, עזרה מצד ג', הוצאות רפואיות וכן עבור הכאב והסבל שנגרמו לו, בסכום של כ-804 אלף שקלים. נוסף על כך חויבה המדינה בהוצאות המשפט בסכום של כ-204 אלף שקלים.


ת"א 39635-11-11