בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב גזר לאחרונה קנס כספי על חברת אבטחה בסך 340 אלף שקלים בגין אי תשלום שכר מינימום לחמישה עשר עובדי החברה ובגין אי תשלום עבור שעות נוספות.


לפי כתב האישום, חברת האבטחה שסיפקה בין היתר שירותים לבנק מוביל בארץ, שילמה שכר נמוך משכר המינימום הקבוע בחוק לכחמישה עשר עובדי החברה. העבירות בוצעו כלפי העובדים בין השנים 2006-2007. כמו כן, בין היתר התלוננו העובדים על אי תשלום עבור שעות נוספות.


חברת האבטחה: העבירות מצויות ב"תחום האפור"


החברה אמנם הודתה בהאשמות המיוחסות לה, אך לא הביעה כל חרטה בעניין וטענה כי ממילא העבירות נעשו לפני שנים רבות, ומצויות ב"תחום האפור" מבחינת החוק. כמו כן, טענה החברה הנאשמת כי מדובר בארוע חד פעמי שלא חזר על עצמו, וכי קנס כספי עלול להביא לפירוקה של החברה ולפשיטת רגל.


מנגד, הדגישה המאשימה את חומרת העבירות שנעשו כלפי העובדים, ואת החשיבות הרבה בענישה מרתיעה בגין הפרות בוטות של חוקים אשר נועדו להגן על העובדים כגון חוק שכר מינימום וחוק שעות עבודה ומנוחה.


עוד לטענת המאשימה, חברת האבטחה ניצלה לרעה את כוחה מתוקף היותה חברה גדולה מול העובדים שהיו נתנים למרותה. ניצול כזה, על פי המאשימה, מחייב ענישה מרתיעה. בנוסף, עמדה המאשימה על כך שהחברה לא הביעה חרטה כלפי העובדים, ואף לא פעלה כלל לתיקון העוולות ועל כן אין סיבה להקל בעונשה.


לאחר שמיעת הטענות על ידי הצדדים, פנתה שופטת בית הדין לבחון ראשית האם יש לגזור את עונשה של החברה בגין כל יחידת עבירה בנפרד או שמא יש להתייחס לכל העבירות שנעשו כלפי כל העובדים כיחידת עבירה אחת. בעניין זה, קבעה השופטת כי לאור נסיבות העבירה, ולפי עיקרון ההלימה יש להתייחס למקרה כמסכת עבירות אחת, ולא באופן יחידני.


בית המשפט: חוק שכר מינימום שקול ל"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו"


עם קביעה זו, פנתה השופטת לקבוע את מתחם הענישה, כאשר לנגד עיניה עומד חוק שכר המינימום המקביל לדבריה לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כאשר מטרת שניהם להבטיח את קיומו הבסיסי של האדם בחברה. בקביעת מתחם הענישה, עמדה השופטת על חומרתן הרבה של העבירות ועל העובדה שהן נעשו כלפי קבוצת עובדים ולא כלפי עובד יחיד במסגרת מעידה חד פעמית, כפי שטענה החברה להגנתה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר


עם זאת, התחשב בית המשפט בעובדה כי חלפו כתשע שנים מביצוע העבירות וכי החברה הודתה מיד במעשים הגם שלא לקחה אחריות עליהם ולא הביעה חרטה.


לפי כל אלה, קבעה השופטת את אשמתה של החברה בעבירות וגזרה עליה קנס כספי בגובה 340 אלף שקלים. בנוסף, חויבה חברת האבטחה בחתימה על התחייבות להימנע מעבירות כגון אלה בעתיד.

 

שע"מ 43470-07-10
ת"פ 690-12-10