אזרחית אמריקאית השייכת לקהילת השחורים העבריים מדימונה, הגישה עתירה כנגד משרד הפנים אשר דחה את בקשתה להסדיר את מעמדה ואת מעמדה של בתה הקטינה בישראל. ביום ה' קבע בית המשפט המחוזי בחיפה שבהחלטתו של משרד הפנים נפלו פגמים, וקיבל את העתירה. העותרת ובתה קיבלו מעמד זמני עד שעניינן יוסדר בוועדה לעניינים הומניטריים, ומשרד הפנים חויב בהוצאות המשפט בסכום של 8,500 שקלים.


העותרת נולדה בישראל בשנת 1983. בשנת 2004 החליט שר הפנים להעניק לכל אנשי הקהילה מעמד של תושבות קבע, אך מעמדה של העותרת לא הוסדר מכיוון שהיה חשד פלילי נגדה בגין תקיפת שוטר, והיא קיבלה תעודת זהות ומעמד תושבות זמני.


באותה שנה נישאה לתושב זר אזרח גאנה, ותיק החקירה שעמד נגדה במשטרה נסגר ללא הגשת כתב אישום. לטענתה, היא ביקשה להסדיר את מעמדה ואת מעמד בעלה באותו זמן, אך משרד הפנים סירב לבקשתם. לעומתה טען המשרד כי לא פנתה בבקשה למעמד קבע, אלא רק ביקשה להירשם כנשואה.


בשנת 2006 עזבה את הארץ, וחזרה רק בשנת 2013 באמצעות אשרת תייר אחרי שהתגרשה מבעלה בארצות הברית. תוקפה של האשרה פג בתחילת שנת 2014, ומאז היא נמצאת בארץ במעמד לא חוקי. היא הגישה בקשה להסדרת מעמדה ומעמד בתה, אך משרד הפנים דחה אותה על הסף.


הבקשה להסדרת המעמד נדחתה על הסף, תוך התעלמות משיקולים רלוונטיים והומניטריים


העותרת טענה שבקשתן נדחתה מבלי לבחון תחילה את זיקתן לישראל, ופירטה שהיא נולדה וגדלה כאן, שכל משפחתה נמצאת בארץ ובעלת מעמד קבע, ושהסיבה היחידה שלה אין מעמד כזה היא כי באותה עת הוא נשלל בעקבות החשד לעבירה פלילית, שבסופו של דבר התבדה.


משרד הפנים טען שמעמדה הארעי של העותרת פג בשנת 2006, ומאחר שלא פעלה להסדירו כאשר ניתנה לה הזדמנות לעשות זאת ואף עזבה את המדינה לשנים רבות, היא איבדה את הזכות לקבל מעמד של קבע, שניתן לכלל חברי הקהילה בעקבות החלטה הומניטרית.


עם זאת ציין המשרד כי המקום המתאים לדון בעתירה הוא לא בבית המשפט אלא במסגרת הוועדה לעניינים הומניטריים, והודיע כי לא יפעל להרחקתה מהארץ עד שתתקבל החלטה בעניינה שם.


שופט בית המשפט ציין כי טיפול המשרד בבקשה היה לקוי, והיא נדחתה מבלי שנבחנה לגופו של עניין וללא שימוע. בעצם הבקשה בכלל לא נשקלה, וכל הליך הדחייה היה פגום. משרד הפנים לא נתן לעותרת הזדמנות להשמיע את טענותיה, והתעלם משיקולים רלוונטיים והומניטריים, למשל שכל משפחתה חיה בארץ, שהיא נולדה ושירתה כאן, וכן שככל הנראה שהותה הארוכה בחו"ל נכפתה עליה עקב מאבקים משפטיים עם הגרוש על משמורת הילדה.

 

יש לך שאלה?

פורום ויזה לישראל | אזרחות ישראלית
פורום משרד הפנים


השופט אף קבע כי לא ניתן להסכים עם מצב שבו העותרות חיות בארץ ללא מעמד מוסדר, ללא יכולת להתפרנס וללא מתן שירותים בסיסיים לילדה. לפיכך הוא קיבל את העתירה, והורה לתת לאם ולבתה מעמד של תושבות ארעית עד שיתברר עניינן בוועדה לעניינים הומניטריים. כמו כן חויב משרד הפנים בתשלום ההוצאות המשפטיות בסך 8,500 שקלים.


עת"מ 21063-10-14