האם חברת הסעות הייתה רשאית לשלול מנהג שפיטרה בשל עבירת משמעת מחצית מסכום פיצויי הפיטורין? לאחרונה דן בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בתביעה שהגיש העובד כנגד החברה, ובתביעה נגדית שהגישה החברה בדרישה לפיצוי מהנהג עקב נסיעות פרטיות שביצע, והחליט לקבל חלקית את תביעת הנהג ולדחות את התביעה הנגדית. החברה חויבה בתשלום פיצויים בסכום של כ-24 אלף שקלים.


התובע הועסק אצל החברה במשך שתי תקופות עבודה. תקופת העבודה השנייה הסתיימה כאשר הוא זומן לשימוע שבו נאמר לו כי התגלה שהוא מבצע נסיעות פרטיות מבלי לקבל על כך אישור, וכי אינו מציית לסדרנים. אחרי השימוע הוא פוטר לאלתר ומבלי שקיבל הודעה מוקדמת או מכתב פיטורין, והחברה קיזזה לו מחצית מסכום הפיצויים.


בתביעתו טען הנהג כי יחסי העבודה בינו ובין החברה עלו על שרטון על רקע בקשתו להיות משובץ רק לאזור בקרבת ביתו, מאחר שרצה לנוח בדירה בזמן ההפסקות עקב מצבו הבריאותי הקשה והשתלת הכליה שעבר. נציגת המעסיקה נהגה לדחות את הפגישה עמו שוב ושוב, עד שיום אחד לאחר עוד ביטול פגישה הוא חש נסער ולא הגיע למשמרת ששובץ אליה באותו לילה.


בעקבות אותו אירוע הוא פוטר מבלי שקיבל את כל הזכויות שהגיעו לו, ללא הודעה מוקדמת ובחוסר תום לב. לא ניתנה לו הזדמנות להיערך לשימוע וההליך כולו היה פגום ולא תקין. הוא הכחיש מכל וכל שביצע נסיעות פרטיות רבות כפי שטענה החברה, והסביר שהנסיעות הפרטיות בוצעו רק לצורך קבלת טיפול רפואי או שטיפת הרכב, בהתאם לאישור מהמנהל הישיר.


בית המשפט: יש לשלול כספים מעובד שפוטר רק במקרים קיצוניים ביותר


לעומת זאת, החברה טענה כי פיטרה את העובד כדין ובשל נסיבות חמורות שהובילו לפיטוריו. לטענתה, הוא בחר שלא להגיע למשמרות אשר לא שובץ אליהן בהתאם לרצונו, ונהג לבצע נסיעות פרטיות בצורה שמסכנת את רישיון העסק שלה. בנסיבות אלה היא רשאית לשלול ממנו את פיצויי הפיטורין, והיא קיזזה מחצית מהם כדין.


במסגרת התביעה הנגדית דרשה החברה פיצויים על הנסיעות הפרטיות שביצע ברכבים שבבעלותה, וכן עתרה לפיצוי בסכום של 100 אלף שקלים בגין הפרת חוזה העבודה בצורה יסודית ובוטה.


בבואה לפסוק בסוגיה, הזכירה השופטת כי קיימת הלכה שלפיה שלילת כספים או זכויות מעובד בעת פיטורין מוצדקת רק במקרים חריגים וקיצוניים ביותר. היא התרשמה כי מפעם לפעם העובד אכן נהג שלא לציית להוראות הממונים עליו, וסירב לפעמים לקבל עליו את סידור העבודה.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר
פורום פיצויי פיטורין


עם זאת, לא הובאה כל הוכחה לכך שהעובד ביצע עבירות משמעת חמורות המסכנות את רישיון העסק של המעסיקה, כפי שנטען. אמנם התקבלו די ראיות כי נהג לבצע נסיעות פרטיות, אך לא כי הסיע נוסעים על דעת עצמו מחוץ לעבודה תמורת תשלום.


לפיכך נקבע כי פיטורי הנהג היו מוצדקים, אך מה שעשה אינו חמור מספיק כדי לשלול ממנו את פיצויי הפיטורין וזכויות נוספות. לאור זאת התביעה הנגדית נדחתה, והחברה חויבה לשלם לעובד פיצויים בסך של כ-24 אלף שקלים.


סע"ש 5450-02-13