חברת אבטחה הורשעה בכך שבמשך תקופה של שלושה חודשים לא שילמה לחמישה עובדים עבור שעות נוספות, וכן לא מסרה לארבעה עובדים פירוט על תנאי העסקתם. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב התייחס בחומרה לעבירות, אך התחשב בעובדה שמדובר בסכומים לא גבוהים ובחברה קטנה, ולכן הטיל עליה ביום ש' קנס הממוקם ברף התחתון של מתחם הענישה בסכום של כ-80 אלף שקלים, וכן הורה לה לחתום על התחייבות בסך 374 אלף שקלים להימנע מביצוע עבירות אלו בעתיד.


בטיעוניה לעונש דרשה המאשימה להטיל על החברה קנס גבוה, והדגישה כי מדובר בעבירות חמורות מאוד אשר נוגעות לפגיעה בזכויותיהם של מספר עובדים גדול. מתוקף מאמציה למנוע מקרים כאלו ולהגן על זכויות העובדים, היא ביקשה להחמיר בענישה כדי ליצור הרתעה בקרב המעסיקים, אף אם העובדים עצמם לא הגישו תביעות במקרה זה.


המאשימה הוסיפה כי אין הצדקה לסטות ממתחם הענישה הראוי בשל נסיבותיה האישיות של החברה, מפני שלא לקחה אחריות על המעשים בשום שלב במהלך המשפט, לא הביעה חרטה ואף לא התאמצה לתקן את שעשתה ולפצות את עובדיה. היא הזכירה שמדובר בעבירות פליליות לכל דבר, וסברה שיש לגזור את דינה של החברה בצורה חמורה שתרתיע אותה מלבצע עבירות דומות.


בית המשפט: הנזק שנגרם לעובדים מצומצם באופן יחסי


החברה עצמה ביקשה להתחשב בכך שהיא פועלת כבר 20 שנים ומפרנסת כ-100 משפחות, ובמהלך השנים הוגשו נגדה תביעות בודדות בלבד בתחום דיני העבודה. אי תשלום השעות הנוספות נבע ככל הנראה מתקלה, אך בפועל לא הייתה לה כל כוונה או רצון שלא לשלם לעובדים את מה שמגיע להם והם גם תוגמלו בפועל, ולאחר גילוי העבירות אף הוחלף רואה החשבון של החברה.


כמו כן טענה החברה כי מדובר בסכומים מינוריים של כמה עשרות שקלים שלא קיבלו העובדים, והיא גם שילמה באופן מיידי את כל הסכומים שנדרשה בהתאם לדוח החקירה. נוסף על כך היא הפנתה את תשומת הלב לעובדה שהיא עומדת לפני חידוש רישיון העסק שלה, והואיל ומשאביה דלים היא ביקשה להימנע ככל שניתן מהטלת קנס כלל, ולהסתפק באזהרה ובהתחייבות מצדה שלא תבצע עבירה דומה.


השופטת התרשמה כי היקף הפגיעה בעובדים היה מצומצם באופן יחסי, מכיוון שמדובר בסכומים נמוכים אשר החברה השלימה לאחר קבלת דוח החקירה. כמו כן היא התחשבה בכך שהעבירות בוצעו במשך תקופה קצרה יחסית, ושהחברה דאגה לתקן את הנזק והחליפה את רואה החשבון ותוכנת החישוב.


מעבר לנסיבות אלה, מדובר בעסק קטן עם משאבים דלים אשר הטלת קנס מקסימלי עליו עלול לפגוע בו בצורה קשה, וכן חלק מהעבירות שביצעה החברה כרוכות זו בזו, באופן שהעובדים אשר לא קיבלו תשלום עבור שעות נוספות הם אותם עובדים שלא קיבלו את תלושי השכר כדין.

 

יש לך שאלה?

פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה
פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה


משכך קבעה השופטת שמספיק להטיל על החברה קנס המוצמד לרף התחתון של המתחם, ומשיקולי שיקום הסתפקה בהשתת קנס בסך של 80 אלף שקלים, ובהחתמת החברה על התחייבות כספית של 374 אלף שקלים כי לא תבצע עוד עבירות בתחום שבו הורשעה.


ת"פ 51356-11-11