מנכ"ל חברה בתחום התאורה שהתפטר עקב מכירת החברה, הגיש תביעה לפיצויי פיטורין בטענה שהתפטרותו בנסיבות שנוצרו מזכה בתשלום פיצויי הפיטורין. לפני שבוע (יום א') קיבל בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב את תביעתו, וקבע שעל החברה לשלם לו פיצויי פיטורין בסכום של 435 אלף שקלים וכן לשאת בהוצאות המשפט בסך 15 אלף שקלים.


התובע החל לעבוד כמנהל מכירות בחברה בשנת 1996, ומונה לתפקיד המנכ"ל בשנת 2004, תפקיד שבו כיהן עד התפטרותו בשנת 2011. במסגרת תפקידו היה אחראי לניהול 20 עובדים.


בשנת 2010 מכרה החברה את פעילותה לחברה אחרת, ומסרה לעובדים שבעקבות מכירת הפעילות הם יפוטרו אך ככל הנראה רובם ייקלטו מחדש לעבודה בחברה הרוכשת. בהתאם להוראת החברה הוציא התובע מכתבי פיטורין לעובדים, מלבד לעצמו ולמנהלת החשבונות.


בחלוף שבועיים הודיע על התפטרותו, מאחר שלטענתו רוקן תפקידו כמנכ"ל מתוכן בעקבות פיטורי העובדים.


בניגוד לטענותיו על נסיבות התפטרותו, טענה החברה כי הוא התפטר כדי לנסות ולנגוס בפעילותה ולהעביר חלק ממנה לחברה מתחרה, וייחסה לו מעורבות בקנוניה שמטרתה הייתה להפסיק את ההתקשרות בינה לבין שני ספקים גדולים שלה.


האם התפטרות המנכ"ל אחרי פיטורי כל העובדים מזכה בפיצויי פיטורין?


כמו כן טענה החברה כי התפטרותו באותו מועד היא הפרה של התחייבותו להמשיך בעבודה עד שתושלם העברת הפעילות לחברה החדשה, אשר גרמה לה נזקים כבדים, וכפרה בטענת התובע שתפקידו רוקן מתוכן מאחר שדווקא בתקופה זו הייתה עבודתו חיונית מאין כמוה. משכך טענה החברה כי ההתפטרות במקרה זה אינה מזכה בפיצויי פיטורין, ואף הגישה תביעה נגדית בגין הפרת החוזה.


בית הדין השתכנע כי לאחר שפוטרו כל העובדים, אכן תפקידו של התובע רוקן מתוכן הלכה למעשה. מחומר הראיות עלה כי הוא נדרש לפנות את משרדו, וכי החברה הרוכשת לא הציעה לו תפקיד קונקרטי שיכול לשמר את מעמדו, ובעצם עתידו המקצועי היה לוט בערפל.


לגבי טענתה של החברה כי התפטרות התובע הפרה את התחייבותו כלפיה, בית הדין לא שוכנע שאכן נחתם ביניהם הסכם מחייב בקשר לתקופת עבודתו, מכיוון שהחברה לא הציגה מסמכים אשר מתעדים התחייבות כזו מצד התובע, ואף ניהלה איתו משא ומתן לגבי תנאי הפרישה שלו במקום לדרוש ממנו לחזור בו מההתפטרות, דבר שהיה מצופה ממנה אם אכן התפטרותו באותו מועד בוצעה בניגוד להסכם ביניהם.


אף על פי שהחברה הציגה תרשומות בין הצדדים שמוכיחות לגרסתה את טענותיה, בית הדין לא התרשם שהן משקפות את הדברים בצורה מלאה, גם בשל העובדה שהיא סירבה למסור את אותן תרשומות לתובע כדי שזה יאשר אותן, ומכל מקום הן לא הצליחו להוכיח על התחייבות לא מותנית מצד התובע להמשיך בעבודתו אחרי פיטורי העובדים.

 

יש לך שאלה?

פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר


אחרי שביטל בית הדין את טענות החברה לגבי הקנוניה נגדה שבה לקח חלק התובע לטענתה, וקבע כי הפסקת ההתקשרות עם שני הספקים הייתה יכולה לנבוע מעצם העברת פעילות החברה, קיבל בית הדין את התביעה, וחייב את החברה לשלם פיצויי פיטורין בסך 435 אלף שקלים ואף לשלם את הוצאות המשפט בסכום של 15 אלף שקלים.


ס"ע 35247-07-11