מדוע החליט בית הדין האזורי לעבודה לזכות נאשם, אף על פי שהודה כי העסיק עובדת ניקיון זרה ללא היתר, ללא ביטוח וללא חוזה עבודה? ביום ד' יצא פסק הדין שזיכה את הנאשם למרות הודאתו, מכיוון שהמדינה לא הצליחה להוכיח כי הוא חשד או ידע שהעובדת אינה ישראלית, והוא הועמד לדין מלכתחילה היות שפנה לתקשורת לאחר שגילה כי העובדת מועסקת גם בביתו של שר הביטחון ונוהגת לספר מידע רגיש על חייו ומבקריו.


הפרשה החלה בפנייתו של הנאשם לכתבת "קול ישראל" כרמלה מנשה, לאחר שהחליט להביא לידיעתה כי עובדת הניקיון שלו נוהגת לספר מידע אישי ורגיש אודות שר הביטחון שאצלו היא מועסקת. הסיפור התפרסם בגלי צה"ל, ומאחר שהתעורר חשד כי העובדת הזרה מועסקת ללא היתר בביתו של שר הביטחון, הוחלט לפתוח בחקירה כנגד מעסיקים נוספים שלה, לרבות הנאשם.


בחקירה התברר שהעובדת אכן עבדה ללא היתר ומבלי שהייתה לה אשרה לשהות בארץ, והנאשם הודה כי העסיק אותה בביתו אחת לחודש. הוא לא כפר בכך שהעסיק אותה ללא ביטוח, היתר או חוזה, אך ביקש להימנע מהרשעתו מכיוון שלא ידע כלל כי מדובר בעובדת זרה.


בית המשפט: סביר שמי שמעסיק עובדת המועסקת בבית שר הביטחון, יכול להסיק כי נעשה בירור מקיף לגבי מעמדה בארץ


שופטת בית המשפט ציינה כי במקרה של עבירות לפי חוק עובדים זרים, המדינה יכולה להחליט שלא להעמיד לדין פלילי ולהסתפק בהטלת קנס מנהלי, אך לאור התופעה ההולכת וגוברת בציבור של העסקת עובדים זרים במשק בית ללא היתר ובצורה לא חוקית, היא גיבשה מדיניות מחמירה לעונש ולכן נוהגת להגיש כתבי אישום פליליים.


עם זאת, עמדה השופטת על ההבדל הגדול בין העסקת עובד זר פעם בחודש לבין העסקתו באופן יומיומי ובהיקף נרחב, וסברה כי לא בכל מקרה יש להעמיד את המעסיקים לדין פלילי.


ממכלול הראיות הגיעה השופטת למסקנה כי המדינה לא הצליחה להוכיח שהנאשם עצם עיניים ולא בדק אם העובדת מועסקת באופן חוקי, מאחר שכלל לא חשד שהיא אינה תושבת ישראל.


בעדותו הוא הבהיר כי העובדת דיברה עברית שוטפת, ואף העובדה שהועסקה בבית שר הביטחון גרמה לו להבין שמדובר בעובדת חוקית.


השופטת השתכנעה מדבריו שגם חוזקו בעדותה של הכתבת כרמלה מנשה, והיא התרשמה כי הוא סבר בתום לב שמדובר בתושבת ישראלית. כמו כן קבעה השופטת שכל אדם סביר שמעסיק עובדת אשר מועסקת גם אצל אישיות מדינית בכירה, היה יכול להסיק מכך כי יש לה מעמד חוקי בארץ, וכי מעמדה נבדק לעומק על ידי כל הגורמים המוסמכים.

 

יש לך שאלה?

פורום אשרות עבודה | הסדרת מעמד לעובד זר בישראל
פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה


מלבד זאת מדובר בהעסקה בהיקף מינורי בלבד, ומטבע הדברים במתכונת זו מעסיקים מבצעים פחות בירורים לעומת עובד במשרה מלאה.
לנוכח האמור קבעה השופטת כי המדינה לא הצליחה להוכיח שהנאשם עבר את העבירה, מכיוון שלא ידע כי הוא מבצע עבירה, והחליטה לזכות אותו מכל המעשים שפורטו בכתב האישום.


הע"ז 47851-07-11