אחרי שהמוסד לביטוח לאומי דחה את תביעתו לדמי פגיעה בעבודה, הגיש עובד תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בטענה שפציעתו בעת שיצא מהעבודה לתפילת ערבית נחשבת תאונת עבודה. לפני שבוע (יום א') קבע בית הדין כי מאחר שהעובד נפצע כשיצא להפסקה, כאשר הפסקה היא חלק בלתי נפרד מיום העבודה, יש לקבל את תביעתו להכרה בתאונה כתאונת עבודה. המוסד לביטוח לאומי חויב בהוצאות ניהול ההליך בסך של 4,000 שקלים.


התאונה אירעה כאשר לפנות ערב יצא העובד מבניין המשרדים שבו ממוקמת חברת התיירות שבה עבד כסוכן נסיעות, במטרה להגיע לתפילת ערבית בבית הכנסת שנמצא בחניון תת קרקעי קרוב. עוד לפני שהספיק להגיע, החליק על המדרכה שהייתה רטובה, נפצע בראשו ופונה לבית החולים.


הביטוח הלאומי דחה את תביעתו לדמי פגיעה בנימוק שיציאה מהעבודה למטרת תפילה אינה נחשבת לפעולה הקשורה לעבודה, ולכן אינה מסווגת כתאונת עבודה.


במהלך המשפט העיד התובע, אדם שומר מצוות, כי בדרך קבע הוא יוצא שלוש פעמים ביום מהעבודה להפסקות תפילה בבית הכנסת שנמשכות כ-20 דקות, בידיעה ובאישור הממונים עליו, כאשר הפסקות אלה הן חלק מהפסקה מוסכמת שאינה שונה מהפסקת צהריים.


עדותו של העובד לא נסתרה, והביטוח הלאומי אף לא טען כי לא עבד באותו יום, שיצא מבלי לקבל אישור מהמנהל או שדרכו לתפילת הערבית בוצעה אחרי שנגמר יום העבודה. למעשה טענתו היחידה הייתה כי מדובר בפעולה שמהווה סטייה של ממש מפעילות העבודה.


בית הדין: יש לסווג פציעה שמתרחשת בזמן ההפסקה כפגיעה בעבודה


בית הדין ציין כי אף שהעובד לא זימן לעדות את הממונים עליו, סביר להניח שהם ידעו כי העובד שומר המצוות יוצא לתפילות במסגרת יום העבודה, ולכן קיבל את גרסתו לקרות התאונה, כך שהשאלה אשר נותרה להכרעה היא אם פציעה במהלך הפסקה מהעבודה מסווגת כפגיעה בעבודה.


על פי החוק, תאונת עבודה היא פציעה שאירעה במסגרת יום העבודה, כאשר הנפגע ביצע פעולה שסביר כי יעשה במשך העבודה במקום שהגיוני כי יימצא בו. גם פציעה של עובד אשר חוצה את הכביש כדי לרכוש מזון או סיגריות במקום שאין בו מזנון ונפגע בזמן זה, נחשבת לפגיעה בעבודה.


במקרה הנדון לא נסתרה הטענה כי העובד נפצע בזמן ההפסקה, והעובדה שהתכוון להתפלל במסגרת הפסקה זו אינה רלוונטית, מאחר שכאמור הפסקה סבירה היא חלק אינטגרלי מיום העבודה. לא מדובר במקרה זה על פגיעה שאירעה בדרך לעבודה מהתפילה, אלא בפגיעה בעת ההפסקה.


בית הדין אף ציין לדוגמה פסיקה שהכירה בפציעה של עובדת שנפגעה בזמן ששיחקה ברחוב סמוך למפעל שבו עבדה כדי לחלץ את עצמותיה כתאונת עבודה.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר
פורום תאונת עבודה


לאור זאת קבע בית הדין כי יש להכיר בפציעתו של העובד כתאונת עבודה, והחליט לדחות את טענות הביטוח הלאומי ולקבל את התביעה. כמו כן חויב הביטוח הלאומי לשאת בהוצאות ניהול ההליך בסכום של 4,000 שקלים.


ב"ל 34798-12-12